SlideshareReview (52): Case-study social media Ford

8 oktober 2009, 11:00

Tja, als iemand het nodig heeft om een goede band met z’n klanten te houden, dan is het wel de automobielindustrie, en dan zeker een merk als Ford. Laten we wel wezen: iemand die niets om auto’s geeft (schreef hij als non-automobilist), is niet merkentrouw. Die koopt – al dan niet – gewoon een doos op vier wielen. Maar zo schijnt het met name bij auto’s niet te werken, gezien het onuitputtelijke gespreksonderwerp dat auto’s nu eenmaal vormen. En de laatste paar maanden is de benzine dan wel een stuk goedkoper, meer (en nieuwere) auto’s kopen we met z’n allen nogal weinig. Scott Monty laat in deze presentatie zien hoe hij bij Ford de social media gebruikt. Een case-study.

Scott maakt gebruik van wat statistieken die laten zien dat de meest fervente internetters het sociale netwerken vooral gebruiken om foto’s te uploaden, om berichtjes naar hun vrienden te sturen en om naar muziek te luisteren. Dat laatste gebruikt Scott wat minder, dus richt hij zich vooral op de eerste twee: foto’s en berichtjes. De grote vraag is nu of het werkt. Scott denkt van wel. Op zijn tweets wordt enthousiast gereageerd en de naam Ford begint op te duiken in verschillende onderzoeken. Blijft natuurlijk de vraag of Ford er ook maar één automobiel meer door verkoopt…

Wichert van Engelen is een innovator. Veranderen is zijn vak, het zoeken en vinden van non-conventionele oplossingen zijn 'handelsmerk'. Na twintig jaar ervaring met veranderen in de financiële dienstverlening startte Wichert begin 2008 als zelfstandig gevestigd ondersteuner van innovatieprocessen en innovatiemanager. Hij richtte Het Lampje Linksonder op, ondertussen een gevestigde naam als het aankomt op inspiratie voor en tijdens het innovatieproces en resultaatgerichte brainstorms. Naast zijn consultancy en interimmanagement-werk, wordt Wichert vaak gevraagd als dagvoorzitter en als gastspreker over het operationaliseren van innovatie. Wichert blogt over innovatie en inspiratie op www.hetlampjelinksonder.nl, www.extendlimits.nl en www.nieuweproductenbedenken.nl

Categorie
Tags

3 Reacties

    Daan van Rossum

    Nog niet echt een afgeronde case, als de ‘resultaten’ bestaan uit enkele Twitter-screenshots. Is natuurlijk ook moeilijk te meten dit, maar toch.


    8 oktober 2009 om 12:24
    mgvandenbroek

    @Daan van Rossum: Ik had precies hetzelfde. Zijn niet echt resultaten. Maar dit is typisch zo’n presentatie waar je graag een video bij had willen hebben. Bijvoorbeeld ook van de q&a met als eerste vraag natuurlijk wat nu echt de resultaten waren 😉


    8 oktober 2009 om 12:29
    Wichert van Engelen

    Grif toe dat de resultaten nogal ‘dun’ lijken.

    Anderzijds vond ik het toch wel opvallend dat zelfs een toch tamelijk duf merk als Ford zich hieraan waagt, en dat betrokkenen de ruimte krijgen om op deze manier het merk te positioneren.

    Want hoe dan ook, bij een dergelijke aanpak is de control door de communicatie-experts opeens een stuk minder. En dat dan ook nog eens in het land waar alles van aansprakelijkheids-processen aan elkaar hangt.

    Maar jullie hebben gelijk: heeft Ford hier nu ook maar 1 exemplaar extra door verkocht?


    8 oktober 2009 om 18:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!