Meer Google nieuws dan je aan kunt
Als Google een scheet laat wordt erover geschreven. Afgelopen week bleek dit maar al te waar. Het ene nieuwsbericht had de deurmat nog niet gehaald of bij de drukker stond het volgende nieuwsbericht al klaar voor print. Flip, Ads, spiegels, data, ReCaptcha en zo nog veel meer woorden die je zomaar zou kunnen tegenkomen op internet in combinatie met Google. Om het net even wat overzichtelijker te maken, volgt hieronder een samenvatting van het belangrijkste Google nieuws van afgelopen week.
10 september 2009 – Micropayment
We nemen voor het gemak ook nog even wat nieuws van de week daarvoor mee, want toen begon het allemaal. De Automatiseringsgids meldde dat Google een micropayment ontwikkelt voor kranten.
“Het systeem is een uitbreiding op Google Checkout-betaalsysteem dat in 2006 als alternatief voor PayPal werd geïntroduceerd maar nooit een hoge vlucht nam.” Overigens ziet Google topman Eric Schmidt niets in de plannen van Murdoch.
12 september 2009 – Zonnespiegels
Google is teleurgesteld over het aantal bedrijven met vernieuwende ideeën over groene energie. Daarom is Google bezig met het bouwen van zonnespiegels. Binnen enkele maanden hoopt Google de nieuwe technologie te kunnen testen.
14 september 2009 – Google Fast Flip
Een verzameling van al het nieuws op het web, dat is Google Fast Flip. Omdat het bijhouden van nieuws op het web nogal tijdrovend kan zijn, heeft Google het gemakkelijker gemaakt. De krant razendsnel doorbladeren zonder naar de website van de krant zelf te gaan, behalve als je de ‘full story’ wilt lezen. Volgens Google zijn hier volop mogelijkheden voor kranten om extra inkomsten te genereren. Ik zeg: Fast Flip + Micropayments = $$.
15 september 2009 – Realtime zoekmachine
De discussie over Twitter versus Google is al een tijdje gaande. Google heeft die discussie ten einde gebracht door iets extra’s mogelijk te maken bij het zoeken, namelijk het toevoegen van een extra parameter in de url, waarmee het mogelijk is om de resultaten van een bepaalde periode te filteren. Zo kun je aangeven of je alleen resultaten van het afgelopen uur wilt zien, of van de afgelopen maand of zelfs van de laatste 5 seconden. Google wordt dus meer en meer een realtime zoekmachine.
15 september 2009 – Data Liberation Front
“Users should be able to control the data they store in any of Google’s products. Our team’s goal is to make it easier for them to move data in and out.” Het Data Liberation Front is een initiatief van Google om gebruikers te helpen de controle over hun data te behouden. Op deze manier probeert Google haar gebruiker te behouden en te voorkomen dat ze naar een concurrent overstappen voor bepaalde diensten.
16 september 2009 – Nieuwe versie Chrome
Google heeft een nieuwe versie van Chrome uitgebracht. Doel is om binnen 2 jaar 5% marktaandeel te behalen. Vandaar dat de komende tijd nog vele updates en distributieovereenkomsten op het programma staan. Goed nieuws voor Mac-gebruikers: de officiële versie voor Mac staat voor eind dit jaar gepland.
17 september 2009 – On Demand Books
Google gaat ook de offline wereld veroveren! Oude werken die vrij zijn van copyright worden ingescand en tegen 1 dollarcent per pagina uitgeprint en ingebonden via On Demand Books. Of het idee ook naar Nederland overwaait is nog niet duidelijk. Met Google Book Search is het bovendien mogelijk om moeilijk te vinden boeken op te sporen. Dit alles past in het doel van Google om zoveel mogelijk boeken die niet gemakkelijk te krijgen zijn voor iedereen beschikbaar te maken. Trouwens, Google doet dit niet voor eigen winst, maar geeft de opbrengst aan een goed doel. Uitgevers en auteurs protesteren nog.
17 september 2009 – Overname ReCaptcha
Geheel in het kader van het inscannen van boeken voor de Google Book Search heeft Google het bedrijfje ReCaptcha overgenomen. ReCaptcha is gespecialiseerd in het doorzoeken van gescande teksten op steekwoorden, ook wel bekend van de afbeeldingen met tekst of cijfers die je moet invullen om te bewijzen dat je geen spambot bent. Dus behalve dat Google veiliger gaat worden hiermee, helpt het ook om de boeken goed doorzoekbaar te maken.
18 september 2009 – Ad Exchange
David van Dam schreef het al, maar Google introduceert de vernieuwde DoubleClick Ad Exchange. “De Ad Exchange is een open en onafhankelijke marktplaats waar de prijzen van display advertenties op basis van een real-time veiling worden bepaald. Op deze manier kan display advertentieruimte op veel efficiëntere en eenvoudiger wijze via internet worden toegewezen aan adverteerders.”
Al met al een behoorlijke portie nieuws van Google. Hopende u hiermee van dienst te zijn, sluit dit bericht met nog een paar korte meldingen van Google die de grote kranten niet gehaald hebben:
16 september 2009 – Google brengt Android SDK Donut uit
18 september 2009 – Google Voice wel degelijk afgewezen door Apple
21 september 2009 – Ook Marketingfacts hypet rustig mee over Google.
Ben ik nog nieuws vergeten? Vast wel! Voeg maar toe!
Thanks! Mijn Google Reader draaide al overuren de afgelopen week dus even alles kort samengevat maakt het weer inzichtelijk ;-).
Dank!
Ik merkte dat ik door de bomen het bos niet meer zag dus deze samenvatting is een zeer welkome samenvatting.
Prachtig verhaal, top Annelies!. En inderdaad, we doen hier zelf ook aan mee. maar als je alles in zo’n overzicht zet, dan is het toch wel gigantisch wat er allemaal aan nieuws naar buiten komt. Ook een lesje pr, dus… 😉
Eventueel kan vandaag daar de hype rondom de UFO logo’s nog bij, de parameterverwerking in Google Webmaster Tools, de vergroting van het zoekveld en knoppen en de zoektocht naar Yahoo engineers.
Naast de UFO heb ik ook al wel best wat voorbij zien komen over Wave… vorige week in Beta gegaan…. anyone?
Ik vind het tof dat google bezig gaat met groene energie. Erg fijn om te zien dat dergelijke bedrijven hier belang aan hechten.
Oja, de UFO’s ben ik helemaal vergeten 😀 Goed punt Michel! Het punt over de parameters in GWT komt me ook vaag ergens bekend voor…Dus ook een goed punt! Eh, allemaal goede punten. Thanks voor de toevoeging!
@koningwoning, geen idee, staat me niks van mij..
Helemaal goed dit! Is het de bedoeling om dit vaker te doen? Maandelijkse of 2-wekelijkse update van het Google Nieuws? Wat mij betreft meer dan welkom!
@Kevin: ze moeten wel – ze zijn een veelverbruiker van energie en moeten dus wel innoveren om zo zelf goedkoper aan energie te komen. Daarbij zijn ze door dit verbruik van energie ook een van de grootste CO2 vervuilers – dus om niet TE negatief in de PR te komen moeten ze ook zo groen mogelijk doen.
@Annelies: je hebt helemaal gelijk – ik heb de berichten over wave verkeerd gelezen – het gaat er om dat Wave over 9 dagen 100.000 invites de deur uit deed. Op de een of andere manier stond mij bij donderdag… maar het was de 30e. Allemaal VS sites die ik meer scan dan lees… vandaar.
My bad…. excuses!
@michel dit is een post over de afgelopen week 😉 het bericht wat jij noemt had mooi gestaan in de 2-wekelijkse (ofzo) update die Marco voorstelt 😛 bovendien is die van daarnet, had ik niet eens mee kunnen nemen hierin 😉 Maar ik zal em onthouden voor de volgende keer!
@Annelies daar heb je helemaal gelijk in! Die 2-wekelijkse update is overigens inderdaad een goed idee, er komt bijzonder veel nieuws zoals je zelf ook aangaf uit het Google kamp wat dat betreft. Wat me ook nog te binnen schoot voor de volgende reeks is de indexatie van gepubliceerde documenten gemaakt in Google Docs.
@michel thanks ik zal het meenemen 😉 meer tips mag je overigens ook mailen hoor 🙂 (als dat zichtbaar is in mijn profiel)
Goed initiatief en graag tweewekelijk en ik heb maar een hele grote tip als leek. Houd het vooral kort en krachtig zoals bovenstaand. Bij interesse ga je toch naar …euh.. meer Googlen?
Aan de andere kant: het meeste Google nieuws kennen de MF-lezers toch wel? Het on-demand-books idee vind ik persoonlijk geweldig, veel van deze boeken zijn bij de Selexys o.i.d. niet zomaar te krijgen.
@ Murphsy ik waag te betwijfelen dat ‘de meeste MF-lezers’ het allemaal zo goed bij houden, het is wel erg veel nieuws en mensen hebben meer te doen dan constant nieuws over Google lezen. Terwijl het voor velen wellicht wel belangrijk is om dit soort nieuws bij te houden als je werkzaam bent in de online marketing. Met zo’n overzichtje ben je gewoon snel weer bij en als je meer wilt weten dan kijk je gewoon even verder 🙂 Zelf zoeken en lezen kost veel tijd 😉 Over 2 weken dus weer!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!