Interview Robbert de Haan (marketingdirecteur Paypal Benelux) over e-commerce en mkb-onderzoek

28 september 2009, 04:49

Op eDay interviewde ik Osama Bedier, vp business development van PayPal. In dat interview ging het vooral over de transformatie van Paypal naar een open platform voor developers. Dat was worldwide nieuws, in Nederland gebeurt ook het een en ander. Paypal deed onlangs een groot onderzoek onder webwinkeliers en introduceerde het Webwinkel Groeipakket

Robbert de Haan is marketingdirecteur bij Paypal Benelux. In bovenstaand interview, opgenomen op Picnic09, een gesprek (onder strakke cameravoering van Marloes Eshuis) over de nieuwe ontwikkelingen bij Paypal, trends in e-commerce, graantjes meepikken van verhoogde omzetten van webwinkeliers en over internetfilosofie als marketingstrategie. Hieronder meer info uit persberichten en een presentatie over het onderzoek.

Onderzoek

Uit het persbericht: “Uit kwalitatief onderzoek van PayPal blijkt dat zes bouwstenen het succes van een webwinkel bepalen: ontwerp, marketing, betaalmethoden, techniek, logistiek en administratie. Succesvolle marketing, betaalmethoden, techniek en logistiek leveren echter de meeste knelpunten op. Daarom ondersteunt PayPal ondernemers op deze vier knelpunten met producten en aanbiedingen van PayPal en diverse partners. Deze partners zijn: By Me, Leaseweb, Opentracker, Nic. Oud, ClearSense, Vivendo, Vergelijk.nl en PC Extreme.”

Robbert de Haan zei in het persbericht: “We doen veel onderzoek naar knelpunten bij het succesvol maken van een webwinkel. Door het definiëren van zes bouwstenen voor een succesvolle webwinkel hopen we webwinkeliers op een heldere manier te kunnen informeren over hun mogelijkheden. We werken inmiddels ruim tien jaar samen met webwinkeliers en zijn er dan ook van overtuigd dat de we expertise die we hebben opgebouwd, kunnen inzetten om webwinkeliers succesvoller te laten zijn. Voor een aantal deelaspecten zetten we ook kennis van partners in. Zo laten we webwinkeliers zien dat we meer zijn dan alleen een online betaaldienst en ze ook bij ons terecht kunnen voor goed advies over hun webwinkel.”

Marketingbudget

Uit het onderzoek, dat dus een één tweetje is met de introductie van het webwinkel groeipakket, blijkt dat het merendeel van Nederlandse webwinkeliers (64 procent) zijn marketingbudget als gevolg van de economische crisis niet heeft verlaagd. Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Trendbox in opdracht van PayPal, specialist op het gebied van online betalen, onder ruim 200 Nederlandse MKB’ers met een webwinkel.

Ten opzichte van 2008 bleef bij 41 procent van de MKB’ers het marketingbudget gelijk. Ruim 23 procent van de ondervraagden verhoogde zijn marketingbudget, en slechts vijftien procent van de webwinkeliers verlaagde zijn marketing budget. MKB’ers met een webwinkel die hun marketingbudget naar boven of naar beneden bijstelden, deden dit in 43 procent van de gevallen als gevolg van de economische crisis.

Inzet marketingmiddelen

In het onderzoek werd tevens gevraagd naar de meest gebruikte marketingmiddelen. Met name de inzet van online marketingmiddelen blijkt het goed te doen onder de MKB’ers met een webwinkel. Online marketingmiddelen zijn relatief goedkoop en gerichter in te zetten volgens de respondenten. Vooral Search Engine Optimization (SEO, 37 procent), e-mail marketing (34 procent) en online advertenties (31 procent) zijn populair. Ook worden Search Engine Advertising (SEA, 20 procent) en PR (24 procent) ingezet.

De meest succesvolle marketingmiddelen zijn volgens MKB’ers PR en Affiliate Marketing. Deze marketingmiddelen scoren met een oordeel van respectievelijk 6,33 en 6,12 op een schaal van 1 tot 8. Het weggeven van coupons met kortingscodes wordt gezien als het minst effectief met een score van 4,33.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!