Affiliate marketing netwerken richten branchevereniging PAN op

19 oktober 2009, 04:55

Daisycon/Paxz, M4N, Tradedoubler en Zanox, de vier grote affiliate marketing netwerken in Nederland, hebben hun krachten verenigd in de branchevereniging Platform Affiliate Netwerken (PAN).

Na tien jaar affiliate marketing in Nederland (M4N vierde onlangs tienjarig bestaan) is deze branche, waar zo’n 80 miljoen euro per jaar in omgaat, volgens de initiatiefnemers toe aan formalisering en professionalisering. Het doel van PAN is de kwaliteit en betrouwbaarheid van de diensten te garanderen. Het initiatief is tot stand gekomen naar aanleiding van een steeds sterker wordende behoefte aan duidelijke spelregels in de branche.

Regelgeving

Terwijl affiliate marketing in rap tempo is gegroeid, is een eenduidige regelgeving achtergebleven, zo meldt het persbericht. Affiliates, adverteerders, online marketingbureaus en affiliate marketing netwerken willen allen de consument dienen die op internet producten zoekt en koopt. Door gezamenlijke regels op te stellen en zich daar aan te houden en langetermijnbelangen voorop te stellen, kunnen deze partijen er voor zorgen dat de branche zich verder professionaliseert.

Breedte van de branche

‘In Frankrijk en Duitsland zijn al soortgelijke brancheverenigingen opgericht. In Nederland zijn er al wel diverse regels om de kwaliteit te bewaken, maar met het oprichten van een branchevereniging kan er nu over de hele breedte van de branche vormgegeven worden aan kwaliteit’, aldus Thomas Joosten, voorzitter van PAN (en CEO M4N).

Belangrijkste doelstellingen

Grotere transparantie in de markt ten aanzien van de wijze van dienstverlening; Opzet, verspreiding en bewaking van gedragscode en gedragsregels voor de eigen leden en branche;

Opzet, verspreiding en bewaking van een kwaliteitskeurmerk in de branche.

Aansluiten

De branchevereniging is opgezet voor alle affiliatenetwerken die het overgrote deel van de omzet realiseren met, zoals dat in de branche genoemd wordt, cost per order. ‘De vier grote spelers die de branchevereniging hebben opgericht roepen andere netwerken op zich aan te sluiten’, aldus Marc Vloemans, adviseur bij de oprichting van de vereniging. ‘Alle affiliate marketing netwerken die aan de gestelde voorwaarden voldoen, kunnen toetreden tot de branchevereniging. Hoe eerder dat gebeurt, hoe beter dat is voor de branche.’

Er wordt een kwaliteitskeurmerk ontwikkeld dat het platform zal toekennen aan alle affiliate marketing netwerken die zich aan de gestelde voorwaarden houden. Deze netwerken zien er op hun beurt op toe dat de belangen van affiliates, adverteerders en consumenten gewaarborgd blijven. Het is de taak van de netwerken om als intermediar op te treden en de branche transparant te maken. Ze zullen meer openheid van zaken geven ten aanzien van registratiemethoden, prijsbeleid en het toelaten van gedrag van affiliates, adverteerders en netwerken dat de branche schaadt.

Opvallend

Wat de initiatiefnemers heeft bewogen om andere brancheverenigingen in de online marketing links te laten liggen, dat wordt niet duidelijk uit het persbericht. Opvallend, want die zijn er natuurlijk wel en versnippering ligt op de loer.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Abonnementzoeken.nl

    Heel goede ontwikkeling. Ik ben benieuwd wat voor eisen de PAN gaat stellen voor hun ‘keurmerk’, het steeds meer voorkomende ‘prepaid’ systeem (van te voren al een betaald bedrag bij het netwerk betalen zodat affiliates direct uitbetaald krijgen en er geen risico is wanneer de merchant plotseling stopt) voor affiliatemarketing lijkt me ideaal om bij alle merchants te zien.


    19 oktober 2009 om 06:56
    mgvandenbroek

    @Abonnementzoeken.nl: Dank voor je comment. Is het misschien een goed idee om onder een eigen naam te gaan reageren? Dat discussieert gemakkelijker, echt waar!


    19 oktober 2009 om 07:03
    Feeder

    Waarom krijg ik bij dit soort clubs altijd het gevoel dat er ´n ´as van het kwaad´ strategie achterzit? Dat ze straks over TradeTracker kunnen zeggen: ´foute toko want geen panlid´.


    19 oktober 2009 om 07:40
    Andrei

    Goed initiatief. Hoop wel voor de markt dat de groep snel uitgebreid wordt met andere Affiliate partijen. Anders gaat Karel gelijk krijgen ;-). Al vind ik deze partijen nou nog niet direct de ‘as van het kwaad’ ;-).


    20 oktober 2009 om 08:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!