Update nummer 4 van Google Analytics, veel gave nieuwe mogelijkheden

20 oktober 2009, 16:33

{title}We zijn weer een jaar verder, en een nieuw eMetrics congres in Washington is weer aan de gang. En laat dit nou het evenement zijn waar Google van oudsher grote updates aankondigt. Zo ook deze keer.

2 jaar geleden kwam Google met een nieuwe layout en een verbeterd meetscript. Vorige jaar draaide alles om de Live Segmentatie, Custom Reporting en AdSense integratie, grote verbeteringen die de positie van Google Analytics flink omhoog gedrukt hebben. Tussendoor werd nog even een API gelanceerd, en dit jaar gaat het om update 4 die ze zelf Powerful, Flexible en Intelligent noemen. We hebben er zelf al even mee mogen spelen en zijn wederom onder de indruk. Hier volgt de waslijst aan nieuwe functionaliteiten:

Analytics Intelligence

In plaats van het zoeken naar afwijkende getallen in de vele rapporten maakt Google het je nu makkelijk door zelf grote afwijkingen te tonen. Heb je in de afgelopen week ineens heel veel bezoekers vanuit je SEO campagne, dan zal Google dit in een rapport aan je tonen. Ook stijgingen/dalingen in omzetwaardes worden gerapporteerd. Valt bijvoorbeeld je omzet door een fout in de site opeens weg dan wordt je automatisch op de hoogte gebracht van deze afwijking. Je kunt kiezen of je afwijkingen per dag, week of maand wil zien. Zo krijg je handig inzicht in dagelijkse schommelingen maar ook die ten opzichte van de vorige maand. De gevoeligheid van het speuren naar afwijkingen kan naar wens aangepast worden zodat je niet bij elke minimale afwijking direct een melding krijgt.

{title}

Hierboven een voorbeeld van de nieuwe functie. Hier blijkt dat op 12 Oktober de Time-on-site opeens met 54% gedaald is en het aantal pageviews is gestegen met 69%. Een extra leuke functie is dat je direct een segment aan kunt maken van een alert. Zo kun je makkelijk in de data duiken om te zien wat de oorzaak is.

Custom Alerts

Naast de afwijkingen die bovengenoemde feature rapporteert kun je ook zelf alerts instellen. Stijgt het weigeringspercentage van een campagne tot boven de 50%? Laat dan automatisch een mail sturen waardoor je direct op de hoogte bent. Je kunt met deze functie zelf een alert instellen op alle velden en waardes die binnen Google Analytics voorhanden zijn. Zo kun je een deel van je dagelijkse/wekelijkse rondje langs de diverse cijfers overslaan, het in de gaten houden hiervan wordt voor je gedaan.

Extra doelen

In plaats van 4 doelen in de oude situatie wordt het nu mogelijk om 20 doelen per profiel in te stellen. Waar je voorheen 3 profielen nodig had om 10 doelen bij te kunnen houden volstaat vanaf heden 1 profiel. Je kunt de doelen instellen in 4 groepen van 5, en zo komen ze ook terug in je interface (naast de bestaande tabbladen site-usage, ecommerce en clicks):

{title}

En nog een extraatje: je kunt nu ook doelen instellen op de doorgebrachte tijd op de site en het aantal bekeken pagina’s. Wellicht dat het in de toekomst ook mogelijk wordt om op andere metrics doelen in te stellen.

Unique visitors beter beschikbaar

Tot op heden kon je alleen het aantal unieke bezoekers per profiel zien. Wanneer je dus het aantal unieke bezoekers van enkel de AdWords campagne wilde weten moest je een nieuw profiel aanmaken met alleen AdWords verkeer daar in. Dat is nu verleden tijd, de “unique visitors” metric is nu beschikbaar in de Custom Reports interface, dat betekent dat je van alle zaken dit aantal naar voren kan halen. Dus het aantal unieke bezoekers per individuele campagne, of per browsers, enz. Wel wil ik hier een kleine voetnoot bij plaatsen: ‘unique’ in deze metric is maar betrekkelijk, eigenlijk zou het ‘unique cookies’ moeten heten. Dat getal ligt vanwege het gebruik van meerdere pc’s met meerdere browsers, en het verwijderen van cookies een stuk hoger dan het werkelijk aantal unieke bezoekers.

Mobile Tracking

Google Analytics maakt het nu mogelijk om mobiele applicaties door te meten op de iPhone en Android toestellen. Zo kunnen de ontwikkelaars zien hoe bezoekers reageren op de door hun ontwikkelde applicaties. Voor Android toestellen is het zelfs mogelijk om te zien via welke campagnes de bezoekers op de site gekomen zijn.

Naast het doormeten van applicaties kunnen mobiele sites nu ook doorgemeten worden, zelfs op toestellen die geen javascript ondersteunen. Google heeft een techniek ontwikkeld die serverside geïmplementeerd kan worden. Dit maakt het mogelijk om het totaalgebruik van de mobiele bezoekers door te meten en te analyseren.

Labels

Sinds het begin van Google Analytics was het mogelijk om per bezoeker 1 zelfbedachte waarde mee te geven. Zo kon je bijvoorbeeld particulieren scheiden van zakelijke gebruikers, er er demografische gegevens in plaatsen (mits die bekend waren). Maar de markt vroeg naar de mogelijkheid om meer van deze waardes te kunnen gebruiken, er waren zelfs al ‘hacks’ bedacht om meerdere labels in dat ene beschikbare veld te plaatsen. Dat is nu verleden tijd: er kunnen labels gehangen worden aan een bezoeker, aan een bezoek en aan een pagina. Dit biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om bepaalde pagina’s te groeperen onder 1 label zodat je hier later een analyse over kunt doen. Eigenlijk zijn de mogelijkheden hiervan enorm krachtig. Ik denk dat elke gevorderde webanalist nu al zaken/labels voorbij ziet komen die hij zou willen implementeren.

Delen van segmenten en custom reports

Deze functie was al even live, maar er was nog weinig ruchtbaarheid aan gegeven. Het is nu mogelijk om zelf gemaakte segmenten en rapporten te delen met andere gebruikers. Dit maakt het makkelijker om samen aan een Google Analytics account te werken. Je hebt niet meer 1 inlog nodig om dezelfde rapporten en segmenten te kunnen zien. Ook kunnen de rapporten en segmenten nu aan specifieke profielen gekoppeld worden. Dit maakt grote accounts een stuk overzichtelijker omdat een aangemaakt rapport voor het ene account niet meer standaard verschijnt bij het andere account. Wij liepen al regelmatig tegen de limiet van 100 segmenten aan, dat is nu ook verleden tijd.

{title}

Leuke toevoeging in het overzicht: in een mouseover layer kun je direct zien hoe het segment samengesteld is.

Geavanceerdere tabellen

Ook de mogelijkheden van de tabellen binnen Google Analytics zijn uitgebreid. Je kunt nu werken met draaitabellen: zo kun je makkelijk bepaalde metrics tegenover elkaar zetten. Bekijk bijvoorbeeld van alle campagnes het aantal nieuwe en terugkerende bezoekers in 1 tabel. Of bekijk van alle zoekwoorden het aandeel voor CPC en Organic in 1 tabel:

{title}

Een andere nieuwe mogelijkheid is het toevoegen van een extra metric. Zo kun je de bovenstaande tabel uitbreiden met een extra metric:

{title}

Nog een verbetering aan de tabellen is het filter veld: dit is nu van een simpel tekstveld filter veranderd naar een geavanceerd filter met veel meer mogelijkheden:

{title}

Samenvattend en concluderend

Net als bij de grote updates van de afgelopen jaren ben ik weer flink onder de indruk van de nieuwe mogelijkheden. En zoals mijn collega Tim Bakker al zei “het is verbazingwekkend dat je alle functies zo kunt gebruiken zonder enige help documentatie door te lezen”. Met deze nieuwe mogelijkheden kunnen bepaalde meetvraagstukken nu veel beter aangepakt worden. Ik denk zelfs dat de nieuwe label functionaliteit een flink gat dicht waarbij voorheen voor een ander pakket gekozen werd. Daarnaast weten we dat er nog meer nieuwe gave functies in de pijplijn zitten, dus Google is nog lang niet klaar met ontwikkelen.

Gratis sessie over de nieuwe features van Google Analytics

Wil je deze functies en mogelijkheden live zien met een uitleg erbij, stuur dan een mailtje naar dejager@traffic4u.nl en geef je op voor onze update-sessie op 4 november. Deze is van 15:30 tot 17:30 in seats2meet in Maarssen.

Wat denken jullie er van? Welke nieuwe mogelijkheden zie je?

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

8 Reacties

    André Scholten

    Dankjewel Daniel voor de link, hij staat in mijn artikel een beetje verborgen achter de woorden “deze keer” 😉

    En de snelheid zat hem voornamelijk in Twitter. Er waren 3 live-tweets over de toespraak van Google (Avinash) in Washington en 3 minuten later hadden ze de blogpost online staan, dat was voor mij het groene licht.


    20 oktober 2009 om 19:49
    Matthieu

    Het ziet er veelbelovend uit. Wat ik wel nog mis bij Google Analytics en wat je bijvoorbeeld wel hebt met Webtrends (alhoewel ik het niet 100% weet) is dat de filters nog te beperkt zijn. Zo kan je enkel selecteren op “zonder” of “met” en dan 1 woordje typen. Een wildcard in dat veld gebruiken is niet mogelijk en ook geen combinaties….kortom een echte Query-bouwen….of misschien benut ikl niet alle mogelijkheden … ?


    26 oktober 2009 om 09:46
    André Scholten

    @Anders: ik ben daar even ingedoken en kan het volgens mij wel verklaren. De bronnen en zoekwoorden die getoond worden bij “instapbronnen” en “instapzoekwoorden” horen bij de specifieke pagina waarvan je ze opvraagt.

    Alleen de getallen die er achter staan zijn vervolgens de site-totalen van de betreffende zoekwoorden en bronnen, en niet de totalen voor de specifieke pagina die bekeken word.

    Wel ben ik met je eens dat het niet logisch is, maar dus wel verklaarbaar. En als je die getallen toch wilt hebben is dit makkelijk op te vragen door een segment aan te maken.


    26 oktober 2009 om 12:48
    Rick

    Onze account wordt beheerd door een aantal verschillende gebruikers. Een paar mensen kunnen sinds enige tijd gebruik maken van deze nieuwe tools, terwijl anderen op dezelfde account nog steeds wachten op deze upgrades. Klinkt dit jullie bekend?


    10 november 2009 om 13:52
    André Scholten

    @Rick: ja, het wordt per inlog uitgerold en niet zozeer per account. Dit levert soms rare situaties op omdat de een 20 doelen ziet en de ander nog steeds maar 4.

    De verwachting vanuit Google is dat eind november iedereen over de nieuwe mogelijkheden beschikt.


    10 november 2009 om 13:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!