ReclameReview: Royal Club

21 oktober 2009, 09:12

Royal Club zet een tuinkabouter in om hun ‘fris voor gevorderden’ te promoten.

Credits:

Bureau: Alfred International

Account: Sanne Tolsma

Creatie: Aad Kuijper, Patrick de Zeeuw

D.O.P.: Rutger Storm

Editor: Martin Heijgelaar, Kim Hinrichs

Geluid: Marco Baaij

Klant: Mariette Leenhouts, Harry de Haas

Producer: Mireille Lampe

RTV: Sophie van Pelt

Regie: Ismael ten Heuvel

Strategie: Marcel van Wing

Productie: Pinkrabbit, Rob’s Propshop

Muziek: Good Sounds

Geluid: Postoffice

De doelstelling:

De naamsbekendheid en het marktaandeel van Royal Club verhogen.

De uitwerking:

Royal Club introduceert een nieuw merkthema: ‘Royal Club. Fris voor gevorderden’. Voor iedereen komt vroeg of laat een moment dat je toe bent aan wat anders: nieuwe ervaringen, nieuwe smaken. De campagne legt uit dat er ook ontwikkeling mogelijk is in frisdrank. Van “gewone” fris naar fris voor gevorderden. In de eerste uiting staat een tuinkabouter centraal die zijn vertrouwde vijver verlaat en de wereld gaat ontdekken, net zoals in Amelie. “Gevorderd” wordt gezegd. De campagne start met een aantal korte teasers op tv waarin we alleen een kabouter zien staan in regen, zon en sneeuw. Ook duikt hij, liftend langs de weg, en op stations op. Hij heeft natuurlijk zijn eigen hyves pagina en er gaan foto’s van hem de pers in waarin hij op gekste plaatsen opduikt. De vervolgcommercial gaat een week later van start.

Het oordeel:

Ik heb een dubbel gevoel bij deze commercial. Enerzijds vind ik het gaaf dat een adverteerder een ietwat andere campagne aandurft (zoals Vodafone onlangs ook deed). Anderzijds vraag ik me af of de boodschap wel snel genoeg overkomt. De eerste keer dat je deze commercial ziet, let je namelijk alleen maar op het feit dat er een tuinkabouter wordt gebruikt. Pas later zie je dat die symbool staat voor de gemiddelde Nederlander die gewoon zijn dagelijkse dingen doet en plotseling beseft dat er ook meer is. En in dit geval is dat dus de ‘fris voor gevorderden’ van Royal Club. Die gedachtegang vind ik wel weer erg sterk. Maar zoals gezegd: misschien leidt die tuinkabouter juist af van de boodschap. Wat vinden jullie?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Michal

    Mooie campagne en sterke commercial.


    21 oktober 2009 om 10:39
    mgvandenbroek

    Ik snapte hem niet en ga dan vervolgens de uitleg lezen. Snap er nu iets meer van, maar een reclame moet of in een keer raak zijn of triggeren om hem nog een keer te zien, tochl…. 😉


    21 oktober 2009 om 18:12
    info@netcopy.nl

    ‘Fris voor gevorderden’. Prachtige gedachte en payoff.

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog niets van heb gezien. Mijn eerste reactie op jouw beschrijving luidt dan ook: De gedachte achter de payoff had meer verdiend dan een tuinkabouter.

    Misschien zit ik verkeerd, dus ik oordeel nog maar niet te hard. 🙂


    22 oktober 2009 om 08:12
    Tom

    De tuinkabouter leidt behoorlijk af. Ik was ook redelijk verbaasd om te zien dat het uiteindelijk ging om een reclame van Royal Club.

    Hoop eerlijk gezegd dat er geen vervolg op komt en hoop ook niet dat Vodafone nog meer beesten in gaat zetten.


    23 oktober 2009 om 08:10
    Douglas

    Ik vind het een sterke payoff “fris voor gevorderden”.

    De kabouter biedt voldoende mogelijkheid om te blijven inzetten als aandachtstrekker, juist omdat het een ongewone associatie is.

    Stel je voor: overal in het land duiken tuinkabouters met sikjes en zonnebrillen op in clubs en cafe’s.

    Kortom: goede spot! Ben benieuwd naar het vervolg.


    23 oktober 2009 om 09:52
    Robin

    Vind de commercial erg pakkend! Royal Club is natuurlijk altijd al een beetje de creme de la creme geweest op het gebied van frisdrank, ook gekeken naar de prijs. Dus ook nu weer met “fris voor gevorderden”.

    Hij heeft mijn aandacht gepakt, maar de relatie met de tuinkabouter kon ik pas leggen na het lezen van deze post.


    28 oktober 2009 om 14:39
    m v bergen

    ik zou zo graag willen weten van wie het nummer is wat in de spot gebruikt word.l


    21 november 2009 om 18:27
    frans

    danny vera titel is headin for the city

    groetjes frans


    21 november 2009 om 18:51
    Corrie Krijgsman

    Ook ik zou graag willen weten wie dit nummer zingt.


    26 november 2009 om 09:11
    Jeroen Luijten

    Fris voor gevorderden is echt een goede payoff. Lekker onderscheiden en indirect steekt het merk zo een middelvinger naar de concurrenten uit. Dat van die kabouter was overigens niet echt nodig geweest. Dit concept is sterk genoeg om zonder kabouter te overleven 😉


    29 januari 2010 om 10:47
    Hans

    Hallo allemaal,

    Een enige reclame. Blijft je bij en dat is natuurlijk de bedoeling.

    Vooral dat muzikale nummer.

    Maar hoe heet dat nummer en wie zingt dat?

    Wie het weet mag het zeggen.

    De groeten aan allen.


    5 februari 2010 om 14:15
    joe

    Zo fris is die reclame met de tuinkabouter niet. Het is jatwerk uit de film “Amelie” (voluit: ” Le fabuleux destin d’Amélie Poulain” uit 2001).


    8 februari 2010 om 13:08
    marianne franken

    Grappig…. dat niemand het over de linker dame in de limo heeft! Fris voor gevorderden, dame zonder slip?!

    Bij ons voor de buis let niemand op de kabouter maar wel op de limodame.


    22 augustus 2010 om 22:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!