EasyJet en Ryanair hebben succes voor belangrijk deel te danken aan internet
De prijsvechters onder de luchtvaartmaatschappijen (EasyJet, Ryanair, Virgin) hebben de laatste jaren voor een revolutie in de luchtvaartbranche gezorgd. Het succes van deze maatschappijen is voor een belangrijk deel te danken aan het gebruik van internet voor de verkoop van tickets, waardoor de kosten kunnen worden beperkt.
Het succes van de prijsvechters brengt de traditionele luchtvaartmaatschappijen in toenemende mate in de problemen. Deze hebben te lang vertrouwd op hun `degelijke`en `betrouwbare` imago, terwijl de consument vooral is geinteresseerd in lage prijzen en gebruiksgemak. De traditionele maatschappijen proberen het tij te keren door hun organisaties in te krimpen, eigen low cost maatschappijen op te zetten en meer tickets via internet te verkopen. Deze pogingen lijken echter nog niet veel zoden aan de dijk te zetten. KLM zag zich reeds gedwongen om zijn budgetmaatschappij Buzz weer te verkopen en de verkoop via internet bedraagt slechts enkele procenten. Ryanair en EasyJet verkopen meer dan 90% van hun tickets via internet. Het voornaamste probleem is de traditionele, `logge`, `naar binnen gekeerde` organisatie. De nieuwkomers kampen niet met dit probleem en kunnen daarom sneller voordeel behalen.
Bron:
Elan nr. 7/8, p. 44, 3,5 p.