Hyves bindt de strijd aan met Twitter, Facebook én sms

28 oktober 2009, 07:45

{title}Gek is dat. Hyves is het grootste sociale platform van Nederland, één op de zes bekeken pagina’s is Hyves, een bereik van 50 procent en meer van dat soort knalharde, retegeile cijfers – kijk maar eens in STIR voor de gein. Maar alle tweeps, bloggers en/of innovators (vul hippe term naar believen in) krijsen om het hardst dat Hyves hartstikke dood aan het gaan is.

‘Gekrabbel is voor velen passé’, kopte Dagblad de Pers onlangs. Op basis van één persoon dat zijn Hyvesaccount opzegt. Nou moe. ‘Wordt het steeds stiller op Hyves’, was laatst de vraag op Frankwatching. Ik zou het ook niet weten, ik krabbel alleen nog met m’n halfbroertje van twaalf… Prangende vraag: verliest Hyves relevantie? Die vraag durf ik niet te beantwoorden.

Nieuw trucje

Maar, Hyves zit in de tussentijd niet stil. Vorige week lanceerde het vijfjarige sociale netwerk (gefeliciteerd!) een nieuw trucje: Koppel je WieWatWaars aan je Facebook/Twitter-account. Getuige de begeleidende blog van de big kahuna Raymond Spanjar himself snapt men op Hyves HQ dus ook dondersgoed dat actie vereist is. Welke het universele platform wordt (Hyves, Twitter, Facebook, MyTwitface…), daar draait het de komende jaren allemaal om!

Fraaie titel

Onder de fraaie titel Netwerken aller landen, verenigt u kondigde Raymond de nieuwe dienst aan.

  • Dilemma nummer 1: Je wilt twitteren om je imago als hippe innovator in stand te houden. Maar je meeste vrienden volgen je op Hyves. Waar geef je door wat je aan het doen bent?
  • Dilemma nummer 2: Je vrienden vinden zichzelf hippe innovators en slaan aan het twitteren. Mis je voortaan hun updates of ga je meerdere sites volgen?

Twitter je? Koppel hier je account. Ben je lid van Facebook? Klik dan hier.

Geo-informatie

Belangrijker nog: in de toekomst gaat Hyves geo-informatie meesturen, schrijft Raymond. Kijk, dan wordt het pas écht interessant. Want de toekomst is niet aan de webclients, maar aan de mobiele apps die de gebruiker van lokatiespecifieke informatie gaan voorzien. Denk Foursquare, of Layar. Hoe vet als je lokale adverteerder bent!

{title}

Ronkend persbericht

Da’s niet alles. Vorige week nog verstuurde Hyves een ronkend persbericht – tof trouwens dat gerefereerd wordt aan een interview dat ik 4,5 jaar geleden had met Spanjar. Toename van het ledental in Nederland wordt onmogelijk geacht, en zijn het er trouwens wel 8 miljoen? Wél kunnen de mensen nog wat meer tijd doorbrengen bij Hyves – nu al een half uur gemiddeld per dag, da’s al kneiterveel.

Echte concurrenten

En, schrijft Hyves: “Echte concurrenten lijkt Hyves in Nederland nauwelijks te hebben. MySpace, tot voor kort ‘s werelds grootste sociale netwerk, sloot zijn Nederlandse kantoor na nog geen jaar. Facebook lijkt met meer dan een half miljoen gebruikers (moet zijn: 1,5 miljoen – RJ!!) nog de grootste concurrent. De site groeit de laatste jaren sterk, en onderscheidt zich van Hyves onder meer door wat oudere gebruikers en zijn internationale oriëntatie.” Oneens met dat verhaal, maar goed, ze doen al hun best om Facebook/Twitter voor te zijn.

Publieke WieWatWaars

Sterker nog, de publieke WieWatWaars zijn reeds à la Twitter te volgen via Hyves.nl/nu. Nu dient het platform zich nog echt te onderscheiden van Facebook door de shift te maken van browsegerichte omgeving naar contentgestuurde user interface. Zoals @sytsevliegen zich terecht afvraagt: Krijgt Hyves ook een wall? Ik denk, nee ik hoop, van wel eerlijk gezegd.

Concurreren met mobiele providers

Laatste puntje. In de toekomst denkt Hyves niet te concurreren met sociale netwerken, maar met mobiele telefoonproviders. Ja, u hoort het goed. Dát zijn echt de Nieuwzen van den dag, Koekenbakker. “Op dit moment zijn er ongeveer tweehonderdduizend Hyvers online”, knip/plak Spanjar. “Maar met mobiele telefoons erbij zouden dat er miljoenen kunnen zijn.” Op moderne mobieltjes (iPhone, Android, enz.) vervaagt volgens Hyves ‘de grens tussen internet en telefonie. iPhones en Blackberry’s kunnen vanzelf een seintje geven als een krabbel is ontvangen, waardoor het verschil met een sms-je bijna verdwijnt’.

Krabbelen

Verdwijnt?

. Pardon?! Een krabbel kan veel meer dan een sms! Ik zou mijzelf eens flink achter de oren krabbelen (yes, pun intended) als ik business developer was bij KPN, T-Mobile of Vodafone.

Remco Janssen is de founder van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

34 Reacties

    Stijn Kruijssen

    Ben vooral benieuwd naar de leeftijdsopbouw van de hyvers, 5 jaar geleden en nu. Want volgens mij is de gemiddelde hyver steeds jonger.

    Overigens is voor mij persoonlijk die koppeling Hyves / Twitter niet echt interessant omdat ik niet denk dat mijn vrienden zitten te wachten op allerlei tweets over online marketing. Ik denk dat dit op dit moment voor een hoop mensen geldt, tenzij je inderdaad allemaal hippe online innovators als vrienden hebt.

    Overigens kan dit in de toekomst wel interessanter worden, als ook de massa gaat twitteren over hobby, hond en eten. Doelgroepen Hyves en Twitter zullen dan mogelijk meer naar elkaar toe groeien.


    28 oktober 2009 om 07:58
    Martijn Winkler

    Ik vergelijk sociale sites wel ’s met cafés en clubs.

    Op een zeker moment is een bepaalde club hipper dan hip, trekt grote aantallen bezoekers en is een ‘vast gegeven’ in het uitgaansleven. Dan, na verloop van tijd, merken vaste bezoekers op dat de medebezoekers steeds jonger lijken te worden, lang niet meer zo hip, en het interieur begint wat te vervelen. Bijna als een wetmatigheid haken de vaste bezoekers dan langzaam af – zonder dat dit afgesproken is – totdat ze en masse een nieuwe club ontdekt hebben. De oude club wordt opgedoekt… En die cyclus herhaalt zich eindeloos.

    Is Hyves niet die club die hip was, maar waar nu je kleine snotneus neefje ook binnen komt? Dan maar naar Facebook! Totdat neeflief daar ook binnen wandelt…


    28 oktober 2009 om 08:33
    remcojanssencom

    @stijn: Ik begreep van Hyves zelf dat de gemiddelde leeftijd omhoog is gegaan van 27 naar 29. De hyver groeit mee.

    Dat je vrienden/familie niet zitten te wachten op tweets over online marketing, die mening deel ik niet met je. Mijn gehele netwerk weet uitstekend wat ik doe, zo lezen en mijn zwager en mijn moeder zo nu en dan m’n blog die automatisch via Hyves binnenloopt. Zakelijk gezien is dat erg interessant, je persoonlijke relaties hebben immers ook een zakelijk netwerk. Maar goed, da’s personal branding en daar gaat het hier niet over.

    @martijn: marktplaats is ook niet hip. Althans, niet in mijn ogen ;-). Maar als Hyves zorgt dat de relevantie van de website, of beter nog het mobiele portal, groot blijft is er niets aan de hand. Als grootste netwerk van Nederland hoef je wellicht niet eens hip te zijn; mainstream is nóg beter, me dunkt.

    Trouwens, zo hip vind ik Facebook nou ook weer niet met die duppe quizjes, Farrmville, Mafia Wars (ok heb ik mij ook aan bezondigd, zoek op M! voor eerdere posts daarover). Als het zo langer doorgaat, ga ik daar ook weg.


    28 oktober 2009 om 08:56
    Ron Beentjes

    Ik ben het eens met Stijn. Ik had toevallig van de week mijn Twitter account gekoppeld aan Hyves en Facebook maar ik heb het snel weer eraf gehaald. Mijn vrienden zijn niet geïnteresseerd in tweets over online marketing en vond het er ook gewoon niet goed inpassen.

    De doelgroepen van Hyves en Twitter zijn voor mijn gevoel nog erg verschillend. En om nog maar even alle tweeps, bloggers, innovators en socialtweetfacers gelijk te geven..

    Ik zit er hard over na te denken om mijn hyve te verwijderen!


    28 oktober 2009 om 09:03
    Stijn Kruijssen

    @ Remco: Over leeftijd: Weinig mensen verwijderen hun profiel dus dat groeit uiteraard mee, daarnaast zie je volgens mij naast de middelbare school (misschien zelfs ook basisschool) trend een andere trend en dat is dat je tante van 58 er ook opeens te vinden is. Dat helpt weer mee de gemiddelde leeftijd op te krikken natuurlijk. Hyves zal hier zelf meer over kunnen zeggen natuurlijk maar ik heb het idee dat de groep 20-35 waar het allemaal mee begon, dat die groep in ieder geval veel minder actief is nu.

    Of je vrienden-netwerk zit te wachten op zakelijke tweets is natuurlijk per persoon anders, en af en toe een blog lezen is ook wat anders dan dagelijks 20+ tweets voorbij zien komen.


    28 oktober 2009 om 09:12
    Krein de Vries

    Hyves IS op zijn retour:

    – Bezoekersaantallen nemen af

    – Internationale groei kansloos, dus geen globale speler, dus altijd achter de feiten aanlopen qua development van nieuwe features, marketing (eigenlijk gewoon cash flow)

    – Eigen succes staat ze in de weg (allerlei non-core gebruikers die erop zitten, van bedrijvenhyves, tot merkhyves tot vakbonden, tot inderdaad je moeder en schoonmoeder). Hierdoor is Hyves gewoon niet, ik herhaal, NIET meer hip & happening.

    Strategisch gezien is het jammer dat Hyves dit 3 jaar geleden al niet heeft ingezien. Zich teveel hebben blindgestaard (en gegeild) op Nederlandse ambities, niet groot genoeg gedacht. Ze moeten echt terug naar de basis van waar ooit dit briljante produkt is bedacht. Oh wacht, dat was geen core expertise/eigen vinding, maar gewoon een kopie maken van Myspace. En kopieeren als core expertise (zonder dat je met het succesmomentum het tekort aan top-level strategische visie en vernieuwing het bedrijf hebt binnengehaald) is simpelweg niet sustainable.

    Cash while you can!!!


    28 oktober 2009 om 10:50
    remcojanssencom

    @Krein

    1) Pertinent niet waar. Doe je huiswerk aub.

    2) hoezo niet? hyves heeft zelfs al voet aan de grond in Z-Amerika

    3) waarom zouden bedrijven niet van toegevoegde waarde kunnen zijn? sterker nog, hoe cool is het dat je favoriete merk met je praat…

    hyves is overigens ‘afgekeken’ van orkut, friendster enz. MySpace was toentertijd nog nauwelijks relevant, meen ik mij te herinneren.


    28 oktober 2009 om 10:55
    Sebas

    Ik ben Hyves ook wel redelijk zat aan het worden…

    Merk wel dat ik dus veel vaker op Twitter post dan op Hyves.

    Op Twitter ben ik ook een stuk opener…… En dat is dus heel gek gezien het feit dat mn twitter-account openbaar is en mn hyves-account afgeschermd.

    Ik denk dat het komt doordat mn Twitter-app een stuk sneller geladen is dan de Hyves-app op mn iPhone. Wanneer Hyves met pushberichten gaat komen denk ik dat de app redelijk snel van het toestel af gaat. Het zou ook kunnen komen doordat familieleden mij op Hyves wel volgen en op twitter niet. Voor mijn tante is het totaal niet interesant of ik een goede deal gesloten heb op de werkplek lijkt me.

    Overigens heb ik mijn tweets niet doorgelinkt staan naar mijn Hyves. Puur omdat ik mijn Hyves-vrienden het niet wil aandoen om al mijn klachten over mijn werk etc. te lezen…. Dat is voor hun totaal niet relevant lijkt mij. Hyves is nog niet dood maar er moet wel wat gebeuren om ervoor te zorgen dat Hyves actief blijft…. Dat gaat nog een hele klus worden.


    28 oktober 2009 om 12:14
    Krein de Vries

    @Remco

    1) Ik heb het over Hyves.nl, even Alexa gecheckt, discutabele methode? Toon mij dan “aub” meer betrouwbare cijfers waaruit nog wel groei blijkt (afgelopen jaar doen?). Zelfs dan kunnen we waarschijnlijk samen vaststellen dat de rek (t.o.v. explosieve groei in de jaren ervoor) er uit is.

    En komt aub niet aan met groei van aantal registraties, bij online gratis produkten zonder inactivity removal als hyves kan dit moeilijk dalen. Dus bezoekersaantallen lijkt mij het meest relevant.

    2) Wat is voet aan de grond in Zuid Amerika? Heb je cijfers? Waarom gaat Hyves hier de oorlog winnen tov Facebook? Waar is Hyves nog meer actief (en hoe succesvol?).

    3) Dat is een heel delicaat puntje. Het gaat hier namelijk om hoe authentiek dit merk dat doet. Een gebruiker is niet dom. Die ziet ook wel dat de commercie zich in grote getalen stort op Hyves. Niet alleen zijn ‘favoriete’ merken, maar ook de FNV en andere sufheid. Dus hoe authentiek en vertrouwd is zijn merk dan? Of is zijn merk ‘just like all the others’. Nog even los van de relevantie en uitvoering, want die is namelijk vaak zeer ver te zoeken. Ik zie de vergaderingen al voor me: “Jongens, we moeten iets met Hyves!”.

    (Deze hipheid discussie is naast die van schoonmoeder/oma die op Hyves je gangen na kunnen gaan, daar ga je namelijk niet op in, punt blijft overeind)

    En van wie ze het gekopieerd hebben eigenlijk niet uit, dat ze het gekopieerd hebben staat vast en dat was mijn punt.

    De strategische kant die ze nu opgaan vind ik nogal riskant. Het gaat er helemaal niet om wie het universele platform wordt. Dit is de ’98 portal gedachte all over again. De nuance ligt zeer gevoelig. Je kunt WELl het dominante platform (de standaard worden en blijven), maar je moet voorkomen dat je denkt de overkoepeling tussen die platformen te worden. De social networking markt evolueert en Hyves zal hierin een segment(behoefte) moeten zien te definieren waarin zij in staat zijn de gebruikersbehoefte zo goed mogelijk in te vullen. Dat is dus niet achter Twitter aanhollen, dat is namelijk een andere behoefte die niet in lijn ligt met de wat core behoefte invulling van Hyves zou moeten zijn.

    Daarom krijg ik zoveel jeuk als Marc de Vries denkt dat Facebook 3 of 4 miljoen gebruikers wel OK vindt. Het gaat er niet om wat Facebook ok vindt, dit is een produkt dat in zijn core segment aan het groeien is. Het product is beter en wordt nog veel beter. Groot risico dat Hyves op een gegeven moment door polarisatie (aan het eind van de rit kiest een gebruiker toch voor 1 produkt dat zijn behoefte vervult) zijn leidende rol verliest.

    Dus Hyves, denk na over waar je echt verstand van hebt en welke behoefte je vervult, en laat je niet gekmaken door de Twitters van deze wereld. Dan ga je er alleen maar achteraan lopen en ben je per definitie altijd te laat. Het succes van die partijen is de vleesgeworden evolutie en segmentatie van de social networking markt. Vind je rol.


    28 oktober 2009 om 12:23
    Nick

    Ik vind alleen de titel al kansloos klinken!


    28 oktober 2009 om 12:59
    Erik Odink

    @Remco Leuk geschreven artikel. Heb echter wel een aanmerking. Ik denk niet zo zeer dat krabbels sms gaan vervangen. Als je kijkt naar het grotere geheel, zal het meer te maken hebben met goede, snelle landelijke dekking (beschikbaarheid & connectivity). Op het moment dat je met je mobiele apparaat continue aan inet hangt en de providers de VOIP poorten nu eindelijk eens losgooien, dan lijkt het einde voor de traditionele manier van bellen en het versturen van berichten mij passé.

    Ik denk dan ook dat providers (kijk bijv. naar KPN) zich de laatste jaren steeds meer richting IT verschuiven in plaats van het leuren met traditionele telefooncentrales. Immers, als er alleen over VOIP gebeld word en sms vervangen kan worden door een vorm van instant messaging, mail of de krabbels van Hyves, dan zal er toch ergens anders geld aan verdient moeten worden?


    28 oktober 2009 om 14:12
    remcojanssencom

    @frederik die cijfers bij 1) kloppen niet, omdat hyves ook pageviews heeft op .be en .net bijvoorbeeld. Als je op eerste linkje in artikel klikt bij stir, zie je de juiste cijfers (hoewel veel mediamenschen weer zo hun bedenkingen hebben bij stir, dat terzijde.

    Bezoekers in mijn ogen stabiel, we houden in de gaten.

    sept09 168.113.000

    aug09 153.623.000

    mei09 169.370.000

    sept08 145.871.000

    Maar jan09 weer 172.010.000, maar dat heeft vast met nieuwjaar te maken.

    Het duizelt mij even met al die meningen. Ik ben hier niet om Hyves te verdedigen. Vanmiddag sprak ik met een strateggy/business developer van een grote uitgever en die maakte de (terechte?) opmerking dat veel gebruikers van Hyves verdwalen in de UI en daarom veel pageviews veroorzaken. Da’s natuurlijk ook een optie. Hoe dan ook, ik vind dat de UI veul beter moet.


    28 oktober 2009 om 20:03
    lbroekman

    Bezoekersaantallen zijn idd veel relevanter dan registraties. Stagnerende groei komt ook voort uit een vollopende database. Wie moet er nu nog op Hyves bij?

    Hyves heeft een unieke plek in NL Social Media en zal die blijven houden, groei of stagnatie daarvan zijn niet relevant. Ja, er is meer concurrentie gekomen en ja, het gebruik en de gebruikers van Hyves zijn veranderd. Maar er is nog altijd geen partij in NL die vergelijkbare cijfers kan laten zien en die komt er ook niet, overnames uitgesloten (Facebook plus Twitter samen wellicht). Simpelweg omdat de massa bij Hyves te groot is, de geplaatste content niet verhuisd kan worden, de vrienden ook mee dienen te verhuizen. Al jaren wordt er geklaagd over performance en gescholden op verbeteringsvatbare UI. Maar is Facebook zoveel beter met alle apps? Ook daar raak ik de weg wel eens kwijt en snap ik niet waar ik wat moet plaatsen om gehoord te worden. MySpace is verstandig en focust geheel op muziek. Doen en in deze tijden vooral doen in grote landen. Exit NL was logisch.

    Hyves kan IMHO een volwaardig communicatieplatform a la Facebook worden, puur voor de Nederlandstalige markt.

    Hyves


    28 oktober 2009 om 21:16
    Jaja

    “Ik ben hier niet om Hyves te verdedigen.” erg objectief kom je in de reacties iig niet over @remco janssen


    29 oktober 2009 om 08:02
    Maurice

    Het is toch altijd weer leuk om te lezen dat iedere post over Hyves of Facebook/Twitter gaat over dat Hyves stervende zou zijn, kinderachtig, inactief, etc en Facebook de nieuwe manier is. En daar reageren dan vervolgens weer enkele pro-hyves mensen op, gevolgd door de Facebook believers die aankomen met dalende bezoekersstaatjes van Hyves, etc, etc.

    Ik denk dat het voor veel consumenten een ver van het bed show is. Ja je gebruikt Hyves en/of ja je gebruikt Facebook en/of Twitter, etc, of in mijn geval alle 3. Het één sluit het andere niet uit en volgens mij wordt er bij het beoordelen van het succes van Hyves één belangrijk deel niet meegenomen gezien vanuit het bedrijf Hyves zelf: wat levert Hyves op? Met zoveel pageviews en het gebruiken van o.a. traditionele cpm modellen voor ads is het uiteraard een cashcow geworden. Daarnaast blijven er adverteerders zijn die ik vooralsnog op Hyves zie met interactieve campagnes, die ik niet zie op Facebook, dus qua investeringen is er volgens mij (nog) niets te klagen. Uiteindelijk zal de rekening wel komen voor Hyves als er ooit over x jaar geen activiteit meer zou zijn, maar goed… dan heeft het jarenlang prima geld opgeleverd en is de mainstream mogelijk toe aan iets nieuws, niets mis mee in mijn ogen.

    De uprising en downfall van profielensites is een natuurlijke ontwikkeling die je al jaren ziet. In mijn jongere jaren zaten we allemaal op cu2, hadden we nog niet allemaal een breedband abonnement, waren filmpjes online not done en was er niemand met mobile internet en praatte iemand van 13 niet met iemand van 45 online (oftewel je had geen online contact met je oom/tante). 10 jaar later is dat compleet anders en vervagen allerlei grenzen, maar dat is verder offtopic.

    Ik juig de activiteiten van zowel Hyves en Facebook als Twitter toe en het is alleen maar goed dat de partijen elkaar scherp houden! En ik vind het omarmen van Facebook door Hyves eerder getuigen van lef, dan van onvermogen, want je erkent op die manier je voornaamste concurrent als waardige tegenstandiger.


    29 oktober 2009 om 08:42
    Frederik

    @Remco: daar moet ik je gelijk geven. Er is eenvoudig te goochelen met cijfertjes. En idd, ik ben ook 1 van de critici op de STIR cijfers. Dan even LOS van de cijfers dan, aangezien die op meerdere manieren te interpreteren zijn. Ik merk in verschillende omgevingen dat hyves aan populariteit aan het verliezen is. In mijn omgeving (23-32 jaar) gaat iedereen over naar Facebook (@Lode: daarbij content achterlatend en vrienden meenemend). Ook als ik in de stad ben en praat met dames, krijg ik de vraag: heb je Facebook? Dat was 2 jaar terug wel anders. Ik hoorde gisteren een reclame op de radio waarin door T-Mobile werd verwezen naar Facebook (was 1 jaar geleden ook wel anders) en in de Quest staat een strip met de quote: ‘Ik check zn facebook profiel wel even’.

    Zelf werk ik als internet strategy consultant, ook vanuit mijn klanten komt de wens om hun internet platform te laten aanhaken bij Facebook en LinkedIn. Hyves komt daarna of wordt zelfs niet genoemd.

    Ik merk gewoon dat er een verschuiving aan het plaatsvinden is. Als er mensen zijn die het tegenovergestelde ervaren dan hoor ik vanzelfsprekend ook graag waar en in welke mate!

    @Lode: Nothing lasts forever, dus uitspraken als: ‘hyves zal de unieke plek blijven behouden’ en ‘er zal geen vergelijkbare partij komen’, zou IK voorzichtig mee zijn 😉


    29 oktober 2009 om 08:47
    remcojanssencom

    @jaja: ik ben nooit objectief, maar heel subjectief. Laat ik dat vooropstellen. 🙂 Ik heb gewoon een hekel aan mensen die hun huiswerk niet doen en maar wat roepen. (Daar maak ik mij trouwens ook geregeld schuldig aan #handineigenboezemsteekt)

    De echte @Remco (de commercieel manager van Hyves, ik ben @remcojanssen de semi-onafhanke redelijk corrupte tweep/blogger) twitterde dit zojuist. RT: Hyves groeit door! In de Stir van 54,7% bereik op 13+ in aug09 naar 56,8% bereik in sep09.

    @Maurice/@lode: bedankt voor de zinnige analyses!

    @frederik: sssttt, niet verder vertellen dat Linkedin stiekem de bomb is…


    29 oktober 2009 om 09:36
    Krein de Vries

    “Hyves groeit door!”

    Wat propaganda als (wellicht) tegenhanger van deze reacties was te verwachten.

    Inderdaad, iedereen is weer terug van vakantie, dus stijging is niet gek. Maar om te stellen dat Hyves doorgroeit lijkt me wishful thinking.

    jan 57

    feb 56,0

    mrt 55,9

    apr 55,4

    mei 56,5

    jun 57,0

    juli 56,2

    aug 54,7

    sept 56,8


    29 oktober 2009 om 10:04
    Krein de Vries

    (link naar dat verhaal van Bosma werkt niet)

    Voor de goede orde, het is niet mijn doel om Hyves af te kraken, ik wil ze slechts waarschuwen voor de hoogmoed die daar schijnt te leven. Facing facts enzo.

    Het interview met Bosma vind ik typerend voor de hoogmoed.

    – In Amsterdam wonen meer early adopters, dat zou een grote waarschuwing moeten zijn.

    – Samenwerkingen tussen netwerken is achterhaalde gedachte. Ze vervullen allemaal een behoefte die Hyves niet vervult, anders waren zie niet net als Hyves zo snel gegroeid.

    – Wat betreft de overige “spannende plannen” die eraan komen… In het geheel NIET spannend. Geen core activiteiten, niemand zit er op te wachten (Stop met dat betaalplan jongens, want betalen kunnen we al! Geld, chipknip, online, pinpas, etc!

    – communities rond fans van tv-programma’s, give me a break!

    Wake up and smell the coffee


    29 oktober 2009 om 14:04
    Eva

    Hyves is een hype die langzaam doodbloed. Er zijn wel heel veel leden, zoals men beweerd

    maar niemand doet er (nog) iets .

    Het nieuwtje is er af en de tools zijn nu wel bekend. Adverteren wordt ook veel minder gedaan op Hyves. Je kunt wel beweren dat je 10 miljoen leden hebt, maar ik schat dat het er nog geen honderdduizend zijn die actief zijn. De privacy is ook behoorlijk aangetast, want als ik iemand zoek dan heb ik zo een compleet bekkie. Heb je trouwens die werkruimte van de Hyvesclan wel eens gezien van binnen? Dat is nou ook niet bepaald een werkomgeving waar de nieuwe dingen gebeuren.


    29 oktober 2009 om 15:22
    Eva

    Maar Holland niet van Hyves


    29 oktober 2009 om 16:36
    Maartje

    @Eva: 100.000 gebruikers is wel HEEEEL weinig he 😉

    Laten we zeggen dat van de 9.3 miljoen accounts er 6 miljoen unieke personen zijn (denk dat ik nog krap zit met 1.5 account per lid, denk dat het meer is).

    6 miljoen unieke personen…normale actieve engagement op social networking site 20-40% (mag je blij zijn).

    Houden we 1.2 – 2.4 miljoen actieve gebruikers over.

    Echter lees je nu overal dat hyves leegloopt en facebook vol loopt. dus laten we zeggen dat de helft ECHT actief is: 600.000 – 1.2 miljoen gebruikers

    Komt wel ongeveer overeen met de 1 – 3 miljoen krabbels per dag (zie stats onderin).

    Ik kijk liever zo, dan dat ik luister naar het commerciele geblaat van hyves hq.

    Overigens, ledengroei van netlog is 500.000/week! Facebook 7.000.000/week.

    Als ik hyves zo even heb gevolgd zitten ze op 20 tot 40.000/week. Ik denk te weinig om de strijd vol te houden.


    29 oktober 2009 om 16:42
    Stijn Kruijssen

    @ Eva: Heb je iets zuurs gegeten gisteren? Als je in de online branche werkt mag je gewoon bewondering hebben voor een bedrijf als Hyves dat zich in een paar jaar vanuit het niets tot de grootste site van Nederland (samen met Google) heeft gewerkt. Een aantal van honderdduizend actieve leden slaat absoluut nergens op en dat jij blijkbaar niet gecharmeerd bent van Hyves wil zeker niet zeggen dat “Holland niet van Hyves houdt”.


    30 oktober 2009 om 08:06
    Eva

    beste Stijn voor je menig heb ik geen stuiver over. En die handel in spaarpunten om mensen goedkoop te spammen met allerlei troep die ze aan moeten schaffen gaat ook op de schop. Doe je soms ook nog aan goede doelen? Dan ben je ook je eigen goede doel, in 95 procent van de gevallen. Jij zit ook in de online branche he. Dat heette vroeger colportage aan de deuren

    Citaat Krein de Vries hierboven

    Voor de goede orde, het is niet mijn doel om Hyves af te kraken, ik wil ze slechts waarschuwen voor de hoogmoed die daar schijnt te leven. Facing facts enzo.

    Het interview met Bosma vind ik typerend voor de hoogmoed.

    – In Amsterdam wonen meer early adopters, dat zou een grote waarschuwing moeten zijn.

    – Samenwerkingen tussen netwerken is achterhaalde gedachte. Ze vervullen allemaal een behoefte die Hyves niet vervult, anders waren zie niet net als Hyves zo snel gegroeid.

    – Wat betreft de overige “spannende plannen” die eraan komen… In het geheel NIET spannend. Geen core activiteiten, niemand zit er op te wachten (Stop met dat betaalplan jongens, want betalen kunnen we al! Geld, chipknip, online, pinpas, etc!

    – communities rond fans van tv-programma’s, give me a break!


    30 oktober 2009 om 08:58
    Maurice

    @Eva: Hyves is al lang geen hype meer en wordt ook helemaal niet zo gepositioneerd. Daarnaast is het volledig ingeburgerd en dat iedereen de tools wel kent is an sich niet negatief, dan zijn ze gewend ermee te werken, lijkt mij.

    Het staat denk ik niet zo ter discussie dat de maximale groei van Hyvers bereikt is, echter de grote uitdaging is het consolideren en re-activeren van de bestaande base, terwijl de concurrenten op de loer liggen. Daarbij zal een Facebook ooit ook in die cyclus komen dat de max base in Nederland bereikt is en er weer ergens een nieuwe partij opstaat om het stokje weer over te nemen and so on and so on. Hyves krijgt nu de wind van voren omdat zij de eerste zijn in Nederland die dit niveau hebben bereikt van users.

    wat betreft de privacy: Die heb je zelf in de hand als gebruiker. Laten we eens afstappen van de belachelijke gedachte dat je als gebruiker je profiel zelf openbaar maakt, je gegevens invult en dan niet zou weten dat mensen daar naar kunnen kijken. En er is altijd nog een uitschrijfknop!

    En de calculatie van het aantal actieve deelnemers getuigt niet van inzicht in wiskunde. Als je zoals @maartje wat standaard ratio’s erbij pakt, kom je zeker niet op 100.000 gebruikers uit. Waarbij overigens niet gedacht moet worden een facebook gebruiker per definitie geen hyves gebruikt en vice versa. Zolang de meeste “vrienden” nog op Hyves zitten is het voor de hand liggend dat ook overstappers er nog 2 profielen op nahouden op beide sites!

    Daarnaast moet de definitie van actief bepaald worden; is dat iemand die iedere dag zijn profiel checkt of is dat ook iemand die de mailtjes opent als hij een nieuwe krabbel heeft? Of iemand die zijn twitter automatisch doorplaatst op zijn Hyves profiel en via die weg dus nog steeds aan het hyven is, maar niet terug komt in de pageviews.

    Als je voorloper bent 9wat hyves is), krijg je altijd de wind van voren. En ik sluit me bij @Stijn aan als het gaat om bewondering voor wat er bereikt is qua grootte. Echter die bewondering zou ik net zo hard hebben voor Facebook op het moment dat zij op dat punt aankomen.


    30 oktober 2009 om 09:10
    Eva

    Maurice met jou kan ik praten.

    Die 100.000 was een teaser. Wat betreft die privacy. Daar kun je makkelijk over denken, maar je loopt er met open ogen in. Daar ligt ook een verantwoordelijkheid bij de aanbieder, Hyves in dit geval. Als je een product aanbiedt horen daar ook de kanttekeningen en nadelen bij te worden vermeld. En dat doorlinken naar Twitter, mobiele diensten,etc. maakt het niet transparanter. Je gegevens worden gebruikt voor commerciele doeleinden. Bij Hyves hebben ze dat opgelost door eerst iedereen lekker te laten socializen en vervolgens de data open te stellen voor adverteerders en investeerders!


    30 oktober 2009 om 09:29
    Teksschrijver Tim

    Hyves’ advertentiemogelijkheden zijn briljant (leeftijd/geslacht/opleiding/plaats/etc), gaat de Hyves flink wat geld opleveren, waarmee ze de site weer aanzienlijk kunnen verbeteren. Dat zal Hyves niet nalaten te doen.

    Ander punt is dat maar weinig mensen hun account verwijderen (gok ik): je wordt misschien wel inactief, maar je blijft een profiel hebben. Als Hyves dan op termijn functionaliteit biedt die beter bij je wensen past (zoals integratie met andere netwerken), lijkt me dat ze nog lang niet uitgespeeld zijn.


    30 oktober 2009 om 09:45
    Maurice

    @Eva

    Ik heb die discussie over privacy ook met het CBP gevoerd omdat wij zelf ook te maken hebben gehad met die vraagtekens. En ja, ik geloof ook in een heldere open communicatie vanuit de aanbieder. Als je kijkt naar de api van Hyves is het bijvoorbeeld niet mogelijk om e-mailadressen te krijgen, dus dat is in ieder geval gedekt. Wat betreft de overige gegevens, uiteraard wordt daar het argument gebruikt dat je dan relevantere aanbiedingen krijgt, etc. Dat gaat deels op, maar is behoorlijk benaderd vanuit de adverteerders. Hoe dan ook, in de loop der jaren heb ik wel effort gezien van Hyves om in ieder geval te communiceren wat Hyvertising inhoudt en wat daar voor richtlijnen aan vast zitten. Volgens mij is het fair om te stellen dat als je een gratis dienst levert, dat daar altijd iets aan vast zit, wat ook gecommuniceerd wordt in het aanmeldproces.

    Ik citeer: “Alleen als je daarvoor expliciet toestemming hebt gegeven, kan Hyves je een e-mail bericht van een derde sturen zodat je gratis leuke aanbiedingen en kortingen van partners van Hyves kunt ontvangen. Voorbeelden zijn: korting bij H&M, gratis kaarten voor de AutoRai en prijsvragen voor reizen naar Ibiza.”

    Echter, de discussie gaat nu niet over de privacy.

    Wat betreft het toelaten van adverteerders. Uiteindelijk wil ieder bedrijf geld verdienen en profielen zijn nou eenmaal geld waar. Echter, je kunt op Hyves volstaan met een naam, nickname en afgeschermd e-mailadres en je zult nooit een persoonlijke aanbieding ontvangen. En uiteraard zijn er ook nog alijd mensen die wel graaf aanbiedingen ontvangen.

    Ik neem aan dat Q Linq ook niet consumentenpanels inzet omdat dat zoveel leuke informatie binnenbrengt, maar dat er ook ergens een commerciële opdracht achter zit:) Maar goed, het gaat daar niet over hehe..


    30 oktober 2009 om 09:45
    Jasper van Weerd

    Heb al tijden twitter aan hyves en facebook gekoppeld, en zoland je gewoon alleen twitter als input gebruikt is er toch niks aan de hand? Daarnaast krijg je per email updates van reacties op hyves en bij facebook krijg je een melding van reacties. Sochtend ben je dus in no-time up to date op alle sites, zie de noodzaak van verdere integratiestappen dus niet.


    4 november 2009 om 13:47
    Jasper van Weerd

    Even een toevoeging, volgens mij twitteren veel mensen hierboven vooral zakelijk. Daarbij vraag ik mij af of zij het logisch vinden een zakelijke feed te delen in hyves op hun persoonlijke pagina… Ken meerdere mensen met een zakelijk twitter (marketing) en een persoonlijke twitter (gekoppeld aan hyves en facebook). Denk dan de reacties op deze platformen beter zullen worden ontvangen.


    4 november 2009 om 13:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!