SlideshareReview (54): Connected! leiderschap

29 oktober 2009, 11:13

Alweer een paar weken geleden, tijdens het Dutch Innovation Seminar van De Baak, hield Menno Lanting een presentatie over het nieuwe leiderschap. Nieuw leiderschap, dat in zijn ogen noodzakelijk is om bedrijven verder te helpen in de veranderde tijden.

Het is natuurlijk niet echt helemaal nieuw om te melden dat bij nieuwe tijden een nieuwe stijl van leiderschap hoort. Maar het is verbijsterend om keer na keer te zien dat de oude stijl, het old-boys-netwerk en het megalomane denken niet of nauwelijks verandert. Je hoeft echt niet in de financiele wereld rond te lopen om te zien dat zelfs een knalharde crisis zo goed als niets verandert in het gedrag van (vooral) de heren.

Lanting begint zijn presentatie met een aardige afvalrace. Hoeveel van de vragen van sheet 2 kunt u met ‘ja’ beantwoorden? Hoe ‘connected’ bent u? Even later in de presentie worden de cijfers veralgeminiseerd: ondanks het feit dat social media als marketinginstrument hot zijn, is slechts 40% van de marketeers actief bezig met enige vorm van sociale media. Erger nog: van de bestuursleden van beursgenoteerde ondernemingen maakt minder dan 1% actief gebruik van sociale media.

Hoezo in verbinding blijven met je (potentiële) klanten?

Waar we met zijn allen vooral goed in blijven, is beheersing, controle, plannen, leiden. Het is niet voor niets dat 86% van de werknemers actief is op sociale media, maar dat 76% van de werkgevers de toegang tot die sociale media op de werkplek blokkeert. Dat valt nog te begrijpen in de maak-industrie, maar in de dienstverlenende sector, waar een groot deel van het werk bestaat uit contacten met klanten, is het toch de vraag of dit de juiste weg is. Een beetje meer ‘loslaten’. Een beetje meer delegeren van verantwoordelijkheden. Een beetje meer omarmen van nieuwe technieken. Als een marketingmanager daarmee begint, is ie al een stuk verder. Eigenlijk zou een marketingmanager zich volkomen op zijn gemak moeten voelen bij een netwerkorganigram, in plaats van een hark (zie sheet 41).

Immers: a leader can be defined by an ability to get others to follow willingly…

We moeten er nog een paar maanden op wachten, maar de denkrichting zoals zichtbaar in deze presentatie, maakt mij nieuwsgierig naar het op stapel staande boek Connect!

Wichert van Engelen is een innovator. Veranderen is zijn vak, het zoeken en vinden van non-conventionele oplossingen zijn 'handelsmerk'. Na twintig jaar ervaring met veranderen in de financiële dienstverlening startte Wichert begin 2008 als zelfstandig gevestigd ondersteuner van innovatieprocessen en innovatiemanager. Hij richtte Het Lampje Linksonder op, ondertussen een gevestigde naam als het aankomt op inspiratie voor en tijdens het innovatieproces en resultaatgerichte brainstorms. Naast zijn consultancy en interimmanagement-werk, wordt Wichert vaak gevraagd als dagvoorzitter en als gastspreker over het operationaliseren van innovatie. Wichert blogt over innovatie en inspiratie op www.hetlampjelinksonder.nl, www.extendlimits.nl en www.nieuweproductenbedenken.nl

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!