Redesign MSN.com kiest voor eenvoud
Waarschijnlijk ondergaat op dit moment één van de meest bezochte sites wereldwijd, msn.com, een redesign. Meest opvallende keuze in dit vernieuwde ontwerp is het uitdunnen van de ontelbare keuzemogelijkheden die er met allerlei links werden geboden in de voorgaande opzet.
Natuurlijk heeft dit alles te maken met de zoveelste restyling van de identiteit van MSN, waarin het vlinder-beeldmerk sinds 2000 aanwezig is. Ook speelt de lancering van zoekmachine bing.com een grote rol, met bovenmatig veel verwijzingen naar dit vernieuwde speeltje van Microsoft.
Senior Director Lisa Gurry schrijft over deze facelift: “Our goal really was focused on making it a simple, clear and fast home page. The simplicity of the design is really based on feedback from our customers and looking at traffic on our sites.” Ook vindt ze dat deze opfrisronde de meest significante is in de afgelopen 10 jaar.
Geen big bang
De wijze van lancering is opvallend te noemen doordat ze stapsgewijs 10% van de Amerikaanse bezoekers de nieuwe site aanbieden in plaats van de keuze voor een ‘big bang’. Voornaamste reden hiervoor is ruimte te laten aan bezoekers om feedback te geven én dat ze er iets mee kunnen doen.
Lokaal
Belangrijke plek is er voor het lokale nieuws. Zo kun je met een druk op de knop een volledig aangepaste pagina krijgen met alle plaatselijke nieuwtjes, video’s, weerbericht etc.
Social
Met de keuze om Hotmail, Facebook en Twitter te integreren gaat ook deze homepage ‘social’. Grappig te zien hoe MSN.com hiermee hoopt om bezoekers op hun site te behouden. Ik vraag het me af.
Video
Net als CNN met hun redesign deed, volgt ook deze site met de keuze meer video te integreren in de site. Volgens mij een belangrijke peiler in de redesign-trends voor uitgevers richting 2010.
Ai. Dat is het woord dat direct in gedacht springt. Ik heb even de oude en de nieuwe msn naast elkaar open, elk zijn eigen monitor, maar ik denk niet dat de nieuwe aantrekkelijker is…
Ik snap dat ze voor de ‘clean’ look gaan, maar de kracht van een clean-design zit hem in duidelijkheid. De witruimte is echter zo slecht toegepast dat het heel erg willekeurig aanvoelt. Geen zichtbare structuur.
Zonder er teveel over na te denken: de oorzaak lijkt mij het de toepassing van de kolommen, ze zijn niet duidelijk en beginnen op verschillende hoogtes.
Ik hoop en denk dat er nog veel veranderd voordat ze live gaan…
@Jorrit Ik deel je mening over het gebrek aan structuur. De pogingen, zoals de kleurcodering van rubrieken vind ik wel in de buurt komen. Het houdt inderdaad wat dat betreft niet over.
@John Opvallend dat MSN Nederland hun eigen beleid erop nahouden. Zelf ben ik meer gecharmeerd van de .com-variant.
Ik ben zelf van mening dat Microsoft vaak doorslaat met design. Het lijkt er ook nu weer op dat iemand iets geroepen heeft als: we moeten iets minimalistisch doen zoals CNN of Techrunch. Vervolgens gaat iemand designen en coderen en gaat het dan weer volledig over de top. Jammer. Ik zou zeggen Microsoft doe gewoon waar je groot in ben geworden; blauwe balk erboven met een menu met vooral heel veel knoppen en klaar!
Qua kleurgebruik denk ik dat het design meer vrouwen dan mannen aanspreekt. Of het een verbetering is vraag ik me af, ik was al nooit fan van msn.
Ik vind het ontwerp van yahoo.com (live sinds enkele maanden) meer geslaagd. Eveneens ‘cleaner’ en witter, maar ze hebben meer vastgehouden aan de oorspronkelijke portal-look. Blijft daardoor herkenbaar, in tegenstelling tot die ineens wel heel minimalistische en zakelijke MSN-site.
@Rik: je slaat de spijker op zijn kop; het is niet meer herkenbaar als MSN.
@Wendy: Interessant, zou dat bewust zijn of werken er vooral vrouwelijke designers bij Microsoft?
@ Remco: waarschijnlijk werken er vooral vrouwelijke designers… In het blad webdesign stond onlangs een erg interessant artikel over het verschil in design voor mannen en vrouwen.
wat mijn dan weer direct opvalt is de lullige fuzzuligheid in de jpg van het logo…2.78 KB … Jongens, sla je logo toch even in een iets betere kwaliteit jpg (of png??) op.. ook al kost dat 5KB extra… De rest van de website mag je wel weer in quality-medium doen…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!