Digitaal-Werven nominatie: Tam Tam

5 november 2009, 07:45

{title}Digitaal-Werven heeft dit jaar zes genomineerde websites die hier de revue zullen passeren. Afgelopen week hebben we hier al gesproken over Quinity, Reed Business en Sogyo besproken. Vandaag is Tam Tam, de eervolle vermelding van vorig jaar, aan de beurt.

Tam Tam kreeg vorig jaar die eervolle vermelding, vanwege onder anderen hun interactieve video die op de website stond en de persoonlijke touch die men uit de website naar voren liet komen. Hoewel ze vorig jaar al zo goed beoordeeld zijn heeft Tam Tam de website op veel gebieden aangepast en verbeterd, vandaar opnieuw een nominatie.

Tam Tam is een middelgroot internetbureau gevestigd Delft en Utrecht. Al eerder is Tam Tam op Marketingfacts besproken vanwege hun redelijk unieke ‘leef je droom’ concept, waarbij werknemers gestimuleerd en ondersteund worden om hun dromen te volgen, ook als deze buiten Tam Tam liggen. Deze video staat ook op de Tam Tam site, wat weer aangeeft hoe men de social media inzet om een compleet beeld te geven van de organisatie.

Ook op de homepage is meteen duidelijk dat men bezig is met social media, wat voor een internetbureau natuurlijk logisch is en ook de doelgroep zal aanspreken. Een leuke Twitter widget met een slimme integratie. Niet alle tweets van bepaalde medewerkers, maar alles dat getagged wordt met #tamtam. Verstandig, want op deze manier biedt je wel de openheid rondom je bedrijf, laat je zien dat kritiek leveren ook mogelijk is, maar heb je geen ‘mono conversaties’ omdat iemand @replies op twitter stuurt waarvan je niet begrijpt waar men op reageert en uitspraken dus volkomen buiten het verband gerukt kunnen worden.

{title}

Persoonlijk

De absolute kracht van de wervingssite van Tam Tam zit hem in het persoonlijke. De site is een beetje ‘blog sfeer achtig’ opgezet en heeft overal ‘praatwolkjes’. Je weet wie welk artikel heeft geschreven en gepost op de website. Het is duidelijk wat door communicatie mensen is geschreven, wat van de recruiters afkomt, wat van het management komt.

{title}

De openheid en persoonlijkheid geeft de site een warm gevoel. In de geschiedenis staat de omzet genoemd en verder: alle cijfers zijn openbaar voor klanten en medewerkers. Kijk, dat is helder, open en eerlijk. Ook het feit dat op de hele vacature site elke keer de naam, het telefoonnummer en het e-mail adres met een foto van de recruiter wordt genoemd is een persoonlijke touch die je lang niet overal tegenkomt. De uitstraling van Tam Tam door het allemaal zo persoonlijk te maken en aan te geven wat van wie afkomstig is (op een visueel aantrekkelijke manier) geeft een warm gevoel.

Verder geeft Tam Tam een inhoudelijk kijkje in de keuken op de blog sectie. Net als Sogyo, die dat los heeft gedaan van de site, heeft Tam Tam gekozen om te bloggen over inhoudelijke zaken en minder het bedrijf zelf. Dat past denk ik erg goed bij het type mensen dat men zoekt. Ook sterk is dat in de blogs duidelijk is aangeven welke blogger over welk onderwerpt schrijft, waardoor je snel kan kijken hoe men denkt over jouw onderwerp.

Compleet

Zoals eigenlijk alle genomineerden heeft Tam Tam ook een complete site als het op informatie aankomt. De sollicitatie procedure is omschreven, de arbeidsvoorwaarden, het staat er allemaal. Leuk is ook de manier waarop men de vacatures weergeeft, met de toekomstig manager erbij vermeld die de vacature gepost heeft. De vacature zelf is ook vol met informatie over ook, waar relevant, het type opdrachten en projecten dat je doet.

{title}

Minpuntje

Is er dan niets mis met de site? Nou, het enige echte minpuntje is het ‘career centre’, wat een popup is van het ATS en zonder enige opmaak dan ineens naar boven komt, geen uitleg geeft wat het nu is en waarom je het moet invullen. Als je gewoon op een functie solliciteert valt dit gelukkig reuze mee, maar het career centre zelf is nog voor verbetering vatbaar.

{title}

Conclusie

Tam Tam maakt de sollicitatie-ervaring heel persoonlijk. Ze hebben de nodige innovatieve zaken in de site, zoals een geïndexeerde en interactieve video. Men is open en transparant in de communicatie en geven de sollicitant het gevoel dat hij in een warm bad terecht zal komen.

Digitaal-Werven event

Of Tam Tam de beste Digitale Sollicitatie-ervaring biedt zal blijken op 17 november tijdens Digitaal-Werven. Naast de uitreiking van de award zullen Ronald van Schaik van Rhinofly en Saskia Aalberts-Buijl van Jungleminds hun visie geven op wat een goede corporate careersite maakt. Marketingfacts lezers betalen voor dit event geen 299 euro, maar slechts 199 euro wanneer ze bij ‘gehoord via’ de code MF09 invullen.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!