SIME 2009 in Stockholm opent met Jesper Kärrbrink

11 november 2009, 09:21

{title}

SIME 2009 in Stockholm is zojuist geopend met Jesper Kärrbrink. Vandaag en morgen is in Stockholm de SIME-conferentie. SIME is het leading event van Scandinavië op het gebied van internet en media. Met awards en twee dagen conferentie met inspirerende sprekers zal ik regelmatig wat schrijven. Het event is zojuist geopend door Jesper Kärrbrink, CEO van Eniro. Eniro is een uitgever zoals wij de Gouden Gids en De Telefoongids kennen.

In the box en out the box

De video camera draait zoveel mogelijk en vanavond zullen (hoop ik) de eerste video’s online staan voor de mensen die het hele verhaal willen horen. Kärrbrink sprak over de tranformatie van Eniro van offline naar online. Een bedrijf van ongeveer 5,5 biljoen SEK omzet waarvan nu 2,7 biljoen SEK met online wordt verdiend. Het proces was van ‘in the box’ naar ‘out of the box’ en weer terug ‘in the box’. Een proces van tranformatie wat voor Kärrbrink’s gevoel onvoldoende effect had.

Zichtbaarheid en conversie

Zijn bedrijf is vervolgens met klanten gaan praten wat zij nou eigenlijk echt willen. De belangrijkste inzichten waren dat klanten gewoon zichtbaarheid willen, gevonden willen worden en dit moet tot een conversie leiden. Verder vonden klanten het heel vervelend om continue lastig gevallen te worden door sales (gescheiden afdelingen print en online). Met dit inzicht zijn ze de core business opnieuw gaan definiëren en kwamen tot het inzicht dat ze geen ‘newspaper’ verkopen maar ‘news’ en dat hun toegevoegde waarde de zichtbaarheid, vindbaarheid en de conversie naar leads is. 70% van een search schijnt tot een transactie te leiden en de twee sales afdelingen zijn geïntegreerd tot één. Daarnaast was een belangrijk punt dat mensen allemaal roepen dat content gratis is. Jesper gelooft hier niet in maar benadrukt wel het belang om je te verdiepen in nieuwe verdienmodellen met content die ‘gratis’ lijkt. Hij haalde het voorbeeld aan van Dan Brown die via Kindle meer van zijn boeken verkocht dan de papieren versie op de eerste dag.

Kärrbrink’s eindconclusie: “Het gaat niet om transformatie van middelen maar het denkproces van: ‘Wat verkopen we nou echt’”.

Ik ben via Twitter te volgen, via Flickr en de eerste video’s komen vanavond op Vimeo.

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

4 Reacties

    AymanvanBregt

    @vincent thanks, ben nu bezig een account aan te maken!


    12 november 2009 om 07:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!