Waar halen jongeren en ouderen hun nieuws vandaan?

28 november 2009, 08:54

Waar halen jongeren en ouderen hun nieuws vandaan?

Het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren vierde gisteren zijn 50-jarig bestaan. Naast de presentatie van het boek ‘Storm in de media’ van Tony van der Meulen over journalistieke dilemma’s in tijden van crisis (luister ook Lunch op Radio1), werden de resultaten van een recent TNS NIPO onderzoek naar nieuwsconsumptie gepresenteerd. Alhoewel het aardig is om te lezen dat over twintig jaar jongeren hun nieuws vooral van het internet halen, is het interessanter om te kijken hoe jongeren en ouderen vandaag de dag hun nieuws consumeren.

Nu zegt 87 procent van de 13- tot 65-jarigen nieuws (ook) via de televisie tot zich te nemen. Bijna tweederde (65%) noemt het internet. Binnen de groep ‘jongeren’ is er nog een groot verschil in gebruik en beleving van nieuwsmedia. Zo vindt een groot deel van de tieners dat je een ‘beetje dom bent als je betaalt voor nieuws’ (41% eens, 38% oneens). Een opvatting die onder de twintigers niet sterk leeft en naarmate men ouder is, zo goed als geen steun krijgt. Voor tieners is een gratis krant net zo goed als een betaalde krant (71% eens, 16% oneens). Hierin vinden ze alleen de 70-plussers tegenover zich (42% eens, 50% oneens).

Internet is een vertrouwd en betrouwbaar medium voor jongeren, al zijn het vooral de twintigers en dertigers die veel nieuws van internet halen. Geen enkele leeftijdsgroep vindt dat ‘internetnieuws’ eerst moet worden bevestigd door de ‘officiële media’ voor het geloofwaardig wordt. Tegelijkertijd is het niet zo dat men meer vertrouwen heeft in de burgerjournalistiek dan in de ‘echte journalistiek’. Ook de jongeren vinden dat niet.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    CoenKempen

    Ik vraag mij af waarom in dit onderzoek onderscheid wordt gemaakt tussen Twitter en Internet. Een splitsing van bijvoorbeeld TV/Teletekst of Nieuwswebsite/email lijkt mij, qua aantallen gebruikers, dan niet minder relevant.


    29 november 2009 om 21:44
    Hallo

    Ja vind ik ook Koen


    23 februari 2021 om 15:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!