Online markt zorgverzekeringen gedomineerd door Agis

30 november 2009, 09:35

WUA! voerde deze maand voor de tweede keer de Web Performance Scan naar zorgverzekeraars uit. Net als vijf maanden geleden kwam Agis daarbij als beste uit de bus. De prestatie van de gehele Achmea verzekeringsgroep, waar Agis onderdeel van is, verbeterde ten opzichte van de toch al indrukwekkende resultaten van het eerste onderzoek.

{title}

Timing

De Web Performance Scan, die een gedetailleerd inzicht geeft in de prestaties van organisaties op het internet, komt op een belangrijk moment voor de wereld van zorgverzekeringen. Het moment om van verzekeraar te veranderen komt in zicht, en veel mensen blijken het voornemen te hebben van deze gelegenheid gebruik te maken. De zorgverzekeringswet kent de nodige veranderingen, en er zijn grote verschillen tussen de verscheidene zorgpremies.

Dat het voor organisaties van ongekend belang is om een overtuigende website te exploiteren, blijkt wel uit de vergelijkende benchmark die WUA! uitvoerde over alle Web Performance Scans tot nu toe. Hieruit bleek dat de beste op het web wat conversie betreft een enorme voorsprong heeft op de nummer twee, laat staan de rest van de branche. Verder van belang in dezen is het feit dat het internet de populairste informatiebron is bij de zoektocht naar een zorgverzekering.

Agis scoort voor Achmea

Bij de eerste uitvoering van het onderzoek wisten de verzekeraars uit de Achmea verzekeringsgroep gezamenlijk 27,5% van de respondenten voor zich te winnen. Dit aandeel blijkt vijf maanden later gestegen naar maar liefst 35%. Agis levert met 17,5% opnieuw de grootste bijdrage aan dit succes. Ook de stijging van FBTO draagt een steentje bij. De respondenten die voor deze website kozen benoemden de voordelen ervan: ‘snel, duidelijke tekst en overzichtelijk.’ FBTO wordt door 7,5% van de deelnemers als favoriet aangewezen, en stijgt van de zestiende naar de vierde plaats op de door WUA! opgestelde ranglijst.

Op de website van Zilveren Kruis voelden de respondenten zich een stuk minder geroepen om door te klikken. Vanwege het feit dat bezoekers van de site onmiddellijk persoonlijke gegevens moeten opgeven voor ze informatie krijgen, haken zij veelvuldig vroegtijdig af. Dit verklaart de daling van Zilveren Kruis van de vierde naar de zesde plaats.

Menzis en Univé ruilen positie

Menzis is een grote stijger, en scoort beter op alle drie belangrijkste thema’s van de Web Performance Scan: vindbaarheid, doorgaan (klikt een bezoeker door op de website of haakt hij/zij direct af?) en voorkeur. Menzis wordt ditmaal door 10% van de respondenten als favoriet aangewezen, en stijgt hierdoor van de negende naar de tweede positie op de ranglijst. Ook de prestatie van dochter Anderzorg verbeterde ten opzichte van de eerste meting. Na de vijftiende plaats van het eerste onderzoek weet Anderzorg zich deze keer in de top 10 te nestelen.

Univé kent een tegengestelde verandering, en zakt van de tweede naar de negende plaats. Bij de vorige scan was Univé.nl met 72,5% de best gevonden website, maar nu wist slechts 40% van de respondenten de weg naar de site te vinden. Op alle door WUA! onderzochte thema’s scoort de verzekeraar minder goed dan bij het onderzoek van vijf maanden geleden. Slechts 2,5% van de deelnemers kiest uiteindelijk voor Univé.

Populariteit vergelijkingssites gedaald

Van de verschillende vergelijkingssites is alleen Independer gestegen ten opzichte van het eerste onderzoek. De uiteindelijke voorkeur voor Independer.nl ligt maar liefst tien procentpunten hoger dan in juni. De andere vergelijkers scoren echter minder goed. Verzekeringssite daalt van de derde naar de vijfde plaats, mede omdat het vertrouwen in de website is gedaald. Ook is er een verslechtering te zien in het imago, een ontwikkeling die ook bij Zorgkiezer.nl, Kiesbeter.nl en Kieszorgverzekering.nl te constateren valt.

Het onderzoek

Veertig respondenten kregen de opdracht online op zoek te gaan naar een basiszorgverzekering. De premie diende tussen de 60 en 120 euro per maand te liggen. De deelnemers vonden vervolgens gezamenlijk 43 verschillende websites, resulterend in 235 individuele beoordelingen. De zoektocht en de opgedane indrukken werden vastgelegd, en gebruikt om op basis van verschillende deelaspecten de Web Performance Scores te berekenen.

Conclusie

Met een aandeel van 35% heeft de Achmea verzekeringsgroep een ferme greep op de online zorgverzekeringsbranche. Gezien het feit dat dit percentage gestegen is ten opzichte van het eerste onderzoek vijf maanden geleden, is het veilig te stellen dat het collectief als geen ander inspeelt op de behoeften van de online oriënterende consument. Agis vormt daarbij het goede voorbeeld voor de rest, door de helft van het genoemde aandeel voor de rekening te nemen. Wil de genoemde ontwikkeling gestopt worden, dan zullen de concurrerende organisaties hard moeten werken aan de eigen tekortkomingen, en de successen van vooral Agis zorgvuldig moeten bestuderen om zo tot een tegenaanval met enige kans van slagen te komen. Met de afname van de populariteit van de vergelijkingssites, wordt het des te belangrijker voor de directe aanbieders om de zwervende consument naar de eigen website te krijgen, en hem of haar daar te houden tot de benodigde formulieren zijn ingevuld. Met het nieuwe jaar in zicht is haast daarbij geboden. We wachten met spanning af.

Henk Kroezen heeft samen met zijn broer Klaas het bedrijf WUA! Web Performance opgericht. WUA! staat voluit voor Web Usability Advice. WUA! geeft bedrijven inzicht in hun prestaties op het internet. Wat WUA! doet is het volgende: voor ieder onderzoek worden groepen mensen uitgenodigd om zich online te oriënteren op een product met behulp van een case. Het onderzoek vindt plaats in een gecontroleerde testomgeving binnen de locatie op de Herengracht. WUA! volgt precies wat de deelnemers doen en stelt continu vragen tijdens het oriëntatieproces. Daarmee worden zaken inzichtelijk zoals: welke aanbieders worden in welke volgorde gevonden? Waar klikt men door en waar haakt men af? En waarom? Wie wordt gezien als de meest betrouwbare aanbieder? Wie wordt gezien als de aanbieder met de beste prijs/kwaliteit verhouding? Wie wordt gezien als het meest sympathiek? Of als de grootste aanbieder? Welke site is het meest aansprekend? Voor welke aanbieders heeft men een voorkeur om bij te kopen? En bij wie wordt uiteindelijk het meest gekocht / afgesloten? Wie is de grootste, de beste, oftewel de heerser op het web?

Categorie
Tags

3 Reacties

    Eric

    De uitkomsten van het onderzoek zijn opmerkelijk. Het interessante is namelijk dat de consumentenbond ook een onderzoek heeft gedaan naar de websites in november en daar komt echt een geheel andere score uit. Zo scoort FBTO bij dit onderzoek relatief hoog, maar hier zet ik puur vanuit users oogpunten en usability echt mijn vraagtekens bij. Dit kwam ook terug in het onderzoek van consumentenbond. Ook de positie van zilverenkruis en agis waren bij hen volledig omgedraaid.

    Ik vraag me af in hoeverre dit onderzoek ook gheeft gekeken naar criteria als transparantie? Niet geheel onbelangrijk in de verzekeringsbranche?


    30 november 2009 om 11:24
    Jasper van Weerd

    Hebben jullie ook wel eens een test gedaan voor websites van verzekeraars voor bestaande klanten? Daar zou ik ook benieuwd naar zijn.


    30 november 2009 om 12:14
    rene

    Goedemorgen,

    Ik vroeg me af waarom niet alle zorgverzekeraars in dit online onderzoek zijn meegenomen? Wat waren de criteria om in dit onderzoek te worden meegenomen? Mis grote verzekeraars zoals VGZ of Trias.

    Sluit me ook aan bij de opmerking van Eric dat een recent onderzoek vd Consumentenbond weer een ander beeld gaf. Maakt het voor de consument allemaal verwarrend.


    2 december 2009 om 08:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!