Google omarmt real time search

8 december 2009, 10:21

Google real time search De strijd tussen de zoekmachines om real time resultaten is nu officieel begonnen. Google heeft gisteren aangekondigd dat er meerdere partnerships zijn aangegaan om zo tof mogelijke real time zoekresultaten te integreren in de gewone resultaten. Bing en Twitter hadden al een samenwerkingsverband in de vorm van bingtweet.com en Yahoo! zet tegenwoordig ook een tabje Twitter boven de resultaten als het een hot search query betreft. Hoe pakt Google deze materie aan?

As the story develops

Google had al hot trends waarbij je op basis van een nifty grafiekje kunt zien hoe volcanic een zoekopdracht is. Deze wordt nu dus aangevuld met volwaardige en zichzelf updatende real time resultaten, rechtstreeks van aanbieders als Facebook, MySpace en uiteraard Twitter. Jazeker, de lijst werkt zichzelf bij as the story develops, dus je krijgt er een mooie scrollbar bij als de resultaten niet meer passen. Overigens moet je dat deel van real time met een kleine korrel zout nemen: de animatie van de resultaten doet vermoeden dat ze live binnenkomen maar als je een resultaatpagina ververst krijg je dezelfde animatie nogmaals te zien.

Google real time search resultaten voor Football

Real time search zelf proberen

Het nieuws werd wereldkundig gemaakt op het officiële Google blog, waar ook een fraaie video te vinden is van de functionaliteiteiten. Ga je liever direct zelf aan de slag? Dat kan, via Google Hot Trends. Als je daar op een hot topic klikt is de kans groot dat je real time verrijkte resultaten te zien krijgt.

Kortom, de Grote Drie in search bieden allemaal een vorm van integratie van real time resultaten en resultaten gebaseerd op het klassieke rankingmodel van relevantie. De vraag is natuurlijk: wie heeft dat het beste gedaan?

Wouter Kiel
Global SEO Manager bij Travix

Travix is het grootste online reisbedrijf van Nederland en beheert een portfolio van zes onafhankelijke websites in meer dan 40 landen. Als Global SEO Manager ben ik verantwoordelijk voor de SEO strategie van alle labels, waaronder CheapTickets.nl en vliegwinkel.nl in Nederland, en Budgetair.fr, Budgetair.co.uk en Flugladen.de in het buitenland.

Categorie
Tags

3 Reacties

    André Dominicus

    Google maakt voor mij echt het verschil met de filteropties links van de resultaten. Zet de filter op

    › Updates en › Latest en je krijgt alleen de laatste updates van de social networks. Ben ook benieuwd of social search wordt geïntegreerd met nog meer filteropties 🙂


    8 december 2009 om 12:34
    wouterkiel

    @André

    Die opties zijn inderdaad ook heel tof, het warmst word ik van het feit dat die socials nu eindelijk op hun potentiele waarde geschat worden. Ik zie de meerwaarde van resultaten uit je social circle geintegreerd in de zoekresultaten wel.


    8 december 2009 om 16:06
    Serge

    Ben benieuwd wat dit voor gevolgen heeft. Elk bedrijf wil op haar merknaam bovenin Google staan, dus gaan nu alle merken massaal iets bloggen, tweeten of persberichten versturen….?


    9 december 2009 om 06:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!