ReclameReview: Nike
Nike lanceert in de aanloop naar het WK voetbal de campagne ‘Bloed oranje’.
Credits:
Bureau: Wieden + Kennedy Amsterdam
Account: Jordi Pont, Gene Willis, Bart Yates
Art buyer: Annette Krutzik, Andrew Koningen
Art: Sezay Altinok
Copy: Carlos Furnari
Creative director: Jeff Kling, John Norman, Eric Quennoy, Mark Bernath
Editor: Ken Rosenberg
Fotografie: Yamandu Roos
Klant: Hans de Leeuw, Tad Greenough
Producer: Neil Henry
RTV: Erik Verheijen
Regie: Johan Kramer
Productie: Christel Palace
De doelstelling:
Inhaken op loting WK voetbal
De uitwerking:
In aanloop naar de loting voor het WK Voetbal werd ‘s nachts door Nike een ‘tape-attack’ op de Dam uitgevoerd om hierop in te haken. Onder het motto ‘The Dutch strike first’ werd met zo’n 6000 meter tape een enorm speelschema gecreëerd. Het schema van het Nederlands elftal kleurt oranje tot en met de top. Helemaal bovenaan staat in het oranje ‘bezet’; uiteraard een verwijzing naar Koninginnedag. De uitingen die hiervan werden gemaakt sluiten af met de pay-off ‘Bloed oranje’.
Het oordeel:
Nike heeft natuurlijk een reputatie hoog te houden op het gebied van voetbalcommercials en dit vind ik een mooie aanvulling op het rijtje. Hij duurt misschien een beetje lang, maar de brutale opzet van de tape-attack past helemaal bij het merk. Ik weet alleen niet of ik de pay-off ‘Bloed oranje’ wel zo goed vind. Uiteraard betekent het dat we ons allemaal optimaal moeten inzetten om het Nederlands elftal te steunen en dat we eensgezind achter Oranje staan, maar dan nog. Wellicht geven vervolgcommercials nog meer lading aan de pay-off en gaat die daardoor vanzelf meer leven. Ik ben benieuwd naar de rest van de WK-campagne van Nike!