Social Media Club Amsterdam: Eerste meeting

17 december 2009, 06:32

Op uitnodiging van Chantal Schepers bezocht ik gisteren de allereerste bijeenkomst van Social Media Club Amsterdam. Overgewaaid uit Amerika, is de opzet om met kleine groepjes regelmatig bijeen te komen om te praten over Social Media.In Amerika al een groot succes, in Nederland nu dus net begonnen. De opzet is dat er local chapters ontstaan, waarmee dit concept langzaam aan landelijk uitgerold zal worden. Vandaag heb ik daarom ook een overlegje met Yvonne van Bokhoven van Lewis PR om te kijken of we gezamenlijk dit concept ook in Eindhoven kunnen uitrollen (#smcehv of #smc040).

De Social Media Club is al gestart in 2006 in Amerika door twee enthousiastelingen met als doel om best practices te delen over Social Media. Een nobel streven dat ook in Nederland, weliswaar drie jaar later, een leuke toevoeging kan zijn aan de vele open coffee’s, tweet-ups, twitterborrels, etc.

De eerste bijeenkomst was, zoals gebruikelijk bij dit concept, volledig vrijwillig opgezet door @whizpr, @remcojanssen en @ernohannink en werd gehouden bij Cisco. Mooie locatie en goed verzorgde ontvangst. Deze ‘maiden’ bijeenkomst had als rode draad twee presentaties. Een presentatie van Cisco en eentje van @puur.

Cisco vertelde bij monde van Simon Christie, digital marketing manager at Cisco, over hoe Cisco gebruik maakt van Social Media. De reden waarom zij dit doen is omdat het moet. Zij gooien al hun content op de diverse sites, via RSS over Twitter. De grote vraag waar Cisco mee zit is: “Hoe nu verder? Hoe gaan wij de dialoog aan met onze klanten?”. Een vraag die best moeilijk te beantwoorden is als je geen direct sales doet. De eindgebruikers van Cisco, los van de Linksys-klanten, weten vaak niet eens dat er in hun netwerk Cisco apparatuur zit.

Na dit praatje van de sponsor kwam Anne Maria (aka @puur) aan het woord. Erg interessant om te zien hoe zij Social Media inzet in haar dagelijkse leven. Zowel zakelijk als privé, waar bijna geen onderscheid meer in lijkt te zitten. @puur kan wel gezien worden als een lopende succesfactor die laat zien hoe je je echt kunt onderscheiden in de door moordende concurrentie getroffen evenementen-branche.

Hierna kwam de borrel. Die was niet echt anders dan andere borrels, behalve dat er veel gefilmd werd. Leuk om toch ook weer veel mensen te ontmoeten die je nomaal alleen van een Twitter-avatar kent.

Conclusie: Een evenement met veel potentie. De inschrijving voor de volgende editie is al in volle gang en er zijn al initiatieven in gang gezet voor smc010, smc026, smc050 en smc040.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing mbv AI.. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

9 Reacties

    jbcgeurtsen

    Bedankt voor de heldere wrap-up van gisteravond! Het was inderdaad een mooie kick-off, hoewel er naar mijn mening wel een aantal verbeterpunten zijn. Om te beginnen vond ik dat er (te) weinig tijd was om een plenaire, inhoudelijke discussie te voeren. De boeiende discussie die op gang kwam na het verhaal van Cisco, werd jammerlijk afgekapt. Terwijl ik toch enigzins verbaasd was (ben) over het gebrek aan het gebrek aan 2.0 visie en duidelijke doelstellingen in de aanpak en strategie van Cisico. Bovendien was door de tijdsdruk ook het interessante verhaal van @puur te vluchtig en bovenal: éénrichtingsverkeers.

    Mijn voorstel is dus om de volgende bijeenkomst alléén achteraf te borrelen en/of slechts één case goed te behandelen, met voldoende ruimte voor verdieping en interactie. Neemt niet weg dat ik het een goed initiatief vind en dat de verdere organisatie en ontvangst prima in orde was! Complimenten en dank hiervoor!


    17 december 2009 om 14:18
    Jan Willem Alphenaar

    sms040 is nu ook een feit. Samen met Lewis PR ga ik dit organiseren op 27 januari.

    We zullen net als in A’dam voor de eerste editie ook werken met persoonlijke uitnodigingen.

    Wel zullen we kijken of wij er meer interactie in kunnen bouwen.

    We hebben al een gratis locatie en een sponsor voor de hapjes en drankjes. Lekker die korte lijnen!


    17 december 2009 om 15:27
    Jan Willem Alphenaar

    Ik bedoel smc040.


    17 december 2009 om 15:27
    Jan Willem Alphenaar

    @patrick. Ben heel blij met je foto (NOT) 🙂


    17 december 2009 om 15:29
    Niek van der Laak

    Nice!

    Laat zeker weten wanneer de Eindhoven-editie doorgaat – is makkelijker bereikbaar vanuit Antwerpen 😉


    17 december 2009 om 15:55
    Jan Willem Alphenaar

    @Niels van der Laak. Ik heb een plaatsje voor je gereserveerd.Maar heb dan wel je e-mailadres nodig.


    20 december 2009 om 11:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!