De 2009 Hoax top 5: Meteoriet Letland (#2)

23 december 2009, 08:55

In samenwerking met Marketingfacts telt The Young Generation met de 2009 Hoax top 5 af naar de nummer 1 hoax van 2009. Deze week de nummer 2. Verder onthullen we ook nog een kleine hoax die wij zelf hebben ontwikkeld dus lees snel verder!

Meteorietinslag Letland

Op maandag 26 oktober melden verschillende media over de inslag van een meteoriet in het dorpje Mazcalaca te Letland. Bewoners zouden een lichtflits gezien hebben en een luide knal gehoord hebben. Het bericht wordt vergezeld door een aantal foto’s waarop de inslagkrater van de meteoriet te zien is. Een perfecte ronde krater in een modderig grasveld omringd met een muur van omhooggekomen modder. In het midden van de krater is een zwarte plek te zien waar de meteoriet zijn laatste hitte uitgeblazen zou moeten hebben. Het ziet er allemaal net iets te gelikt uit voor een echte inslagkrater.

Niet veel later duikt er naast de foto’s een filmpje op waarin een aantal mensen te zien zijn die “vlak na de inslag” ter plaatse zijn en de nog na smeulende krater filmen. Wat vaag Lets gepraat, zoals het hoort lekker amateuristisch gefilmd en daar zien we de nog gloeiende en rokende meteoriet midden in de krater liggen.

Experts kwamen al vrij snel met het nieuws dat dit geen echte meteoriet kon zijn en het dus om een in scene gezet filmpje zou moeten gaan. Punt was namelijk dat een meteorietinslag geen perfect ronde krater veroorzaakt en na inslag niet meer gloeit aangezien deze tijdens zijn vlucht door de atmosfeer zijn warmte verliest. De gloeiende “steen” die in het filmpje te zien is kon dus onmogelijk het restant van een meteoriet zijn.

Het was dus duidelijk dat het hier om een redelijk goed uitgevoerde hoax ging. De vraag die dan nog rest is door wie en waarom. In eerste instantie gingen wij ervan uit dat het ging om een introductie campagne voor de nieuwe Mororola Droid. In een commercial is namelijk te zien hoe objecten vanuit straaljagers gelanceerd worden en dit zou wat betreft uitvoering dus erg goed aansluiten.

Maar niet lang na de zogenaamde inslag bleek het te gaan om een reclamestunt van het Zweedse Tele2. Volgens Janis Sprogis, woordvoerder van het bedrijf, was het de bedoeling om de bewoners van Letland te inspireren. Of dat ook echt gelukt is en het uiteindelijke doel was is nog maar de vraag. Het is in ieder geval gelukt flink wat media exposure te realiseren en hiermee een hoop mensen voor de gek te houden.

Hoe maak je een geslaagde hoax?

Zelf zijn wij de laatste tijd ook met een hoax bezig geweest. Enerzijds om te laten zien dat we er niet alleen over kunnen schrijven en anderzijds als een wat creatievere kerstgroet. Dat is dus het waarom, om de vragen hoe en wat te beantwoorden, check onderstaand filmpje!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!