Google Chrome is Safari voorbij, Explorer op 63 procent

4 januari 2010, 08:06

Interessant feitje van vorig jaar alweer over internetbrowsers (via: Webwereld, Nu.nl). Het belangrijkste nieuws is, als we de koppen moeten geloven, dat Google’s Chrome Apple’s Safari heeft ingehaald wat betreft marktaandeel. Dat zie je in onderstaand rijtje, een weergave van bovenstaande grafiek voor de html lezers:

  • Microsoft Internet Explorer 62.69%
  • Firefox 24.61%
  • Chrome 4.63%
  • Safari 4.46%
  • Opera 2.40%

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Paulo Lopes

    je zou het in Januari 2010 weer moeten onderzoeken/meten nu ze (Google) op dit moment een massale Off en Online campagne hebben lopen voor Chrome.


    4 januari 2010 om 08:33
    jcaspers

    Leuke feit echter hoeveel waarde kun je hieraan hangen?

    Het gaat toch om je doelgroep en deze is per site verschillend. Als je doelgroep massaal IE gebruikt moet je je hierop focussen en voor de overige browsers geschikt maken (meestal is dit ook meteen).


    4 januari 2010 om 09:00
    Jan Knap

    Inderdaad, dat lezen we op Webwereld en nu.nl. Maar wat is dan de (marketing) waarde van dit nieuws op deze website? Daarom kom ik hier nm. Niet om nog eens te lezen dat Chrome Safari inhaalt.


    4 januari 2010 om 09:27
    Bob van Leeuwen

    Veel blogs ‘koppen’ dat Chrome, Safari voorbij is. Niet zo interessant aangezien Safari heel klein is en veel meer aan devices is gekoppeld (dat ook nog steeds groei laat zien). Het interessante zit erin dat het ten koste gaat van IE en dat er dus een monopoly wordt bedreigd.


    4 januari 2010 om 10:40
    chi666

    Eens met bovenstaande reacties dat je natuurlijk moet kijken naar het gebruik van browsers op je eigen site. Echter… als je site niet werkt in Chrome zal je dus ook nooit veel chrome gebruikers zien of als er fouten in zitten. Dat is net zoals een klant me ooit zei: we zien helemaal geen firefox gebruikers solliciteren, nee, dan klapte de browser eruit als je dat probeerde. Hoeveel mensen mis je?

    Ik denk dat dit bericht in zoverre van belang is dat Chrome nu dus serieus een browser is waarop je moet gaan testen. Ik vind het bijvoorbeeld een tikje schandalig dat internet bankieren van ABN AMRO niet in chrome werkt, of niet optimaal tenminste.

    Hoe dan ook, in zo’n korte tijd naar bijna 5% marktaandeel komen in een markt die niet heel erg bewegelijk is, IE6 wordt ook nog steeds massaal gebruikt, is iets dat ik persoonlijk wel vind dat Marketingfacts moet melden, want het kan niet vaak genoeg herhaald worden zolang er nog bedrijven zijn die er niet op getest hebben.


    4 januari 2010 om 12:04
    Danny Verhoeven

    Ik weet niet precies wat het doel is van Google met de Chrome browser, maar er zit nog een groot gat tussen Firefox en Internet Explorer 😮


    4 januari 2010 om 13:00
    Bobby Verlaan

    Chrome is op het moment inderdaad bezig met een iets aggresievere marketing campagne dan we van Google gewend zijn, Ze staan op bill boards langs grote wegen en voeren ook campagne op Hyves en natuurlijk op Google zelf.

    Ik ben erg benieuwd wat de procentuele groeicijfers zijn, wat de prognoses zijn voor dit en komend jaar en wat de impact gaat zijn van Chrome OS op het gebruik van de Chrome webbrowser. Kunnen jullie daar ook iets over schrijven? 🙂


    4 januari 2010 om 13:34
    Bas

    Ik ben van mening dat je de browserversies erbij moet vermelden gezien de grote verschillen tussen deze versies. Dus IE 6, 7 en 8, FF 2 en 3. Dan zal je zien dat FF 2 momenteel de meest geaccepteerde browser is, nog voor IE 6, 7 of 8. Met andere woorden: het gat tussen Microsoft en Mozilla zal snel gedicht worden als mensen een keuze hebben welke up-to-date browser ze gaan gebruiken in plaats van IE 6.


    5 januari 2010 om 09:40
    Paul Hottinga

    @danny, doel laat zich wel raden. Door een browser op de markt te brengen wil Google dominantie uitbouwen en beter verankeren.

    Chrome users gebruiken veelal Google omdat dit standaard geconfigureerd is, resulteert in behoudt/verhogen marktaandeel. Dit betekent natuurlijk het zeker stellen van omzetten, gezien die gegenereerd worden door Adwords.

    Zoals ik het zie is het een slimme strategie om concurrentie aan te gaan en dus omzet te genereren!


    5 januari 2010 om 14:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!