De staat van de vlogosphere in 2010

7 januari 2010, 09:26

MeFeedia heeft recentelijk de ‘state of the vlogosphere 2010’ rapportage gepubliceerd waarin ze de vlogger (video blogger) in kaart brengen. De vorige versie stamde uit 2007 dus het was tijd voor een update. Wat we zien is niet verwonderlijk: YouTube is dominant bij vloggers, Blip.tv neemt de tweede plaats in. Dat is echter wel anders dan in 2007: toen gebruikte vloggers vooral de eigen middelen om video te publiceren.

Het aantal video blogs is spectaculair gestegen sinds 2007; toen waren het er nog 20.000, nu in 2010 volgt MeFeedia er maar liefst 110.000!

Trends

Steeds meer vloggers blijven steken op YouTube en zetten deze niet meer op hun eigen blog (sommigen hebben zelfs geen eigen blog meer). Dit komt vooral omdat YouTube nu opties heeft om geld te verdienen met de publicatie van de video’s, iets wat voorheen alleen maar op een eigen blog kon. Voor de vloggers die wel een eigen blog hebben is WordPress het meest populaire platform.

Syndicatie

Veel professionele vloggers (degenen die geld verdienen met het maken van video’s) publiceren de video’s op hun eigen website maar publiceren deze ook op andere websites (cross-posting). Gemiddeld wordt een video van een professionele vlogger op 3.6 verschillende websites getoond.

Video consumptie

De video consumptie op nieuwe platformen laat een sterke groei zien. De iPhone is hierin momenteel de marktleider met Android als tweede en Blackberry als derde device om video op te kijken. Op de iPhone worden vooral YouTube videos bekijken.

Verder nog…

Dan zijn er nog wat andere grappige minder belangrijke statistieken. Zo is de Playstation 3 de machine van keuze om vlogger content op de TV te kijken met de Wii als goede tweede. Gemiddeld is de kijktijd voor korte video’s 1:15 minuten en voor langere video’s 8:50 waarbij meer mensen korte video’s kijken dan langere video’s.

Tevens verschenen op Zoomz

Remco Bron
Founder bij inBeacon

Remco is internet ondernemer, spreker en co-founder van inBeacon. Hij werkt voor klanten als KPN, ANWB, NOS, Vodafone, Sony, Leaseplan, Reed Business, Ministerie van Defensie, Oplaadpalen.nl en Rabobank. Zijn persoonlijke website is remcobron.com en hij blogt over iBeacon marketing op iBeacon-retail.nl

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!