Boekrecensie: Customer Media in de praktijk (Van den Boom)
De uitgever van Customer Media in de praktijk is een kenniscentrum voor customer media (cm) en definieert cm als relatiemedia, brievenbusreclame, events en alle media die worden ingezet om klanten en medewerkers te vinden en binden. Auteur Sak van den Boom, van customermedia.nl, heeft in dit boek een state of the art gemaakt van een indrukwekkende industrie. In de inleiding laat hij zien hoe de verschuiving van traditionele advertising naar contentmarketing ook in cm heeft geleid tot veranderingen. Daarna laat hij een aantal deskundigen (onder meer Edith Smit van de leerstoel customer media van de UvA) aan het woord. Onderwerpen zijn dan bijvoorbeeld internal branding, merken bouwen en trends. Dit wordt gevolgd door 122 zorgvuldig samengestelde, prachtig geïllustreerde en onderbouwde cases van onder andere AH, Heineken en Karwei.
Het bewijst dat relatiemagazines geen ‘bedrijfsblaadjes’ meer zijn en niet onderdoen voor publieksbladen. Kosten nog moeite worden gespaard om loyaliteit te creëren, zonder dat de lezer zich een weg hoeft te banen door lang niet altijd relevante reclames waaruit bladen af en toe lijken te bestaan. Dat print dood zou zijn blijkt niet uit Customer Media in de praktijk. Gratis content en internet hebben ervoor gezorgd dat consumenten hechten aan content die met zorg voor hen is samengesteld en dat ze graag iets tastbaars hebben. Collecter’s items, bijzonder papier, drukken met geur en gepersonaliseerde covers zijn slechts een paar voorbeelden uit dit overzicht. (MP)
Customer Media in de praktijk
Sak van den Boom
Customer Media Council 2009
335 pagina’s
ISBN 9789081475617