Top internettrends 2010 (Jungle Minds)

19 januari 2010, 05:40

De drie belangrijkste trends voor 2010 zijn location based services, mobiel internet en usability. Althans, dat vonden 200 internetprofessionals op het jaarlijkse event van Jungle Minds. Het ging om een ‘hot-or-not’ stemming. ‘De uitslag is interessant aangezien het voorspelt waarin de internetgemeenschap gaat investeren in 2010,’ tromroffelt het persbericht. Uit totaal 40 onderwerpen kwam middels stemkastjes de top tien tot stand. Hieronder die tien internettrends:

1. Location based services 93%

2. Mobiel internet 92%

3. Usability 88%

4. Behavioural targeting 88%

5. Apps 84%

6. Engagement 82%

7. Mobile commerce 81%

8. Webanalytics 79%

9. Webcare 78%

10. User generated content 78%

Het percentage geeft aan hoeveel personen de trend of het onderwerp als ‘hot’ betitelden. Onderwerpen die het minst scoorden, waren Bing (12%), Google wave (32%), Widgets (34%), Corporate blogging (37%), Social media advertising (43%) en wiki’s (43%). Boeiend lijstje. Niemand is van plan iets te gaan doen met social media, user generated content is een term die 2 jaar geleden nog gebezigd werd. Het real time web wordt door het publiek niet als trend gezien, mobile commerce staat op nummer 7 maar de megagroei van ‘gewone’ e-commerce om maar eens mee te beginnen is de trendlijst alweer uit.

Jungle Minds signaleert zelf de volgende trends, die ook beschreven worden in Finest Fifty e-commerce 2010:

  1. Real time commerce. Het internet wordt steeds actueler. We zien de opkomst van real time banners, real time Adwords campaigns en real time nieuwsbrieven. In alle gevallen worden actuele gegevens getoond, zoals prijzen, acties of voorraden. Ook zien we binnen afzienbare tijd live ervaringen van medeconsumenten op webshops verschijnen.
  2. Open commerce. Consumenten hoeven in de toekomst niet voor welke website of webshop een account aan te maken. De persoon maakt één digitaal identiteitsbewijs en legt op één centrale plek al zijn persoonlijke gegevens en voorkeuren vast. Deze digitale identiteit kan hij gebruiken om in te loggen of om formulieren automatisch in te vullen. In 2010 zien we de eerste stappen in de richting van drempelloze herkenning, ofwel open ID.
  3. Omnipresence. Informatie en communicatie zullen meer en meer overal beschikbaar zijn. Via elk medium (desktop, website, blog, portal, sociale netwerken, email) als via elk apparaat: PC, E-reader, mobiel, Tablet PC, game console, etc. Het is de uitdaging voor de aanbieder om daar te zijn waar de klant zich bevindt, altijd en overal.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Robert T. Cents

    Duidelijk beeld van de verwachtingen.

    Inderdaad opvallend dat Social Media niet wordt genoemd: waarschijnlijk gaan de 200 internetprofessionals ervan uit dat er reeds een vertrouwenwekkende dialoog is binnen B2B/B2C omgevingen via bestaande kanalen.

    Ook bijzonder dat respondenten geen (?) prioriteiten geven aan integratie en afstemming van nieuwe/bestaande kanalen met het web (multi channel benadering: bijvoorbeeld call, mail, sms, web) en de bijbehorende klantbeleving (customer experience) – maar dan kan natuurlijk liggen aan het feit dat dit niet genoemd werd in de 40 onderwerpen…


    19 januari 2010 om 10:20
    Geert-Jan Smits

    @Robert Ter informatie: Social Media Marketing eindigde op een dertiende plek met 73% ‘hot’. Social commerce eindigde op de veertiende plek met 67%.


    21 januari 2010 om 08:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!