Tribal Internet Group verlegt internationale strategie: centraal naar Amsterdam

20 januari 2010, 06:45

Overal hoor je dat bedrijven in de branche lokale vestigingen openen. Energize deed het, en onlangs kondigde LaComunidad aan kantoren te openen in Europese steden. Bij Tribal in Den Bosch doen ze het anders. Daar wijzigen ze per 1 februari 2010 de internationale strategie. De activiteiten van de kantoren in Freiburg, Dublin en Antwerpen worden overgeheveld naar het kantoor in Amsterdam. Vanuit Amsterdam zullen onder andere Engelse, Duitse, Franse en Vlaamse specialisten de internationale campagnes aansturen. Tot nu toe was de strategie om opdrachtgevers ook fysiek zo veel mogelijk te volgen in hun buitenlandse expansie, vandaar de kantoren in Duitsland, België en Ierland.

Het aantal campagnes in andere talen groeit nog steeds maar verdere internationale uitbreiding is zowel qua aansturing als kostentechnisch niet de beste keus, zo meldt het persbericht vanmorgen. Door de internationale activiteiten onder één dak samen te brengen in Amsterdam kan efficiënter worden gewerkt en kan de kwaliteit verder worden verbeterd. De kantoren in Dublin en Antwerpen zullen daarom sluiten. Het kantoor in Freiburg gaat zelfstandig verder.

Op het Amsterdamse kantoor (Van Diemenstraat 50) worden de internationale activiteiten geclusterd. Er wordt gewerkt met onder andere Engelse, Duitse, Franse en Vlaamse zoekmachine marketing specialisten die de markt en cultuur van hun thuisland kennen.

CEO Mark van Werven zegt in het persbericht:

“De ervaring leert dat je een Franstalige campagne ook het best door een Franstalige kunt laten uitvoeren. Zelfs een campagne in het Vlaams kan beter door een Vlaming dan door een Nederlander worden beheerd. We blijven dus werken met native speakers, maar nu vanuit één centrale locatie. Zo wordt ook de afstand tussen de Nederlandse opdrachtgevers en de internationale specialisten verkleind en de communicatie vergemakkelijkt.”

Naast de kantoren in Den Bosch en Amsterdam blijft Tribal ook gevestigd in Shanghai. De focus ligt daar vooral op webbouw. Een team van 15 Chinese programmeurs werkt daar, onder leiding van zowel een Nederlandse als een Chinese manager, aan webprojecten voor de Nederlandse markt. Daarnaast neemt de belangstelling voor adverteren in Baidu steeds verder toe. Van Werven: “We zijn benieuwd hoe de Chinese markt zich gaat ontwikkelen. Met deze strategiewijziging verwachten wij onze Nederlandse opdrachtgevers nog beter internationaal te kunnen helpen, of dit nu in bijvoorbeeld België of in China is.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    AymanvanBregt

    Leuk om tegenstrijdige bewegingen te zijn, uiteindelijk zijn deze economische golfbewegingen ook gekoppeld aan de fases die bedrijven doorlopen. Tribal zal al wat golven verder zijn denk ik en in deze tijden zijn klanten denk ik ook wel gevoelig voor een kostenafname van de overhead van een leverancier. In die zin zullen Energize en LaComunidad dan ook hopelijk voldoende toegevoegde waarde bieden op de nieuwe vestigingsplekken om snel te kunnen groeien.


    20 januari 2010 om 07:10
    Anders

    Nou, tegenstrijdige beweging, het is een andere insteek. Veel andere partijen gaan naar het buitenland om voor buitenlandse partijen aan de slag te gaan. Tribal wil daarentegen, als ik het goed lees tenminste, Néderlandse opdrachtgevers helpen bij hun internetactiviteiten over de grens. Dat is wel een verschil natuurlijk. Vanuit die gedachte kan ik hun nieuwe koers prima begrijpen..


    20 januari 2010 om 07:27
    Barrie de Vries

    Interessante uitleg van Tribal-IM. Het gerucht in de markt is dat ze vorig jaar een aantal zeer grote klanten zijn verloren. Als dat zo is dan zou kostenbesparing goed een noodzaak kunnen zijn, niet een keuze. En dan is het natuurlijk een prima idee om het te brengen als ‘een verbetering van de dienstverlening’.


    20 januari 2010 om 07:50
    B. Richters

    Een beweging die vanuit management perspectief goed te plaatsen is. Vanuit één plek internationale klanten managen met de middelen die tegenwoordig inzetbaar zijn is een prima denkrichting. Kostenefficiënt en manageable.

    Ik vind het vermakelijk om te zien dat er geruchten in de reacties gebruikt worden. Het is en blijft business dames en heren. We win some, we lose some! In de automotive is het niet anders kan ik beamen.


    20 januari 2010 om 09:02
    baukebergstra

    @Anders: goed punt, onze primaire focus lag en ligt inderdaad op het begeleiden van NL opdrachtgevers in het buitenland. Buitenlandse bedrijven zijn natuurlijk wel welkom.

    @Barrie: na 5 jaar succesvolle samenwerking is CheapTiickets inderdaad geen klant meer van Tribal. Tegelijkertijd zijn er grote nieuwe opdrachten binnengekomen en groeit het aantal klanten in het MKB segment hard (via het label Easy Internet Marketing). Lose some, win some 😉

    Reden voor de strategiewijziging is dan ook dat het niet realistisch is opdrachtgevers overal met kantoren te volgen. Vandaar de keuze voor centrale aansturing vanuit Amsterdam, van waaruit we internationale medewerkers makkelijker kunnen trainen en het geheel beter te managen is.


    20 januari 2010 om 09:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!