ReclameReview: SIRE – Aardige mensen
De nieuwe campagne van SIRE laat zien hoe we met aardige mensen moeten omgaan. Dat zijn we namelijk verleerd anno 2010. Vandaar dat SIRE aardige mensen aanmoedigt met deze campagne. Bovendien worden achterdochtige mensen geconfronteerd met hun eigen gedrag. Want die zijn weer niet zo aardig.
Credits:
Bureau: Publicis
Account: Jantine Hendriks, Martine de Kock, Nicole Franken
Camera: Menno Westendorp, Kees Rutten
Creatie: Jeroen van Zwam, Marcel Hartog
Fotografie: Maurice Heesen
Geluid: Robin Schlosser, Geert van Gaalen
Interaction design: Joost Olsthoorn, Rikkert Bernhard, Jeroen Hessing
Klant: Mayke van Keep, Pim Slierings, Frank Volmer, Jan Muller, Ivo Roefs
Regie: Peggy Steenvoorden
Strategie: Gert Jan Hafkamp
Productie: Artcore, Unit CMA
Geluid: Studio De Keuken
De doelstelling:
Een ode brengen aan aardige mensen.
De uitvoering:
Uit onderzoek blijkt dat de Nederlander vindt dat we aardiger voor elkaar moeten zijn. Tegelijk blijkt dat er een licht wantrouwen bestaat tegen aardige mensen. Daaruit is het thema ‘Aardige mensen. Hoe gaan we ermee om’ ontstaan.
Het oordeel:
Het is natuurlijk belachelijk dat een dergelijke campagne nodig is. Maar als we dat buiten beschouwing laten, vind ik deze commercial erg sterk. Als kijker word je geconfronteerd met je eigen wantrouwen tegen aardige mensen. Als een onbekende zomaar aardig tegen je doet, zal die wel iets van je willen. Door deze commercial ga je in ieder geval nadenken over het onderwerp. Wellicht ben je in de toekomst dan iets minder wantrouwig als iemand die je niet kent aardig is tegen je. De geschetste situaties zijn stuk voor stuk herkenbaar, dus iedere kijker zal zich aangesproken voelen. Nu maar hopen dat deze campagne ook daadwerkelijk effect heeft. Ik hoop het van harte.
Ik vind hem erg sterk. Ik denk dat hoe meer je jezelf aangesproken voelt des te sterker hij wordt.
Briljant. Sire maakt zijn rol waar. En laten we wat aardiger zijn en echt aandacht voor elkaar hebben.
Eindelijk kun je als getrouwde man dan weer met vrouwen praten zonderdat er weer wat achter gezocht wordt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!