Weekoverzicht Webanalisten (81): bezoekers, applicatie interacties en notities
Eindelijk is Google Analytics begonnen met het uitrollen van het toevoegen van notities aan webanalyse grafieken. Egan van Doorn uit hoe het werkt. Daanaast deze week een interessante insteek van Reinout Wolfert over manieren van bezoekeridentificatie. We willen immers bezoekersgedrag meten en geen paginavertoningen. Er spelen hier wel een aantal privacy issues mee. Lees hier de samenvatting en op webanalisten het volledige artikel.
Tot slot legt Ton Wesseling deze week uit waarom het belangrijk is om behalve paginavertoningen in (mobiele) applicaties ook interactie te meten en hoe je dat moet doen. Dit om te zorgen dat je de angst voor elk applicatie bouwer kunt verkleinen: het inactief worden van gebruikers.
Notities toevoegen in Google Analytics
Google maakte begin december 2009 op de Search Engine Strategies in Chicago bekend een aantal verbeteringen door te voeren in Google Analytics. Een van die verbeteringen betreft het toevoegen van notities aan de data in Analytics. Deze ‘annotatie’ service is vanaf het afgelopen weekend in de meeste accounts nu (eindelijk) ook daadwerkelijk zichtbaar en dus te gebruiken.
Egan van Doorn vind de annotatie feature een erg nuttige toevoeging aan Google Analytics. Was je genoodzaakt om tot vandaag alle wijzigingen aan de site, campagnes, technische storingen, weersinformatie, belangrijke nieuwsfeiten etcetera in een eigen logboek (Excel, Word) te administreren, nu biedt Google je deze functionaliteit geïntegreerd in Google Analytics. Op webanalisten.nl lees je hoe je de Google Analytics notities kunt gebruiken.
Je bezoeker: Wie is het?
Bezoekers, iedereen heeft ze, maar niemand weet exact wie ze allemaal zijn. Het zijn ongrijpbare getallen die komen en gaan. Een stukje Javascript wordt op een pagina uitgevoerd en wij denken een bezoeker op onze site te hebben. Hiephoi!
Veel bedrijven zijn op dit moment bezig met personalisatie, segmenten en segmenteren, persona’s en wat al niet meer. Prachtige zaken waarbij het zeer handig is als je ook echt weet wie er op je site heeft gezeten in plaats van iemand.
Sites waarbij bezoekers kunnen inloggen bieden hun webanalisten de mogelijkheid om surfgedrag te koppelen aan een persoon die in heeft gelogd. Voor sites waarbij je niet kunt inloggen is dit een probleem. Bezoekers maken zich niet bekend door in te loggen en blijven anoniem.
Onder het genot van het album Data Bass van Computeher schreef Reinout Wolfert, met dank aan zijn collega Mesut Kareman, een idee over bezoerkersherkenning uit op webanalisten.nl
Zorg dat je genoeg meet bij (mobiele) applicaties
Dat een nieuwe website goed moet worden gemeten om na live gang te begrijpen wat wel goed werkt en wat nog verbetering nodig heeft, is een principe dat nagenoeg iedereen wel uitvoert. Een stap verder is om te analyseren waarom bepaalde bezoekers na verloop van tijd de website niet meer gebruiken…
Of je nu een webshop bent, een uitgever of een sociaal platform is het meten van gedrag richting het inactief worden een analyse onderwerp waar je veel op wilt focussen. Mensen zijn immers schaars en je kunt maar 1 maal een eerste indruk maken. Als deze indruk niet goed is dan haakt men af en is het erg lastig om iemand weer terug op de webpagina te krijgen.
Bij het meten van (mobiele) applicaties moet je goed nadenken welk informatie je nodig hebt om achteraf te kunnen bepalen waar verbetering noodzakelijk is. Ton Wesseling legt uit waarom en geeft tips over het meten van interactie in (mobiele) applicaties.
Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.