Google genereert leads via Ad Comparison: Goed idee?
Ik werd onlangs verrast door de aankondiging van Google dat zij voortaan advertenties gaat vergelijken: Comparison Ads, beginnend met hypotheken. Dat trok mijn aandacht. Waarom zou Google advertenties gaan vergelijken en hoe gaan zij daar dan geld mee verdienen? Dat werd mij al snel duidelijk en niet alleen dat, de implicaties van deze dienst hebben grote gevolgen voor een heleboel spelers in de markt: hypotheeksites, hypotheekaanbieders, huizenzoeksites, autosites en eigenlijk alle zoeksites! De dienst is gelanceerd in de VS en werkt als volgt. Als iemand op hypotheek of (her)financiering zoekt, zet Google ook haar eigen advertentie ertussen, waarin de zoeker uitgenodigd wordt om via Google advertenties te vergelijken:
Als je geïnteresseerd bent, kun je op de advertentie klikken en kom je op de volgende pagina, waar de verschillende hypotheekaanbieders met elkaar worden vergeleken:
Via deze pagina kun je het zelf testen. Je kunt een aantal parameters invullen, de grootte van de lening, je kredietwaardigheid, je bruto-inkomen en andere opties, Google maakt mooie lijstjes voor je… De schatten. Op het moment dat je denkt dat je de juiste aanbieders hebt gevonden kun je een aantal acties uitvoeren:
1. Direct contact opnemen via het vermelde telefoonnummer
2. Contact opnemen via het formuliertje
Dit alles gebeurt anoniem, dus als je de aanbieder belt kan hij niet zien wie jij bent, je gegevens worden niet getoond. Het nummer dat je belt is namelijk een Google nummer dat de oproep vervolgens weer doorschakelt naar de aanbieder. Dus zolang jij niet vertelt wie je bent, blijft je privacy gewaarborgd (slechts Google weet wie je bent ;-)). Zo ook met het formuliertje. Alleen de “harde” gegevens gaan naar de aanbieder en al je “eigen” informatie blijft veilig bij Google. Je voelt het al aan…. op het moment dat de telefoon overgaat bij de aanbieder, rinkelt de kassa bij Google. Dat is nog eens verdienen! Wat een slimme zet van Google, zo dwingen zij de adverteerders gestandaardiseerd hun advertenties aan te leveren, zij hebben weer een schat aan real time marketing data van zowel de aanbieders als de leveranciers, posities koop je in als adverteerder, op het moment dat er een reactie is, wordt er extra afgerekend en let wel: een zoeker kan meerdere offertes opvragen wat evenzoveel keren de kassa doet rinkelen. Ik bedoel maar. Wie kan daar nog tegen op?
Wat ik zo interessant en uitdagend vind, is wat dit op termijn gaat betekenen voor het huizen zoeken. Google heeft de laatste tijd aangegeven dat zij deze markt wil gaan betreden, onder andere door de “aankondiging” van de overname van Trulia. Bovendien heeft Google, Google Base/Google Maps open gezet om gestandaardiseerde huizendata te ontvangen:
Als Google zich echt als huizenzoeksite zich wil gaan profileren, is zij namelijk gebaat bij een directe koppeling met de database waar al deze interessante informatie in zit. Zodoende wordt zij continu voorzien van de meest actuele informatie en daar houdt Google van. Als vervolgens deze informatie ook nog eens goed geschikt is en gebruikt kan worden voor Ad Comparison dan is dat een goudmijn. Google levert de leads aan bijvoorbeeld de makelaars en projectontwikkelaars (indien nieuwbouw) en deze leveren Google verse informatie. Kortom bedrijven met een eigen unieke database aan gegevens, liefst ook nog direct aangesloten op de “originele” leveranciers, zouden wel eens heel interessant kunnen zijn. De nieuwe makelaars zeg maar….
Ik geloof niet in een dergelijke vergelijking van woningen zelf. Woningen zijn niet makkelijk vergelijkbaar, vooral omdat het draait om locatie, locatie en locatie. Ik zie wel mogelijkheden in gerelateerde producten zoals notaris, makelaar, hypotheek etc. Dit zijn goed vergelijkbare diensten.
Daarnaast zou het aardig zijn als Google dit als API aanbiedt, zodat je de vergelijking ook op je eigen website kunt aanbieden. Helemaal leuk als er ook een verdienmodel à la AdSense aan zit.
@markkeuter helemaal juist wat betreft die API, wat zou dat een interessante casus zijn: vergelijkende ads op allerlei sites, blogs, etc.
Overigens ben ik het niet helemaal eens met je eerste opmerking. Door de koppeling van huizendata aan Google Maps/Base en de mogelijkheid om allerlei andere informatie te koppelen, zal Google op termijn juist een beter inzicht geven in locatie, locatie, locatie dan commerciele partijen dat kunnen, juist vanwege de koppeling met externe, user generated content.
Google is hier in de UK al mee bezig geweest in 2008 onder de noemer “google merchant search”.
Hierbij werden leningen vergeleken en konden mensen anoniem bellen met de aanbieders.
De vraag is waarom ze daar zijn gestopt en het nu wel weer in de US aanbieden.
Dit zat er inderdaad al een tijdje aan te komen. Ben ik er blij mee? Zeker niet. Ik denk de hele affiliate wereld niet. Dit was toch een beetje ‘ons domein’.
Maar aan de andere kant: het dwingt weer tot innoveren. Dat is altijd goed.
Toch vind ik de stappen van Google soms raar, van zoekmachine tot aanbieder van software tot vergelijkingswebsite? Rare bewegingen, we zullen zien wat ze volgende keer gaan doen!
Goed artikel, we volgen dit al een tijdje en ben erg benieuwd wanneer ze deze dienst in EU gaan starten.
@Jorrit Ben ik niet helemaal met je eens. Ik denk dat het juist goed is voor de affiliatemarkt. Dit gaat zorgen voor een opschudding. Uiteindelijk blijven de beste affiliates over. Wellicht verliezen grote affiliates terrein, maar de niche-affiliates zullen het goed blijven doen.
Dat laatste is een trend die goed te zien is in het zoeken bij Google. Een aantal jaar geleden werd er nog op een zoekterm gezocht, internetgebruikers gaan steeds meer zoektermen gebruiken. Dus Google helpt je ook om een trend te spotten en in te springen, althans zo zie ik dat:)
WAUW!!! Ik moest dit bericht echt 3x lezen voordat ik zeker wist dat ik het goed begreep!
Ik denk dat Google hier absoluut zeer fout bezig is! Waarom?
Ze plaatsen (voor hun natuurlijk GRATIS) advertenties op een plaats waar andere aanbieders GROF moeten betalen, helemaal voor een keyword als hypotheek, wat kan oplopen tot > 1 euro klik. In mijn ogen is dit oneerlijke concurrentie.
Daarnaast, ZOU Google een onafhankelijke zoekmachine moeten zijn. Nu kun je zeggen: ja, maar een vergelijker is toch ook onafhankelijk? Daarentegen heeft Google vreselijk veel gebruikersdata die ze nu heerlijk kunnen gaan inzetten om HUN advertentie op positie 1/2 te gaan tonen als ze al hebben geconstateerd op basis van het Gmail account van de gebruiker/Webgeschiedenis/gebruiker’s woonomgeving via Maps hoe hot/interessant de lead!
En reken maar dat ze dat gaan doen, het is TE interessant om te laten voor ze…
Volgens mij is dit redelijk eenvoudig om te buigen naar een gevalletje misbruik dominante marktpositie…
Kunnen adverteerders dan maar stoppen met adverteren om Google te straffen? Nee, want dan lopen ze zelf teveel omzet mis! Ze zitten dus vast in de wurggreep van Google.
Enige wat zij kunnen doen, is als bedrijf blijven adverteren ook Google (nu zeker ook Bing gaan doen), maar niet meer zoeken met Google maar met Yahoo of Bing oid, om Google te ‘straffen’ in searchvolume. Maar ja…
Erg erg smerige streek van Google….do no evil? Yeah right!
Misschien heb je gelijk Yasser, wij gaan in elk geval met aankomende websites weg van vergelijkingen. Gewoon omdat Google dit niet in 1 branche gaat houden maar ook de andere branche’s binnenkort wil gaan doen. Inderdaad, meer de niche in.
Maar ik denk juist dat de kleine affiliates het hardste leiden, voor een kleine affiliate is het lastig innoveren soms. Tijd is gewoon een gebrek dan. De grote affiliates als Tweakers en Kieskeurig zullen wel toegevoegde waarde houden (reviews e.d.) en nieuwe dingen introduceren.
Een one-man-show is vaak al zijn tijd kwijt aan up to date informatie aanbieden, contacten onderhouden, linkbuilding, etc. Die zal hierin google niet kunnen bijhouden.
Speciale lening bieden tussen het bijzonder.
Hallo mevrouw of meneer.
Je moet de financiering van leningen?
Onze lening agentschap voorziet in leningen, variërend van 2.000 € tot 1.000 € 000 voor een aflossingsperiode van 1 tot 30 jaar met een redelijke rente van 3% individu, professionele organisaties, bedrijven, investeerders in vastgoed.
Hier is onze e-mail: financeservice25@gmail.com
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!