Onderzoek toont toenemende adoptie van social media in bedrijven

JDC
1 februari 2010, 11:07

Onlangs publiceerde IDC de resultaten van een onderzoek dat keek naar de impact van Web 2.0, sociale media etc. op het bedrijfsleven. Of zoals het onderzoeksbureau het zelf uitdrukt: de “intersectie van Web 2.0, Enterprise 2.0 en collaboration”. Ik heb de volledige onderzoeksresultaten niet maar wel de belangrijkste bevindingen uit een blogpost geplukt en samengevat. Een samenvatting van hoe Web 2.0, Enterprise 2.0 en sociale media doordringen in het bedrijfsleven.

Uit het onderzoek blijkt dat de opkomst van het sociale web er voor zorgt dat we een tijdperk instappen van belangrijke veranderingen op het vlak van bedrijfscultuur en bedrijfsprocessen. Zo vond IDC dat 57% van de Amerikaanse werknemers minstens één keer per week sociale media gebruiken voor zakelijke doelstellingen. Het onderzoeksbureau definieerde drie verschillende soorten bedrijven toen het bekeek hoe in ondernemingen de social media evoluties worden gebruikt:

– De “social denyer”, zeg maar “we doen alsof onze neus bloedt”

– De “accidental socialite”, met dus hier en daar wat social media activiteiten

– De “socially aware”, zeg maar bedrijven die bezig zijn met al deze evoluties

Deel van de werknemers verkiezen de sociale tools die ze ook privé gebruiken

Opvallend is verder dat 15% van de ondervraagde Amerikaanse werknemers zegt voor zakelijke doeleinden sociale tools te gebruiken die eigenlijk bedoeld zijn voor “consumenten” in plaats van de door het bedrijf ondersteunde tools. Daar zijn drie redenen voor:

– Gebruiksgemak (minder complex dan bedrijfsoplossingen dus)

– Bekend omwille van persoonlijke gebruik ( de factor “vertrouwdheid”)

– Lage kosten

De studie van IDC stelde ook vast dat dé belangrijkste redenen waarom Amerikaanse werknemers sociale tools gebruiken voor zakelijke doeleinden, het verwerven van inzichten en het vragen stellen aan een community, zijn. Uiteraard zijn marketeers de eerste en belangrijkste gebruikers van sociale media maar de studie vond toch dat social media tools steeds verder doordringen tot in andere departementen, vooral bij executive managers en IT.

Meer lees je hier (in het Engels).

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Danny Verhoeven

    Staat er ook ergens in welke verhouding dit staat tot het gebruik van social media in Nederland?


    1 februari 2010 om 13:06
    seomysite

    In Nederland lopen we nog wat achter zeker?


    20 november 2010 om 13:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!