Werkt Facebook aan een Gmail killer?
Met deze hypetitel heb ik ongetwijfeld je aandacht getrokken. In de zomer van 2008 concludeerde ik in een column het volgende op Marketingfacts over het gebruik van Facebook door reizigers: “Berichten versturen gebeurt nagenoeg alleen maar via het berichtensysteem van Facebook en lijkt voor veel reizigers de ‘traditionele’ e-mail compleet vervangen te hebben. Alleen een enkeling lijkt tijd te besteden aan zijn mail inbox… om alle Facebook notificationmeuk te verwijderen.” Uiteraard geldt dit niet alleen (meer) voor reizigers en is ook Facebook zelf dit niet ontgaan. Michael Arrington schrijft vandaag op Techcrunch dat hij aanwijzingen heeft dat Facebook momenteel aan een eigen webmail service inclusief POP/IMAP service werkt. De zogenaamde ‘Vanity URL’ wordt hierbij leidend voor je e-mailadres. Oftewel, vanityurl@facebook.com, je Facebook mail wordt daarmee ook buiten het sociale netwerk bruikbaar. De interne werktitel is: Project Titan. Filosofeert u even mee?
Afhankelijk van de geboden services en features kan dit een behoorlijke concurrent voor Hotmail en GMail worden. Ze beginnen in ieder geval met een goeie basis: 400 miljoen geregistreerde gebruikers (sinds gisteren) waarvan 80 miljoen actief per maand. Een lekker startduwtje in de rug 🙂
Daarnaast een mooie nieuwe inkomstenbron mbt targeted ads boven de mails zoals GMail al doet 😉
Aanvullend, iets waar ik gister nog niet over nagedacht had, maar zou een dergelijk initiatief ook niet direct een grote concurrent zijn voor Google Wave functionaliteit? Collaboreren, polls onder vriendengroepen, games spelen. Het zit allemaal al in Facebook met de applicaties, als Facebook die functionaliteit combineert met een intelligente nieuwe variant op e-mail… Google Wave moet de échte massa nog krijgen, Facebook heeft hem al.
Of is Google Wave juist interessant voor ‘professioneel gebruik’ en Facebook alleen voor persoonlijk?
facebook heeft niet zo’n positief imago wat betreft de privacy imo, dus om daar nou je mail te stallen..
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!