Eigentijds ondernemen centraal op MWG Congres
Wie als ondernemer in Nederland zijn hoofd boven het spreekwoordelijke maaiveld uitsteekt, kan veelal rekenen op kritiek. Het lef om te innoveren en experimenteren, en ‘af en toe op je bek gaan’, is iets waar Nederlanders doorgaans weinig mee hebben, terwijl deze kenmerken van goed ondernemerschap juist zo belangrijk zijn voor een gezonde economie. Om de mediabranche weer enigszins in beweging te krijgen (en te inspireren) stond het MWG Congres dit jaar in het teken van ‘Geen lef, geen lof’. Een dag vol do’s and don’ts met vooral kansen voor wie durft. Een paar highlights:
Als iemand lef heeft, is het Christian van Thillo, CEO van De Persgroep, wel. Een bedrijf dat anno 2010 ongeveer 72% van haar omzet uit print haalt. Het geheim? “Je moet het financiële spelletje en de markt waar je in zit begrijpen. Daar gaat het om”, aldus de Belg. Volgens Van Thillo maken veel bedrijven de fout door zich vooral te focussen op getallen in plaats van de mensen die het product maken. “Het gaat in onze branche allereerst om het vak zelf waarbij mensen het verschil maken, daarna pas om de business.” Een manier van handelen die hij volgens eigen zeggen ook toepast bij overnames die zijn bedrijf doet, zoals in Nederland bij Het Parool, AD, Trouw en Volkskrant. Je moet als ondernemer wat hem betreft ook het lef hebben om ook impopulaire maatregelen te nemen, mits deze voor de langere termijn een positief effect hebben: “Zo maken wij bijvoorbeeld gepassioneerde verhalenvertellers binnen een krantenbedrijf nooit verantwoordelijk voor het besturen van een krantenbedrijf, want dat is een geheel ander metier.”
iPad
De krantensector heeft volgens Van Thillo nog zeker niet afgedaan. Er ligt volgens hem nog een mooie toekomst in het verschiet, mits de branche:
- zich focust op het creëren van sterke merken,
- bouwt aan merken in zowel print als online (“niet defensief, maar in je medium blijven geloven”),
- immer zoekt naar de best practice in alles (“doen wat je moet doen, dus ook eventueel reorganiseren”),
- verrassende artikelen/verhalen brengt, en
- investeert in mensen, mensen, mensen: oftewel passie en talent.
Volgens de CEO van De Persgroep zou het succes van de veel bekritiseerde iPad van Apple overigens nog wel eens uit onverwachte hoek kunnen komen. “Ik verwacht dat de iPad het nieuws op een andere manier zal brengen dan we nu kennen. Het is hetzelfde nieuws, maar dan middels een geheel andere navigatie (lees: opmaak) waardoor het een andere, rijkere, beleving wordt.”
Apps
Evert Jaap Lugt, CEO & Founder van de mobiele applicatie Nimbuzz, is van mening dat we als Europeanen met een groot probleem kampen: “Europa is voor Amerikaanse investeerders een dood continent. Onze arbeidsmarkt is te inflexibel en we verkiezen quality of life boven het werkende leven, waardoor we worden ingehaald door emerging markets zoals Amerika, China en Israël.” Om het tij te keren moeten we spoedig beginnen met het bouwen van een infrastructuur die hierop inspeelt: “anders hebben we over een paar jaar echt afgedaan”, aldus Lugt.
Verder voorspelde hij dat mobiel internet meer impact op ons dagelijks leven zal hebben dan het breedband internet. “Er zullen in de nabije toekomst mobiele waardediensten komen in de vorm van mobiele apps.” Denk hierbij aan app based advertisement. Of het (gratis) pushen van info middels apps waarbij de eindgebruiker reeds heeft aangegeven wat zijn interesses en behoeftes zijn. De boodschap van de ondernemende Lugt in het kort: “Een ondernemer met een beetje lef gaat nu al nadenken over zijn mobiele strategie.”
Diversificeer
Dat lef in het huidige economische klimaat juist geen windeieren hoeft op te leveren, liet Menno van Dijk, Senior Partner McKinsey & Company, middels eigen research zien. “Uit ons onderzoekt blijkt namelijk dat een recessie een ideaal moment is om een leidende rol in de markt op te eisen. Slechts 40% van de bedrijven weet in deze tijden zijn leidende positie te behouden…” Ondanks deze hoopgevende woorden bleek de Nederlandse mediabranche muurvast te zitten. “De omzet van de Nederlandse media-industrie als geheel is niet toegenomen, terwijl de bruto output van de telecombanche in dezelfde periode maar liefst met 5% is gegroeid.”
Aangezien retail en communicatie de gebieden zijn waar online het geld wordt verdiend, is de beste strategie volgens hem om vooral te investeren in IT-gerelateerde onderdelen van je bedrijf en in de markt (“IT als concurrentiewapen”). Daarnaast zouden overnames in groeisectoren en diversificatie in plaats van expansie de koers moeten zijn”, aldus Van Dijk, die evenals de founder van Nimbuzz met name kansen ziet buiten het Europese continent.
Persoonlijk
Floris van Bommel, Creatief Directeur van Schoenenfabriek Van Bommel, liet de aanwezigen op het MWG Congres inzien dat eigentijdse ondernemerschap niet moeilijk hoeft te zijn. Het succesvol introduceren van een nieuw eigentijds schoenenmerk – ‘Floris van Bommel’ – binnen het familiebedrijf bleek vooral een kwestie van Brabantse nuchterheid, dichtbij jezelf blijven en ‘boerenslimheid’. “Je moet de ruimte die je merk biedt ten volle benutten en erin geloven. Als bijvoorbeeld een ander schoenenmerk – neem Prada – hun vestigingslocatie (Parijs) onder hun merk zetten, waarom zouden wij dat dan niet doen? Ok, Moergestel is van een ander kaliber, maar het staat wel stoer. Zeker voor mensen die niet weten waar het ligt”, aldus de Brabander. Sommige campagnes van de schoenenproducent bleken zonder tussenkomst van een reclamebureau te zijn bedacht, maar niet minder succesvol daardoor. “Ik deed maar wat aan de keukentafel met een biertje erbij. (…) Ik dacht als ik het leuk vindt, zijn er vast meer mensen die dat vinden.” Dat een dergelijke eigenzinnige manier van marketing vandaag de dag werkt, blijkt onder meer uit de verkoop van zo’n 200.000 ‘Floris’-schoenen in het afgelopen jaar (“de helft van de totale omzet”) en een onlangs opgezette samenwerking met het wereldwijd bekende Amerikaanse footwearmerk Timberland.
Stimuleren
De reclameman van het Jaar 2009 en Creative Director BVH Groep, Peter van Zijp, brak in de middag vooral een lans voor de creatief met lef. “Integere reclame maken, daar is pas lef voor nodig.” Volgens Van Zijp is er in het reclamevak al enige tijd te weinig respect voor de ontvanger en overheersen de cijfers in de boardroom. “Hierdoor wordt creatieven te kort gedaan en stompt het vak af.” Hij riep dan ook op om weer te luisteren naar het eigen buikgevoel. “Het gebrek aan lef duwt de creatief – en dus het vak – naar de achtergrond, terwijl je de creativiteit juist moet stimuleren.”
Contraproductief
Josephine Green, Senior Director Philips Design en futurist, maakte zich aan het einde van de dag met name sterk voor een bedrijfscultuur waarbij ‘top-down’ wordt ingewisseld voor een platte organisatie. “Doordat iedereen dan op hetzelfde niveau met elkaar connected is, is iedereen gebaat bij een positief resultaat. Het creëren van verliezers, wat bij een hiërarchisch ingestelde pyramide-structuur vaak het geval is, werkt dan contraproductief.” De continue cyclus van innovatie, verandering en aanpassing is volgens Green een kenmerkende eigenschap van het nieuwe ondernemen. “Het vergt wel dagelijks nieuwe regels die we met z’n allen nog moeten schrijven. Maar alleen zo komen we verder en ‘can we kick start the future’ waarbij het menselijke kapitaal beter to haar recht komt.”
En zo eindigde de dag, zoals deze begon; met een oproep om de passie en talenten van jezelf, dan wel de mensen binnen je bedrijf, voorop te stellen in menig directiekamer.
We had very hard time deciding bewteen Banjo and Butterbean. If my son had not conceded to the female and being able to name her I think we would still be there deciding! He is an adorable and gentle dog. We are enjoying his sister who my son has named Star. You would not go wrong with him.