Nederlandse game-industrie: Handel in opium of specerijen?

15 februari 2010, 12:02

In Nederland zouden tienduizenden mensen rondlopen met een gameverslaving en de game-industrie moet net als de gok- en tabaksbranche waarschuwen tegen verslavingen. Deze suggestie deed onderzoeksinstituut IVO begin deze maand in de media. Mijn eerste PC kreeg ik in 1984 van mijn vader. Toen computers verre van personal waren. Heeft hij me op mijn negende aan een digitale drug of een gepeperd voorsprongetje geholpen? Wat valt er allemaal onder de noemer ‘gamen’?

Overal spelletjes

Om te beginnen is de gamer al lang niet meer een opgeschoten en eenzaam puberjongetje op een zolderkamer die 20 uur aan één stuk speelt op een dieet van Red Bull en Cola. Ja, af en toe overlijdt er helaas wel eens één in Korea of China na 48 non-stop spelen. Zelfs uw en mijn mobieltje zitten tegenwoordig boordevol games. Ideaal om de tijd te doden als de NS het spoorboekje weer eens bijster is of Schiphol is bedolven onder 2,5 cm sneeuw. Zelfs Apple’s nieuwe Ipad is volgens trendsetter Steve Jobs vooral bedoeld om spelletjes te slijten.

Trillende duimpjes

Ga eens naar Facebook. Daar zie je dat pokeraars al lang niet meer alleen gokkende Omaatjes in Las Vegas zijn, of de zorg van Holland Casino. Deze social networksite zit boordevol dertigers die tot in de late uurtjes zitten te pokeren met elkaar. Zit LinkedIn straks ook vol Blackjackende accountants? En heeft de Jellinek-kliniek over 5 jaar een Apple-vleugel voor mobiele verslaafden met trillende duimpjes?

Mensen hebben in elke tijd hun eigen spelen met de ter beschikking staande middelen gemaakt. Nu zijn dat bits en bites. Oer-game Tetris liet op haar 25e verjaardag weten dat regelmatig spelen van dit spel goed is voor de hersenen. Honderd milioen van deze spelletjes voor de mobiele telefoon zijn er in 4 jaar verkocht. Wat als Heineken of Grolsch op hun feestje trots zouden roepen hoe goed een extra borrel voor je puberende kroegleven is? De Tweede Kamer zou te klein zijn en de biertaps direct bedreigd met een drooglegging die de Belgen ons niet nadoen.

Zand in de motor

Games bieden nieuwe kansen voor onze economische motor maar het thema verslaving is het zand in diezelfde motor. Wat kan deze prille industrie leren van de manier waarop bedrijven als Heineken hun rol in de discussie rondom verantwoorde alcoholconsumptie hebben gepakt? Hoe voorkomt ze dat zij door moraalridders wordt neergesabeld?

Om te beginnen door een actieve rol in deze discussie te nemen. Ga het gesprek aan met belangrijke stakeholders en beeldvormers over verslaving. Denk na hoe je stappen kan nemen in het tegengaan van verslaving. Kijk op Youtube nog eens naar de klassieke commercial van de blindengeleidehond. En denk vooral ook verder dan PR-stunts als Wii-ende bejaarden op het NOS-journaal om te laten zien hoe goed gamen voor je is. Zo voorkom je dat je problemen aanpakt zonder dat er op iedere verpakking een stikker te plakken dat gamen de gezondheid schaadt of we straks (Europese) belasting hebben op spelletjes.

Een miljard

In de zeventiende eeuw waren opium en specerijen de belangrijkste handelsproducten van ons land. De Nederlandse game-industrie is ondertussen al ruim een miljard euro groot. Met grote bedrijven als Spil Games, W!Games en Triumph is ze hard op weg een belangrijk exportproduct te worden. Hoe kan ze voorkomen dat Minister Rouvoet binnenkort op hun dak valt met een game-verbod onder de 18 jaar. Games en opium onder dezelfde wet gaan vallen en we een groeiend exportproduct vakkundig te kop in moraliseren voordat deze tot bloei is gekomen?

Met serious-games, online leren en simulaties voor het onderwijs en bedrijfsleven, heeft de industrie zich met recht ontwikkeld tot een serieuze branche die meer bijdraagt dan spelletjes. Met alle files om op rijexamen te mogen bij het CBR zal het vast niet lang meer duren voordat het eerste drive-simulator-rijbewijs uit de printer komt rollen.

Laat als branche zien hoe groot je belang is voor onze economie en gedraag je als een volwassen industrie.

Maurits Blok
Managing Partner bij Ketchum Pleon Amsterdam

Maurits is a Managing Partner at Ketchum Pleon Amsterdam. Ketchum Pleon covers the fields of public relations, public affairs, communications and marketing consultancy and services. With approximately 2.000 employees in 66 countries. he is responsible for local and international clients in the technology sector and financial services industry. With more than ten years of experience, he is a specialist in corporate communications and integrated Public Relations / Public Affairs campaigns. A European to the backbone, Maurits leads international accounts that cover more than 20 EMEA-countries. He developed a specialism in media relations in emerging markets. Maurits has extensive experience working for a broad range of clients and is one of the media trainers in the agency.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Hmm

    hey nice …….


    15 februari 2010 om 14:24
    online gokkasten

    Ik denk dat vooral de online spelletjes portals zorgen voor een enorme game verslaving. Makkelijk te spelen, kost niets en miljoenen Nederlanders in alle leeftijdsgroepen spelen het dagelijks een uurtje of meer..


    26 september 2010 om 09:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!