ReclameReview: KPN

17 februari 2010, 07:19

De eerste keer dat ik de nieuwe commercial van KPN zag, vond ik het vreemd dat nieuwkomer Alexandra de voordelen van de Dongel uitlegt aan dezelfde heren die ons twee jaar geleden precies hetzelfde hebben uitgelegd. Dit kan twee redenen hebben: 1) KPN wil graag nogmaals de Dongel onder de aandacht brengen of dit op een andere manier doen dan voorheen. 2) KPN introduceert met deze commercial Alexandra, die nu nog samen met de heren van de afdeling Transploft in de commercial voorkomt, maar gaandeweg het hoofdtypetje wordt. Waarschijnlijk gaat het hier om een combinatie van deze twee redenen.

Credits:

Bureau: N=5

Account: Anneke Bos, Tamara Schelvis

Art: Patrick Wijnhoven

Copy: Pim Kok

D.O.P.: Lex Brand

Editor: Martin Heijgelaar, Michael Horvers

Klant: Jolanda Rens, Marielle Krouwel, Aline van Keulen

Producer: Jan Jinek, Saskia Kok

RTV: Linda Kiphardt

Regie: Jonathan Herman

Strategie: Marc Pieterse

Productie: Bonkers

Geluid: FC Walvisch

Postproductie: Hectic Electric

Online: Media Republic

De doelstelling:

Alexandra introduceren als het nieuwe gezicht van KPN en nogmaals de Dongel onder de aandacht brengen.

De uitwerking:

Er waait een frisse wind over de afdeling Transploft bij Vistransport Willem de Vries die inmiddels gewoon Transport heet. Of beter gezegd: een wervelwind. En haar naam is Alexandra, de nieuwe, hippe, dynamische manager. Zij neemt de gestofjaste afdeling op sleeptouw, om te beginnen naar een ultra trendy lunchtentje, waar zij de eigentijdse gemakken van de Dongel demonstreert. Met deze campagnewending heeft KPN Zakelijke Markt een verfrissend communicatieplatform om de moderne, zakelijke diensten en producten over het voetlicht te brengen. Want de Mini cabrio van Alexandra zal de afdeling verder brengen dan alleen het hippe visrestaurant…

Het oordeel:

De eerste keer dat ik deze commercial zag, vond ik het vreemd dat nieuwkomer Alexandra de voordelen van de Dongel uitlegt aan dezelfde heren die ons twee jaar geleden precies hetzelfde hebben uitgelegd. Dit kan twee redenen hebben: 1) KPN wil graag nogmaals de Dongel onder de aandacht brengen of dit op een andere manier doen dan voorheen. 2) KPN introduceert met deze commercial Alexandra, die nu nog samen met de heren van de afdeling Transploft in de commercial voorkomt, maar gaandeweg het hoofdtypetje wordt. Waarschijnlijk gaat het hier om een combinatie van deze twee redenen. Ik snap dat zo’n ‘tussencommercial’ als deze nodig is om een nieuw typetje te introduceren, maar het komt altijd zo klungelig over. De grappige versprekingen à la Goeiemoggel zijn verdwenen, dus de flauwe grap van de ober moet de commercial redden. Naar mijn idee mislukt dat jammerlijk. Kortom, laat de heren snel verdwijnen en zorg dat Alexandra een geliefd typetje wordt, dan kan het nog wat worden.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Watergate

    Tenen krommende commercial.


    17 februari 2010 om 16:20
    Jaron

    De boodschap is onduidelijk voor de consument. Toch jammer, ik had meer verwacht van KPN, Goeiemoggel en Inktvip versprekingen waren een drijvende kracht voor de naamsbekendheid en introductie van de dongel/KPN. Daar kwamen t-shirts, een liedje en nieuwe woorden voor de Dikke van Dalen uit.

    Hopelijk wordt het nieuwe typetje ook een hit, jammer van de slechte introductie


    17 februari 2010 om 21:27
    Jesper

    Ik had van KPN eerder een commercial gericht op “Generatie KPN” verwacht. dit voegt niks toe aan de kennis van de consument. En daarnaast is zoals eerder aangegeven de boodschap onduidelijk


    18 februari 2010 om 06:55
    Bert

    Het succes van de inktvip serie wordt uitgemolken. Het moest blijkbaar een wat professionelere uitstraling krijgen. Ik vind de boodschap wel duidelijk. Aardige reclame.


    18 februari 2010 om 09:45
    R030

    De dame en de uitstraling is niet onaardig, maar ik begrijp ik niet meer wat KPN wil vertellen, wie ze wil bereiken of wat de onderliggende boodschap is.

    Vier jaar geleden was het: KPN sluit je aan, techniek verdween ‘achter’ de boodschap; twee jaar geleden maakten we kennis met de jolige mogelijkheden van sms’en – maar de Blackberry (techniek!!) zou daarin verbetering brengen; kortom de techniek bleek toch de facilitator van de verbinding.

    Nu wordt de boodschap nog eens dunnetjes overgedaan door een slagvaardig ogende dame “met de dongel kan je overal….” – verbinding hebben en werken (bleek de pay-off).

    Voor wie is dit bedoeld en wat de gewenste impact? Techniek maakt werken mogelijk en vrouwen kunnen dit beter verkopen dan mannen?


    22 februari 2010 om 10:34
    doeke

    Sorry, maar ik vind ‘m steengoed! Een leuke wending, een goeie grap, belooft veel. Duidelijk ook het product uitgelegd. Waar vind je dat nog?


    5 maart 2010 om 22:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!