Victor Ponten (Habbekrats) en Hans van Rijs over de reclamebusiness
Victor Ponten van Habbekrats hieronder in de video aan het woord over hoe zij zijn begonnen als reclame bureau en waar ze met Habbekrats naartoe willen. Volgens Ponten komt het “succes” in eerste instantie door clichés als het “Volgen van je hart” “hard werken” en “gewoon doen”. Leuk is dat halverwege het interview reclame koning Hans van Rijs zich bij het gesprek voegt en er een leuke conversatie ontstaat. Van Rijs blijkt eigenlijk een totaal andere achtergrond te hebben “Ik was vroeger taxi chaffeur voordat ik in de reclame wereld begon. Op de dag dat STER begon, werd ik aangenomen bij een Amerikaans bureau. Dat is nu 43 jaar geleden.” Misschien ken je zijn werk wel met klassiekers als Pietje pitamientje, Melkunie, Duyvis en vele anderen (Van Rijs heeft 7 effies achter zijn naam staan). Hieronder de video:
Hans van Rijs deelt ook wat wijsheid “Be yourself. En trek je vooral niks aan van alle mogelijke mensen die zeggen dat je dit of dat moet doen. Als ik er om moet lachen, zullen er nog wel anderen zijn die er ook om moet lachen.[…] Mensen zitten niet voor de televisie om naar jouw boodschap te luisteren.”
Over het belang van een trademark hebben in je werk: “Ik liet de acteurs erg vrij, dat was mijn kenmerk”. Waarin Victor concludeert dat als Habbekrats een kenmerk zou kunnen hebben dat het dan een simpel bedrijf zou moeten zijn. “Een idee is eigenlijk simpel. Op een moment dat je heel veel tijd nodig hebt voor het uitleggen van een idee, is het niet simpel meer.”
Who the #$%&* is Victor Ponte?
En who the #$%^& is habbekrats? Ik draai al een aantal jaren nationaal en internationaal mee in de reclame en heb nog nooit van dit ‘bureau’ gehoord.
En ik ken zat kleine creatieve bureaus zoals KesselsKramer, Doom&Dickson;, John Doe, Nothing, etc. En nu een interview met een groen arrogant mannetje dat nog geen zak heeft gepresteerd in reclame en design.
@ Jos Verkerk
Dit zijn de mannen die je straks van links en rechts inhalen.
@jos dat is wel deels een gemis denk ik, ze hebben binnen bepaalde gebieden al aardig wat gepresteerd als jong reclame bureau. Zou het erg jammer vinden als je comment puur gebaseerd is op een bepaald persoonlijk gemis ipv goed onderbouwde mening te geven met als dat op zijn plaats is kritiek…
Maar dit is wel beetje erg kort en komt vooral erg jammerlijk over…
Deef
Lijkt me sterk. Moeten ze nog een campagne of 200 doen.
Buiten dat heb je geen idee waar ik werk. En ik denk dat het de natte droom van die jongens zouden zijn om daar ook te werken.
Begrijp me niet verkeerd, ik gun ze alle succes van de wereld. Vraag me alleen af of er geen betere mensen zijn om een interview mee te doen.
Als we hier nu elk groen talent gaan interviewen gaat het hier steeds meer op een schoolkrant lijken.
Ik heb ze trouwens opgezocht. Ze bestaan een paar jaar al. Dan ben je dus niet goed bezig als je dan zo weinig aandacht krijgt. Ze richten zich enkel op de steden waarvan voornamelijk Amsterdam en doen niets landelijks laat staan wereldwijd.
Enfin, ik draaf door.
Succes gewenst.
@jos
Ten eerste gaat het filmpje vooral om de 2 generaties reclame mensen. Victor vs Hans van Rijs (die laatste ken je denk ik wel toch?) Hoe kijken zij er tegen aan.
Wat betreft impact en bereik van hun producties. Denk dat ze verder gaan als traditionele media en reclame mensen. De producties hebben denk ik vaak even groot of misschien wel groter bereik dan menig reclame bureau in Nederland.
Wel ben ik erg benieuwd naar het bedrijf waar je werkt. Welke is dat?
Als je in 2006 nog niet van Habbekrats had gehoord, had je tot die tijd gewoon niet goed opgelet.
Wie in 2010 nog nooit van ze heeft gehoord, is gewoon niet op de hoogte. En dan Kesselskramer een klein bureau noemen. Dan loop je toch een goeie 10 jaar achter.
Maar goed, ik heb dan weer nooit van Jos Verkerk gehoord, so we’ll call it a draw.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!