IAB Affiliate Marketing Wednesday
Na de eerste stappen van professionalisering in de affiliate markt is er nu zelfs een terugkomend event in het leven geroepen. Dit event, Affiliate Marketing Wednesday (AMW) genaamd, is een initiatief van de Taskforce Affiliate Marketing, wat onder de vlag van de Nederlandse IAB opereert. Op woensdag 17 februari 2010 vond de eerste editie van dit event plaats in Meeting Plaza te Utrecht met een opkomst van bijna 100 geïnteresseerden. De kick-off van Affiliate Marketing Wednesday werd verzorgd door Remko Nugteren, voorzitter van de IAB Taskforce Affiliate Marketing en tevens directeur van de Nederlandse vestiging van TradeDoubler. Hij gaf kort de essentie van de werkgroep aan en droeg het woord over aan Joris Goossens. Goossens is directeur van het affiliate bureau Conversive en als bestuurslid betrokken bij de IAB Taskforce Affiliate Marketing.
Goossens schetste in zijn introductie de drie hoofdlijnen waarmee de Taskforce, die zowel door adverteerders, bureaus, affiliates en netwerken word ondersteund, zich in 2010 mee bezig zal houden:
- Kennisdeling: Door kennis te delen tussen de verschillende betrokken partijen zal het niveau van de affiliate markt verder groeien.
- Onderzoek: Er zal door een professioneel bureau onderzoek gedaan worden naar de huidige omvang van de markt, trends en groeiverwachtingen. De resultaten van dit onderzoek worden in mei 2010 verwacht.
- Regelgeving: Er zal gesproken worden over hoe bepaalde regels kunnen zorgen voor meer transparantie en een professionelere manier van zaken doen.
T-Mobile – case iPhone 3G
Bert Middendorp, Affiliate Sales Manager van T-Mobile Nederland, vervolgde AMW met een case rondom de iPhone 3G en welke rol affiliate marketing hierin heeft gespeeld. Naast een interessant product is dit vanuit T-Mobile een erg goed gebaar na veel problemen met affiliates tijdens de introductie van deze Apple gadget. Van het debacle rondom affiliate marketing en T-Mobile met de iPhone 3G heeft Middendorp verschillende learnings opgedaan die hij deelde met de aanwezigen:
- De voorwaarden vanuit Apple hadden beter doorvertaald dienen te worden naar de affiliates die zich hebben ingezet voor de promotie van de iPhone 3G.
- De vergoedingsstructuur had simpeler en helderder moeten zijn.
- Wanneer je met affiliates omgaat geldt de regel: “afspraak = afspraak”.
Andere tips die Middendorp graag wilde meegeven aan adverteerders zijn:
- Creëer draagvlak bij directie zodat affiliate marketing aangemerkt wordt als effectief, belangrijk sales kanaal.
- Overhaast de introductie van een affiliate programma niet. Investeer hier tijd in. Er kan immers maar een keer een goede start worden gemaakt.
- Door “affiliate only” aanbiedingen te hanteren kan de affiliate/consument worden getriggerd om via het online (affiliate marketing) kanaal te bestellen.
- Stem het promotiemateriaal (banners, tekstlinks etc.) af op campagnes die offline worden gevoerd om de synergie te bevorderen. Op deze wijze kunnen affiliates profiteren van de bekendheid rond de naam/campagne van het product.
- Biedt vrijheid qua deeplinking en stel een heldere keyword policy op.
- Stem de cookietijd af op de gemiddelde tijd die er tussen een click en verkoop zit. Dit is eerlijk naar de affiliates en valt door te meten bij de adverteerder.
Inmiddels heeft T-Mobile een goedlopend affiliate programma waar de groei nog steeds niet uit is.
RED Online Marketing – Affiliate in de reisbranche
Roy Platje, eigenaar van RED Online Marketing, gaf met een presentatie zijn visie over de aspecten die cruciaal zijn voor de keuze van een adverteerder/netwerk door een affiliate. Platje, zelf succesvol affiliate in de reisbranche, bevestigde de commerciële drive van affiliates door te openen met het meest belangrijke aspect voor affiliates om te adverteren voor een adverteerder: de eCPC. De eCPC staat voor de effectieve opbrengst die een click naar een adverteerder via de affiliate website oplevert. Hierbij vergeleek Platje de affiliate met een retailer: “er is maar een beperkte schapruimte, het risico is voor de affiliate en wij hebben voorkeur voor A-merken”.
Het landschap van affiliates werd door Platje eveneens gespiegeld met fysieke winkels. Hierbij kan onderscheid gemaakt worden tussen de verschillende soorten affiliate websites:
- (grote) speciaalzaken (bijvoorbeeld Jurkjes.nl)
- Spelletjeshoek
- Klantenkaarten (onder andere EuroClix, Airmiles)
- Warenhuizen (bijvoorbeeld Vergelijk.nl)
Andere factoren die meespelen voor een affiliate bij de keuze voor een affiliate netwerk en adverteerder zijn:
Conversie
Het bestelproces moet online plaatsvinden met een beperking van aspecten die kunnen zorgen voor offline handelingen (bijv. telefoonnummer op de pagina). Ook een optimale landingspagina en geen gebruik maken van interne affiliate links door de adverteerder kunnen het conversie-ratio positief beïnvloeden.
Promotie
Door een uitgebreide (offline) campagne gebaseerd op een marketing-strategie kan de affiliate een voorkeur krijgen voor een bepaalde adverteerder. Uiteindelijk is deze affiliate zelf ook ambassadeur voor het desbetreffende merk van de adverteerder.
Betalingen
Aangezien er een behoorlijk proces plaatsvind van verkoop door een affiliate tot uitbetaling aan de affiliate (soms wel 3 tot 4 maanden) is de financiële betrouwbaarheid van de adverteerder en netwerk van belang. Een mogelijkheid om dit op te vangen is door een adverteerder “pre-payment” bij het netwerk te laten instellen. Hierbij stelt de adverteerder een bedrag beschikbaar waarbij affiliates sneller uitbetaald krijgen. Daarnaast wil een affiliate “eerlijk” betaald krijgen voor zijn inspanningen. Hiervoor kunnen staffels worden gehanteerd.
Politiek
Factoren waardoor een affiliate een voorkeur heeft bij een netwerk zijn samen te vatten onder de term “goodwill”. De accountmanager bij het netwerk speelt hierin een belangrijke rol, naast de ervaringen die een affiliate bij een netwerk heeft. Verder zijn affiliates veelal bij meerdere netwerken aangesloten om hun risico op inkomsten te spreiden, maar ook omdat sommige adverteerders exclusief met een netwerk samenwerken.
Site Clinic
Voordat de welbekende borrel op het programma stond, werden er tijdens een zogenaamde “Site Clinic” websites vanuit het publiek bekritiseerd door experts van M4N, Traffic4U en Conversive. Als eerste website werd Fonq.nl (onderdeel van Mailonder Solutions) onder de loep genomen. De conclusie was dat deze webshop het vrij goed voor elkaar heeft, maar dat er met A/B-testing nog geoptimaliseerd zou kunnen worden. Daarnaast kwamen respectievelijk de websites van jouwheineken.nl en de affiliate site vliegticketcentrum.nl voorbij, waarbij op het gebied van conversie optimalisatie nog veel werk aan de winkel is.
Er kan geconcludeerd worden dat de eerste Affiliate Marketing Wednesday een groot succes was, vooral door de geweldige opkomst en de enthousiaste betrokken partijen. Verder is en blijft affiliate marketing groeien en vormt het voor veel top-adverteerders een belangrijke peiler van hun online omzet. Ben je geïnteresseerd geraakt in affiliate marketing…? Bezoek eens een Affiliate Marketing Wednesday of spreek ondergetekende eens aan!
Petje af voor dit artikel! En niet voor T-mobile natuurlijk.
Leuk artikel! Wij zijn ook aan bedenken hoe wij affiliate marketing voor ons kunnen laten gelden. Dit artikel helpt zeker mee in ons denk proces.