Social Media Strategie in 17 stappen: Stap 6 – 11

23 februari 2010, 09:42

Je social media marketing (SMM) doelstelling bepaald, doelgroep bepaald, gedrag en aanwezigheid geobserveerd en goed geluisterd naar behoefte. What’s the next step? In dit gedeelte ga ik verder in op het uitdragen van je waardepropositie, content sharing en het monitoren en volgen van je doelgroep en je resultaat. In mijn vorige artikel van dit drieluik over Social Media Marketing Strategie heb ik onderstaande stappen 1 t/m 5 besproken (hieronder volgen dus stap 6 – 11):

  1. Bepaal je doelstelling
  2. Waarom Social Media?
  3. Definieer je doelgroep
  4. Onderzoek hoe je doelgroep Social Media gebruikt
  5. Je eigen imago

6. Wat is je waardepropositie?

Je waardepropositie is hetgeen je aan waarde kunt toevoegen. Met de waardepropositie wordt vastgesteld wat de toegevoegde waarde is die je op de markt hebt. De waardepropositie bestaat uit de beschrijving van de waardie die jouw producten of diensten kunnen toevoegen voor je doelgroep. Lees ook het stuk van Bram Fasseur hier op MF over “Wat is een business model?”

Wat heeft je doelgroep aan jouw aanwezigheid op Social Media? Voor wie ga je waarde toevoegen? Op welke manier?

Het is ontzettend belangrijk om deze propositie duidelijk te hebben. Veel bedrijven hebben een waardepropositie gemaakt maar vaak is deze nog te ‘vaag’ om online te kunnen gebruiken. Zorg er daarom voor dat je waardepropositie aansluit bij de belevingswereld van je doelgroep. Formuleer hem in ieder geval in (voor je doelgroep) begrijpbare en herkenbare termen.

7. Bepaal je budget

Een van de kenmerken van SMM is dat het op zichzelf minder budget vereist dan traditionele marketing. Desalniettemin is het belangrijk om een budget te bepalen en kosten te administreren. Waarom? Om twee redenen:

  1. Het is erg makkelijk om heel veel tijd in SMM te stoppen als je niet de juiste slimme tools gebruikt en goede afspraken maakt
  2. Je wilt later je ROI (Return On Investment) kunnen bepalen! Hiervoor moet je dan natuurlijk wel weten wat je ‘Investment’ is geweest!

8. Zet een volgsysteem op

Weet wat er spelt. Zorg ervoor dat je een systeem opzet waarmee je kunt volgen wat er speelt bij je doelgroep. De focus van dit systeem is om te monitoren wat er over jou en jouw organisatie of merk wordt gezegd. Daarnaast kan je ook nog aangrenzende aandachtsgebieden- of personen monitoren om een totaalbeeld te krijgen.

Een goed monitorsysteem bestaat uit geautomatiseerde zoekoprachten, RSS feeds, rankingmodellen en alerts die allemaal op 1 lokatie samenkomen en een soort van ‘dashboard’ vormen. Een systeem als een RSS lezer zoals bijvoorbeeld Google Reader of Netvibes is hiervoor zeer geschikt. Gebruik daarnaast Google Alerts om een waarschuwing te ontvangen als er een nieuwe ‘hit’ komt op een van tevoren gedefinieerde zoekopdracht. Voor Twitter kan TweetBeep een uitkomst bieden.

9. Maak je aanwezigheid compleet

Zorg dat je een goede referentie/site hebt die je waardepropositie verduidelijkt/ondersteunt/concreet maakt. Dit is de ‘achtergrondinformatie’ die mensen zullen raadplegen als ze jou gaan opmerken in hun community. Zorg ervoor dat dit een duidelijk verhaal is dat aanspreekt en waarde toevoegt aan de reeds aanwezige kennis & expertise.

Belangrijk is ook dat het verhaal op je profielpagina’s, website, weblog en andere websites congruent is met elkaar maar vooral ook met hetgeen je zegt op de Social Media websites. Zorg dat alles ‘een geheel’ vormt waarin de variatie te vinden is in vorm en inhoud, niet in identiteit en intentie.

  • Website
  • Weblog
  • Profielpagina’s
  • Korte bio’s (2-3 zinnen)
  • Social Networking sites bv LinkedIn
  • Content sharing sites zoals bv YouTube, slideshare
  • Twitter/Hyves/Facebook updates
  • Commentaren op blogposts van anderen

10. Zet een publicatiesysteem op

SMM kan potentieel een dagvullende activiteit zijn. Ik krijg vaak dit bezwaar te horen; men is bang er te veel tijd aan kwijt te zijn. Met andere woorden: de ROI is nog niet goed in kaart gebracht. Indien SMM veel oplevert in termen van omzet, naamsbekendheid of andere doelstelling zoals bij 1 opgenoemd, zal men er over het algemeen ook de nodige tijd en effort in willen steken. Maar: van tevoren is geen garantie te geven dat de doelstellingen behaald worden. Daarom is het verstandig om te kijken naar de tools en methodieken uit de lifehacking stroming. Het gaat hierbij om (onder andere, maar voor nu het meest relevant) online tools om je online aanwezigheid deels te automatiseren. Dit houdt bijvoorbeeld in dat je slechts een aantal systemen als inputsysteem gebruikt, terwijl de output onder diverse andere systemen wordt gedistribueerd. Enkele tips/voorbeelden hiervan:

  • Zet in YouTube de Twitter koppeling op actief; nu worden automatisch aankondigingen verstuurd van nieuwe publicaties op YouTube en video’s die je als ‘favoriet’ hebt gemarkeerd;
  • Zet in Hyves en Facebook de Twitter koppeling op actief; nu worden tweets ook doorgestuurd naar deze platforms zodat het lijkt alsof je op ieder individueel platform actief bent;
  • Gebruik Twitterfeed.com om alle publicaties die je doet en waar een RSS feed aan verbonden is, via Twitter aan te kondigen;
  • Gebruik een systeem als twitthat.com om snel interessante websites en teksten via Twitter te ontsluiten;
  • Koppel LinkedIn aan Twitter, slideshare en je blog om voor deze doelgroep je content te ontsluiten.

Een voorbeeld van en publicatiesysteempje voor een persoonlijke weblog:

11. Ga delen

Nu je je publicatiesysteem hebt opgezet, helder voor ogen hebt wie je wilt bereiken, met welk doel en met welke middelen, is de tijd aangebroken om te gaan delen. Bepaal eerst je contentstrategie: wat voor soort informatie wil je delen? Waar is je doelgroep mee ‘geholpen’? Met andere woorden: waarmee voeg je waarde toe? Als je dit helder voor ogen hebt ga je bekijken waar je je bronnen hebt zitten. Zit de kennis in je hoofd (vernieuwend, uniek), geef je gefilterde kennis en informatie door (voorzien in behoefte van filtering) of heb je meerdere mensen in je organisatie die gaan bijdragen?

Bij Social Media is het principe van wederkerigheid erg belangrijk: als jij iets voor mij doet, doe ik ook iets voor jou. Vertaald naar SMM taal: zorg dat je eerst een berg(je) interessante content hebt ontwikkeld en gepubliceerd voordat je anderen actief op je online aanwezigheid gaat wijzen. Beperk je even tot zenden, in deze beginfase.

Waar moet je dan voor goede content zorgen? Dat is natuurlijk mede-afhankelijk van je analyse in stap 4, waar je doelgroep zich online bevindt. Doe dit twee weken tot 1 maand, afhankelijk van de hoeveelheid content die je per week produceert. Het resultaat van je campagne is mede-afhankelijk van hoeveel relevante content je in deze fase produceert en publiceert! Denk erom: jij kan anderen volgen, maar dat houdt nog niet in dat anderen jou gaan volgen. En als niemand je volgt, zijn al je SMM-inspanningen gericht op slechts een zeer klein gezelschap.

Een aantal vuistregels:

  • Geef meer dan je ontvangt;
  • Gedraag je normaal;
  • Voeg waarde toe;
  • Weet authentiek (ook als bedrijf!);
  • Bouw kwalitatieve relaties op;
  • Heb oog en respect voor mores van de community. Wat is ‘done’ en ‘not done’?;
  • Luister naar anderen;
  • Noem bij quotes altijd de bron. Geef credits;

Uitgelicht: Weblog

  • Zorg ervoor dat je blog persoonlijk is. Een blog is een persoonsgebonden kanaal. Dit kan weliswaar de eigenaar of medewerker van een organisatie zijn, maar het wordt over het algemeen geschreven vanuit een persoon. Probeer daarom je eigen ‘tone of voice’ en unieke eigenschappen naar voren te brengen;
  • Zorg ervoor dat je goede permalinks hebt; dit is belangrijk voor herkenbaarheid van artikelen voor zowel lezers als zoekmachines;
  • Reageer snel op comments die wordt geplaatst;
  • TAG je artikelen slim en plaats ze in categorieën;
  • Maak het makkelijk om jouw content te delen door gebruik te maken van plugins voor Twitter, Facebook etc.
  • Een praktische handleiding over hoe te beginnen met een WordPress blog vind je in de post van Jan Willem Alphenaar hier op MF.

Uitgelicht: Twitter

  • Ga pas anderen volgen als je zelf interessante content hebt opgebouwd en getweet (zie punt 4). De kans is dan groter dat ze jou terug gaan volgen. Doe dit dus pas bij stap 12;
  • ReTweet is prima. Zorg er wel voor dat je tweets niet allemaal uit RT’s bestaan. Voeg wel zelf waarde toe anders is jouw waarde beperkt. Probeer RT’s niet te beginnen met het @ teken maar voeg altijd zelf commentaar toe
  • Bedankt anderen die jouw content RT’en;
  • Geef meer dan je ontvangt;
  • Niet pushen: niet iedere keer je product of dienst proberen te verkopen. Verkoop eerst je kennis en jezelf, dan volgt de rest;
  • Als je een vraag stelt aan je volgers kan je er een CTA (Call To Action) aan vast koppelen door achter je tweet de woorden ‘Please RT’ te plaatsen. Hiermee vraag je jou volgers om jouw vraag in hun netwerk door te plaatsen. Vergeet niet te bedanken als ze dit doen;
  • Gebruik #hashtags voor specifieke onderwerpen, evenementen, lokaties of acties. Hierdoor is het makkelijker om op dat onderwerp te zoeken.

Binnenkort volgt deel 3 van deze drieluik met daarin de stappen Engagement, CTA, Meten & Bijsturen en ROI. Ik heb goede, kritische reacties gekregen op deel 1, aan jullie de oproep om dat met dit deel 2 weer te doen. Ik ga graag de discussie aan en sta meer dan open voor feedback en nieuwe inzichten! Alvast bedankt!

Mischa Coster MA MSc
Psycholoog - Chief Psychology Officer, gedragsstrateeg, adviseur, spreker. bij Grey Matters & Guideology

Ψ Mediapsycholoog ⌆ Perspectivist ⌬ Dopamaniac Mischa is mediapsycholoog en Chief Psychology Officer bij Grey Matters, een onderzoeks- en adviesbureau dat organisaties helpt inzichten uit de psychologie in de praktijk toe te passen. Ook is hij founding partner en gedragsstrateeg bij Guideology, een adviesbureau dat zicht richt op het begeleiden van klantgedrag in de financiële sector. Mischa gelooft dat psychologie de smeerolie is voor organisaties, zowel op gebied van marketing als ook sales, HR, MD, recruitment, innovatie, security en finance. Hij heeft voor dit gfsedachtegoed de titel ‘Chief Psychology Officer’ bedacht, een rol waar inmiddels meerdere organisaties invulling aan hebben gegeven. Naast psychologie consultant (voor klanten zoals T-Mobile, Capgemini, bol.com, Rotterdam The Hague Airport, Agis, KNMG, NIMA, VvAA, Oracle, Univé, EU council, belastingdienst en diverse ministeries), is Mischa een graag geziene keynote spreker op zowel (internationale) congressen als incompany events. Ook wordt hij regelmatig als gedragsexpert op radio en televisie gevraagd voor actualiteitenprogramma’s als EditieNL, Eén Vandaag, en Radar. In zijn vrije tijd is Mischa gastdocent aan de UU, UvA, HvA, VU, UT, HHS, RU, Nyenrode en UM. Ook is hij bestuurslid van de sectie Sociale en Economische Psychologie van het Nederlands Instituut van Psychologen. Hij is Psycholoog NIP en Certified GAABS Member.

Categorie
Tags

68 Reacties

    stijnjacobs

    Leuk artikel. Ik was al fan van de eerste 5 stappen en jullie zijn erin geslaagd om deel 2 ook interessant te maken. ik kijk al uit naar het laatste deel.


    23 februari 2010 om 10:22
    mcoster

    @stijn: Dank je! Laatste deel zal meer ingaan op psychologie van engagement en de CTA, meten en ROI. Ik denk dat ik deel 3 eind vd week plaats.


    23 februari 2010 om 10:25
    mdroge

    Duidelijk stuk Mischa, net als het eerste deel. Ik ben momenteel bezig met het uitwerken van een dergelijk plan, waar in het begin mij niet helemaal duidelijk was hoe de verschillende Media met elkaar in verbinding staan. Het figuur wat je hebt gebruikt illustreert deze verbindingen mooi, maar kan lezers ook op het verkeerde been zetten.

    Het figuur doet vermoeden dat twitter als basis voor alle netwerken/media dient, maar m.i. is dit per doelgroep verschillend.

    Aangezien ik mij meer richt op de zakelijke/hoogopgeleide doelgroep, is linkedIn voor mij het uitgangspunt, en zal ik twitter ed. ter ondersteuning gebruiken.

    Maar in ieder geval bedankt voor het artikel en ik kijk uit naar de volgende!


    23 februari 2010 om 15:00
    mcoster

    @mdroge: Heb je gelijk in. Dit plaatje is een voorbeeld voor (in dit geval mijn eigen) situatie van een ZP’er met weblog die bekend is met Twitter. Andere vormen zijn uiteraard ook mogelijk. Voor mij is twitter nu mijn primaire distributiekanaal van kennis en ervaring. Uitgebreidere kennis omschrijf ik in een blogpost die via Twitter weer wordt gedeeld.


    23 februari 2010 om 15:49
    Elja Daae

    Mischa, fantastisch artikel. Wat ik er met name goed aan vindt, is dat het helpt bij het maken van een social media strategie (op conceptueel niveau) maar praktische tips geeft v.w.b de uitvoering (uitvoerend niveau).

    Voor mij springt verder stap 9 er uit. Het is heel makkelijk om in bijv. Twitter een verwijzing te zetten naar een blog, website, of (uitgebreid) LinkedInprofiel. Op die manier kun je wat je op Twitter doet, omzetten in waarde voor jezelf. Voor privé-getwitter is dat misschien geen doel, maar als je nu of later je geld wilt verdienen met je kennis en via je netwerk, heel essentieel.

    Toevoeging op ‘content sharing’: met RSS feeders als Google Reader en vooral social bookmarking sites (zoals Delicious, Digg), kun je nog meer waarde toevoegen voor je doelgroep door wat je daar doet te categoriseren en te delen, onder stappen 9, 10 en 11. Het is even een andere manier van werken, maar handig voor jezelf, en handig voor anderen. Je kunt je Google Reader ‘shared articles’ bijvoorbeeld met een paar kliks aan je LinkedIn-profiel koppelen.

    En nu snel dit artikel tweeten, je website aan mijn Google Reader toevoegen, en dit artikel aan Delicious 🙂


    23 februari 2010 om 17:42
    Fenneke

    Voor mij zeer waardevolle informatie aangezien mijn afstudeeropdracht daar over gaat!


    24 februari 2010 om 11:13
    vdwaal

    @Mischa hoe ben je tot de samenstelling van het publicatiesysteem gekomen?

    De lijnen zijn mij duidelijk de totstandkoming van de verschillende onderdelen niet helemaal..

    Dat de uitgangen (de website en de socialenetwerken) rechts staan is mij duidelijk de rest echter niet.

    Net als het eerste deel steekt ook dit deel goed in elkaar, op naar deel 3!

    Groeten Wijnand.


    24 februari 2010 om 11:40
    mdroge

    @Mischa, duidelijk!

    @Fenneke, dit is ook onderwerp van mijn afstuderen. Misschien kunnen we informatie delen?


    24 februari 2010 om 12:57
    vdwaal

    Het is ook onderwerp van mijn afstuderen, ben te bereiken via twitter.com/vdwaal

    Lijkt me leuk om wat informatie te delen, kijken hoe jij er tegenaan kijkt


    24 februari 2010 om 13:35
    mcoster

    @Elja: Ja ik ben zelf van zowel de grote lijn uitzetten als de invulling (weten te) verzorgen. Je moet wel weten waar je het over hebt… Goed tip van RSS reader. Je zult dit echter wel pas moeten doen als je ook daadwerkelijk hebt onderzocht dat je doelgroep RSS gebruikt (in veel gevallen nog niet zo helaas)

    @Fenneke @Wijnand @mdroge: Mooi zo, succes met afstuderen! Als jullie meer willen weten of een keer een meet-up willen organiseren mail me dan even via m’n website.

    @Wijnand: Ik ben voor mijzelf gaat inventariseren wat voor systemen ik nu gebruik en hoe ze gekoppeld zijn. Ik kwam erachter dat Twitter eigenlijk centraal staat en van een aantal kanten (links) input krijgt, waarna de tweets via een aantal kanalen (rechts) worden gepubliceerd. Het totaalplaatje vormt een ‘systeem’ waarin ‘voeding’ deels geautomatiseerd is en ‘publicatie’ volledig.


    24 februari 2010 om 19:22
    Marcel

    Aardige opzet.

    Wat ik nog mis is de organisatie die je er voor op moet zetten als (middel) groot bedrijf. Welke rollen zijn er, wie is waar voor verantwoordelijk? De meeste tools die verkrijgbaar zijn gaan ook uit van een enkeling die social media beheert. Maar dat kan al gauw erg complex worden. Customer Service monitort tweets en reageert, IT beheert de website, inhoudelijke experts maken de content, marketing creëert campagnes om traffic te genereren, etc.


    11 oktober 2010 om 10:46
    Maurits

    Zeer interessant!

    Ik lees ook dat er veel afstudeerders tussen de lezers zitten. Als er mensen tussenzitten die hier informatie over willen delen neem dan moet je maar contact opnemen met mij!


    14 april 2011 om 06:00
    Maurits

    via >> m.alberda[at]live.nl


    14 april 2011 om 06:02
    mgvandenbroek

    @ maurits: Via http://www.paperjammed.nl kun je ook met afstudeerders in contact komen die bezig zijn met scripties over social media! Marketingfacts is mediapartner van dat initiatief.


    14 april 2011 om 06:26
    dnvysfpdwb

    ボローニャにあきていると多くまたはどんな成果と要因からしようとたくさんの命を誰のためにでも、私は多数の焼き直しが実質的にこの驚くべき概念についてのはるかにより多くの事実のために、私のサイトへ行こうとあなたを誘います私は、あなたがあなたの存在に良い結果と健康の最高の全てを望みます

    ほとんどの人は水泳を学ぶと運動のこのタイプはたくさんの利益を提供することが知られているように、それは彼らの規則的なルー

    たのクレジットカードと他の既存の負債の金利より高い率での統合counter-productive.changing支出habitsifあなたの手段を越えて生活の結果として借金をしているあなたです、あなたは整理のためのローンを得た後に、あなたの出費習慣を変える必要があります負債にさらにより深くなるようにしばしば失敗する人々は、新たに債務残高から支払われるとしての差し迫った財政的な自由の幻想を与えるこ

    なたの大好きな話題を得るのを助けることができる特定の製品についての払い戻しを見ることは、よいですしかし、クーポン?コードを使用してオンラインの譲歩がものを買うことができますを見つけることは、最高です。良いスポーツ?ギアの品質としては、あなたがオンラインで入手可能なthesportsgear.com最高の源のいくつかを通して行って、製品の広い範囲の上で最高の取引を見つけることができますほとんどの屋外

    高める援助へのプロトコルを利用している。の指圧療法師または米国の世話の下の選手は非常に悲惨になりにくいのが一般的で、悪化の怪我とはるかにより速く回復するとき、彼らは、怪我に遭遇します有機と指圧療法師、ヒーラーに指、彼らの世話の下の選手が頻繁に医療処置から離れているようにすることができる暖かさと氷療法、電気刺激、超音波、治療的なマッサージ、リハビリのワークアウト、および動員や操作(変化)のバランスを

    が勝った、勝って出て、前コーチのために期待外れの間違いない。多くの楽しみと面白いものがあらゆるゲームにおいて起こると集められる物語を想像することはできない心配しないで、単純なのすべてのファンの好奇心を満たすとイルカのためにチケットを買い続ける逸話のイルカが常にあります

    簡単なエードリアンピーターソンジャージーの概念とヒントが人々の上にこれらの挑戦的な経済的な出来事のクーポンで現金を節約するために


    8 maart 2014 om 06:47
    Sherry

    The hoensty of your posting shines through


    25 april 2016 om 23:15
    viagra without a doctor prescription

    742420 viagra without a doctor prescription 261034 viagra without a doctor prescription fgdnix viagra without a doctor prescription ccg49u viagra without a doctor prescription 262687


    23 augustus 2016 om 02:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!