De sociale kolonisatie is gestart

22 februari 2010, 13:57

Jeremiah Owyang voorspelde het al tijdens de CSN Conference in zijn visie op de Future of The Social Web: de “Era of Social Colonization” breekt aan in 2010. Wat houdt dit precies in?

Social networks en de rest van het internet worden één geheel, omdat we met onze profielen over het web gaan wandelen. Social networks en websites zijn niet langer twee gescheiden werelden. Elke online ervaring wordt nu social.

Facebook Connect en Google Friend Connect waren de eerste vormen van de sociale kolonisatie. Deze tools zorgen ervoor dat u uw vrienden/netwerk mee kan nemen (combinatie Open ID, OAuth en Open Social) naar websites die dit ondersteunen om daar te praten over bijvoorbeeld producten, blogposts en nieuws.

Wat betekent dit voor bedrijven?

Uit onderzoek van Nielsen (2009) is gebleken dat mensen meer vertrouwen hebben in aanbevelingen uit hun eigen netwerk dan in informatie die ze van bedrijven krijgen. Het netwerk van vertrouwde relaties is nu niet langer opgesloten binnen een online social network, maar kan overal worden meegenomen met de internetgebruiker. Neem als voorbeeld het boeken van een reis. Ratings en reviews van andere reizigers vormen sinds jaren een belangrijk instrument om een reisbeslissing te maken. Mensen bekijken ratings en reviews van onbekenden aandachtig en wegen dit mee in hun beslissing. Met de mogelijkheden die er nu zijn, zien we binnenkort reizensites waarop ratings en reviews worden getoond van directe of indirecte bekenden die bijvoorbeeld binnen één of twee schakels in het Facebook netwerk zitten. Dat weegt nog veel zwaarder mee in de beslissing.

Met de Google Sidewiki is het mogelijk om berichten achter te laten voor andere websitebezoekers die Google Sidewiki hebben geïnstalleerd in hun browser. Google gebruikt ranking algoritmes om de relevantie en kwaliteit van de bijdrage te kwantificeren. Dit gebeurt aan de hand van uservoting en eerdere bijdrages van de gebruiker. Zo is het ook mogelijk om door te klikken naar het profiel van de gebruikers die een bijdrage leveren aan de sidewiki. De eerste versie van de wiki oogt nog erg kaal en nodigt nog niet uit tot bijdragen. Dit zal verbeteren als de opzet van Wikipedia verbeterd is en koppelingen worden gemaakt met het Google (Gmail) netwerk van mensen. We verwachten bovendien dat andere spelers, zoals Facebook, met een concurrerende sidewiki zullen komen.

Zoals u begrijpt, hebben bedrijven geen invloed op wat er wordt gezegd binnen het venster dat daar staat. Bedrijven gaan zich realiseren dat het website-ownership verschuift naar de klanten. Het is zelfs beter om op de website zelf plekken te bieden waar klanten kunnen reageren op content en praten met medewerkers.

Zo laat u als bedrijf zien dat u de wensen, behoeften en meningen van de klanten belangrijk vindt. Het is bovendien verstandig om de content uit de sidewiki op te nemen in online reputatiemanagement (ORM) en customer relationship management (CRM) software. Een stevige sociale strategie en social media participatie is dus geen keuze meer, het is een noodzaak.

Social business tip

Faciliteer op uw website dat mensen hun mening kunnen geven. Uw klanten doen dit nu ook al in sociale media, of u dit wilt of niet. Alleen komt het steeds dichterbij – letterlijk. Bereid uw organisatie daarom tijdig voor zodat het u niet overvalt.

Download ook de overige 8 tips uit de whitepaper ‘Trends & Tips Social in Business 2010’

thijssprangers
Oprichter/Social media strateeg bij KREM

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!