Online shoppers gebruiken vooral search ter orientatie

25 februari 2010, 07:07

Onderzoek(je) van Compete in de VS: online shoppers gebruiken vooral zoekmachines ter oriëntatie voor hun aankopen, daarna pas coupon sites en e-mails van retailers en online klantervaringen. Drie van de 5 online shoppers zegt altijd of bijna altijd een zoekmachine te gebruiken tijdens het proces van online shopping. Uit het onderzoek van Compete (‘Online Shopper Intelligence Study’) bleek verder nog dat slechts 6 procent van de ondervraagde online shoppers zich niet online oriënteerde.

Op de site van Compete:

“More interesting than what sources consumers use in general is the variability of use across industry. For instance, sales assistants, both in store and on web chat, are utilized by online shoe shoppers more than any other shoppers. Online kitchenware & household appliance purchasers are among the most reliant on in store product displays. The differences in consumer behavior across various industries have vast implications for retailers within each sector.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Martijn van Vreeden

    Bedankt voor het delen van deze cijfers. Ik vraag me alleen af in hoeverre we hier conclusies aan kunnen koppelen voor de Nederlandse markt.


    25 februari 2010 om 10:27
    mgvandenbroek

    @Martijn: agree. Dat heb ik ook niet in het stuk gezet. Dat blijft altijd beetje vaag: denk wel dat de trend helder is.


    25 februari 2010 om 10:33
    BasvdBeld

    Het is wel een indicatie inderdaad, maar moeilijk ‘echt’ te vergelijken. Ook omdat de zoekmachines in de VS er nogal anders ‘uitzien’ dan hier. Zo heb je daar shop-resultaten direct in je zoekresultaten, dat heb je hier niet. Om maar wat te noemen 🙂


    25 februari 2010 om 19:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!