Boekrecensie: Internal branding 2.0 (Van Beers en Nedeski)
Rond 2004 duikt het begrip internal branding voor het eerst op en in 2010 is het tijd voor een update. De meest bekende titel over het onderwerp in Nederland is van Marc van Eck. Afgelopen jaar werd het nog genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs. Dat er nu een 2.0 ligt van andere auteurs geeft aan dat we nog niet van een voorbije hype kunnen spreken. Integendeel. Cees van Riel geeft in het voorwoord een paar synoniemen: strategisch alignment en engagement. ‘Waar branding toch vooral gaat over percepties en verkopen, gaat internal branding over het verankeren van identiteit in interne processen.’
Auteurs Van Beers en Nedeski zijn de ultieme samenstellers; Van Beers oprichter van Proof Reputation en ex-FHV BBDO met een achtergrond in journalistiek, internationale communicatie en veranderingsmanagement. Nedeski met expertise in interne communicatie, internal branding en reputatiemanagement en verantwoordelijk voor het Open-concept van Interpolis, waar het principe van internal branding zo ongeveer is uitgevonden. De lezer krijgt een strak en functioneel vormgegeven boek, een begrippenlijst, achttien vragen en antwoorden, cases van onder andere Interpolis, Heineken en Philips met veel full colour beeldmateriaal, interviews met Mary Hoogerbrugge en Piet van Schijndel en vrij uniek en prettig: een personenregister met wie is wie en waarom, van Quinn tot Birkigt & Stadler. Must read
Internal branding 2.0
Luc van Beers & Gaby Nedeski
Kluwer 2010
295 pagina’s
ISBN 9789013072532