Homepage take-over Google Chrome op Nu.nl

15 maart 2010, 11:38

Het logo van Google Chrome komt vandaag op de homepage van Nu.nl van onderaan de pagina naar boven gerold. Het is ongeveer een take-over, met een skyscraper aan de zijkant en een leaderboard bovenaan, allemaal dynamisch (het proces wordt in gang gezet door een koe die de hendel overhaalt) en verwijzend naar de landingspagina waar je Chrome kunt downloaden. In deze discussie op Marketingfacts aangejaagd door Ralph Bom (’Rondvraag: Waarom adverteert Google zich suf om Chrome te promoten?’) kwam al naar voren dat er hier en daar in de markt (60 reacties) wel wat vraagtekens waren over de offline marketingacties van Google. Hieronder een screendump van de advertentie:

Ik ben zeer benieuwd naar de effectiviteit van dit type campagnes. Wellicht dat we via Sanoma Digital wat cijfers en stats los kunnen krijgen.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Bram Fasseur

    Ik snap de symboliek misschien nog niet zo goed, zijn wij de koeien?


    15 maart 2010 om 11:44
    Eelke Kuipers

    Een snelle browser voor iedereen, ook voor koeien 🙂


    15 maart 2010 om 13:34
    Gijs Heerkens

    Wanneer je nu.nl bekijkt in Google Chrome veschijnt de take-over gelukkig niet ;-). Verder wekken homepage take-over mijns inziens vooral irritatie op.


    15 maart 2010 om 14:32
    Martijn

    Stop toch eens met die Chrome browser door mn strot te douwen! Word doodziek dat Google ineens overal is! Ik blijf lekker bij Firefox! 😀


    15 maart 2010 om 15:20
    Gerard

    Ik denk dat Google ons als groepskoeien ziet… 😀


    15 maart 2010 om 17:33
    Robert de Boer

    Ik begrijp helemaal niks van deze campagne voor Chrome van Google. Ik vind Chrome een zeer goede browser, daar niet van, maar ik denk dat deze campagnes nauwelijks effect hebben. Van het ook helemaal niet des Googles.


    15 maart 2010 om 17:56
    Robert de Boer

    @Jordan; reageer a.j.b rationeel i.p.v. dit soort semi-grappige afsluiters.

    Mijn punt is of die stijging van het marktaandeel te danken is aan die campagnes. Met andere woorden hadden ze zonder deze campagnes dat ook niet bereikt.


    16 maart 2010 om 06:52
    mgvandenbroek

    @Robert/Jordan: Rustig. We hebben Google gevraagd naar de hoeveelheid effort en centjes die er in de offline campagne voor Chrome gaan. Daar willen ze niets over zeggen, wat niet helemaal onlogisch is. Het heeft in ieder geval, dat heeft Bas van den Beld ook in het gelinkte discussiestuk van Ralph Bom gezegd, te maken met de keuze voor de default browser die op Windows machine niet meer standaard Explorer mag zijn, dacht ik.


    16 maart 2010 om 06:58
    onlinemarketeerTV

    Topactie. Imo zijn takeovers die snel en gericht de uting overspoelen nog de enige ‘echt’ werkende banenruitingen anno 2010. Wat ik wel mis (oje kritische noot) zijn de echte USP’s van Chrome; waarom zou ik van FF of IE naar Chrome over moeten stappen?

    De bannerblocker in Chrome blockt deze (javascript) layerbanner trouwens. Zo lijkt het.


    16 maart 2010 om 12:35
    Johan

    Jammer dat het Google fanboyism steeds meer de overhand krijgt. Ik snap echt niet waarom er zoveel mensen over willen stappen van een browser die goed en stabiel werkt naar een Google product dat voortdurend crasht en zelfs Google websites niet altijd helemaal correct weergeeft?


    16 maart 2010 om 14:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!