Omzet online muziekaanbieders stijgt van 50 naar 500 miljoen dollar

13 augustus 2003, 15:05

Consumenten geven in 2003 50 miljoen dollar uit aan abonnementen om muziek te downloaden. Volgens Jupiter Research zal dat in 2006 toegenomen zijn tot 500 miljoen.

Daarmee lijken betaalde muzieksites terrein te winnen op piraten die consumenten gratis laten downloaden. Het is echter de vraag of sites als MusicNet, MusicMatch, iTunes, Liquid Audio, Rhapsody, Music Now en Launch de gratis aanbieders kunnen verslaan. Kazaa, Grokster, iMesh en Morpheus laten consumenten miljoenen nummers per maand downloaden. Op zijn hoogtepunt kreeg Napster 1,5 miljoen bezoekers per dag en leverde 2,7 miljard downloads per maand. In totaal vonden in 2002 tussen de 24 en 31 miljard gratis downloads plaats.Legale online muziekaanbieders kunnen alleen overleven door de klant toegevoegde waarde te bieden, zoals gebruiksgemak, goede opnamekwaliteit, extra features, aanbiedingen en een uitstekende service. Mond-tot-mond reclame wordt de belangrijkste pijler onder het succes van de betaaldiensten. Ook naamsbekendheid zal een grote rol spelen. Naarmate meer muziek via internet verspreid wordt, hebben bekende internetmerken als Yahoo!, Amazon en Napster een enorm marktpotentieel.

Bron:

Advertising Age p. S-8, 1 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!