Digitale folder is in opkomst in Nederland

15 augustus 2003, 09:47

De digitale folder is bezig aan een opmars in Nederland. Steeds meer bedrijven bieden naast hun papieren brochure ook een digitale versie op internet.

Een van de eerste bedrijven met een digitale folder is zelfbedieningsgroothandel Makro. Dit bedrijf heeft al 35 jaar lang een papieren folder, die alleen wordt opgestuurd naar de eerste pashouders. Bedrijven kunnen maximaal twee passen aanvragen, de tweede krijgt geen folder. `Met de digitale brochure hebben we een tool in handen om de bijna 400.000 tweede pashouders te bereiken`, aldus directeur marketing Bert Vukkink. Volgens Vukkink is de omzet per tweede pashouder door e-mailmarketing met 10% toegenomen. Inmiddels zijn ook de folders van andere Nederlandse bedrijven, zoals Scapino en Macintosh Retail Group, op internet te bekijken. Dat kan via de site van het Groningse bedrijf E-folders.nl, die tot nu toe 400 tot 600 bezoekers per dag trekt. Initiatiefnemer Robert Brugman voorziet goede kansen voor zijn site. Veel Nederlanders hebben immers een ja/nee- (12%) of nee/nee-sticker (3%) op de brievenbus. De meeste van deze mensen vinden folders rommel en slecht voor het milieu, en zijn dus eerder geneigd om op internet folders te bekijken.

Bron:

Incentive nr. 8, p. 12, 2,2 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!