Viral Friday: Earl and Tiger Woods
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met LaComunidad, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m naar {encode=”viralfriday@marketingfacts.nl” title=”viralfriday@marketingfacts.nl”}.
De nummer 1 positie in de Viral Friday van deze week is voor Earl And Tiger Woods. Nike staat nog steeds achter zijn golf pro, terwijl andere sponsoren Woods hebben laten vallen. Op plek 2, Will It Blend? – iPad. De ‘Will It Blend’ video’s van Blendtec zijn altijd even grappig als schokkend, in hun nieuwste versie moet een iPad eraan geloven! Old Spice: Flex maakt de top 3 deze week compleet. Na de ‘The Man Your Man Could Smell Like’ commercial maakten Old Spice en Wieden+Kennedy een nieuwe serie van 7 zeer succesvolle commercials.
Benieuwd naar de complete top 5 van deze week? Kijk dan snel verder! Nostalgisch gevoel? Bekijk deze week in 2007, 2008 en/of 2009.
Op de reclame van Nike over Woods met stem van zijn vader is vooral binnen de Amerikaanse media veel kritiek gekomen. Woorden als ‘creepy’ en ‘inappropiate’ zijn veel gevallen.
Daarbij is de tekst van Earl Woods nog sterk gemanipuleerd en uit zijn oorspronkelijke context gehaald. De orginele quote had betrekking op de moeder van Tiger en vrouw van Earl, Kutida (“Tida”) en komt van een DVD over Tiger gemaakt door Disney. De orginele quote was:
“Authoritarian. Yea, Tida is very authoritative. She is very definitive. ‘Yes’ and ‘No.’ I am more prone to be inquisitive, to promote discussion. I want to find out what you’re thinking was, I want to find out what your feelings are and did you learn anything?”