Online consument heeft eigenlijk nooit bestaan
Forrester Research is een serie gestart over ?de verander(en)de consument?, op basis van zes jaar verzamelde consumentendata. De eerste conclusie die wordt getrokken, luidt: ?De online consument is dood, lang leve de multichannel consument.?
De onderzoeker James McQuiver komt tot deze conclusie naar aanleiding van de ontwikkeling van internet, dat inmiddels omarmd is als voorwaardig medium. Zo surfte in 1998 nog maar 25 miljoen Amerikanen, oftewel circa een op de tien inwoners (ca. 10%), tegenwoordig is dat twee op de drie (ca. 65%). Voorts worden de computer en internet geenszins meer gezien als iets engs en is de tijd die mensen aan internet besteden zelfs afgenomen, omdat ze handiger zijn geworden in het gebruik.
Belangrijker echter, zo stelt McQuiver, is dat ondanks de doorbraak van internet bij de kritische massa ? iets waar bijvoorbeeld telefonie een halve eeuw over deed -, inclusief online bankieren, shoppen en wat dies meer zij, consumenten daarnaast altijd offline kanalen zijn blijven gebruiken. Vandaar dat hij nu de multichannel consument huldigt.
Bron: