YouTube steelt de show in cricket-gek India
De afgelopen maand heb ik samen met mijn vriendin Prinses Anja door India gereisd. We zagen daar veel grote billboards met reclame voor een YouTube-kanaal over cricket. Wat was dat voor cricketkanaal en wat had YouTube er mee te maken? Nu is cricket in India veruit de populairste sport. De reclame is er vol van. Maar dit bleek toch iets bijzonders te zijn: een service die in India wordt beschouwd als de doorbraak van live videostreaming. lees verder voor het verhaal achter de billboards.
Terwijl ik dit aan het schrijven ben, kijk ik met een half oog naar de wedstrijd tussen Kings XI Punjab en de Mumbai Indians. Via YouTube.
Populairste crickettoernooi
De Indian Premier League (IPL) is het populairste cricketevenement van India, misschien wel van de wereld. Het is een toernooi tussen teams met curieuze fantasienamen en fantasielogo’s, dat zes weken duurt. Er wordt een verkorte vorm van cricket gespeeld, die Twenty20 heet. De gemiddelde wedstrijd duurt een uur of vier.
Übercommercieel
In India zien ze de IPL ook als een experiment om uit te vinden hoeveel reclame een sportevenement kan trekken. De live-uitzendingen worden gedomineerd door commercials, bewegende banners en door de commentatoren uitgesproken reclametekstjes. Maar ondanks de overdosis aan reclame is het toernooi voor heel veel mensen een van de hoogtepunten van het jaar. In restaurants, wachtkamers, overheidsgebouwen en gewoon op straat: overal zijn de wedstrijden te volgen.
Deal met YouTube
Begin dit jaar werd bekend dat de IPL een deal had gesloten met YouTube. De videoreus mag in 2010 en 2011 het hele toernooi wereldwijd live streamen en daarmee advertentie-inkomsten binnenhalen. Er is niets bekend gemaakt over de financiële kant van de deal, maar het gerucht gaat dat YouTube zeker tien miljoen euro ineens heeft betaald en ook een deel van de advertentie-inkomsten zal afdragen.
Apart kanaal
Voor YouTube is dit de eerste keer dat ze een grootschalig sportevenement live streamen. De live stream wordt aangeboden met een vertraging van vijf minuten. Er is een apart IPL-kanaal gemaakt. Hierop zijn – naast de live-wedstrijden – ook eerder gespeelde matches, hoogtepunten en interviews te zien.
YouTube-kijkers kunnen naast de gewone televisie-uitzending nog een Fun Feed en live statistieken bekijken. Alternatieve cameraposities zijn er niet. De zaak is sociaal aangekleed met een IPL-community op Google’s Orkut-platfom, dat in India nog steeds behoorlijk populair is.
Stabiel
Vooraf was men bang voor problemen met de performance, waardoor kijkers in India terug zouden keren naar de illegale streams die ze in voorgaande jaren steeds bekeken. Het lijkt dat YouTube tot nu toe in staat om de zaak stabiel te houden, ondanks de wat penibele infrastructuur in India.
Tevreden
Ongeveer tweederde editie 2010 zit er inmiddels op. Het YouTube-kanaal heeft inmiddels dik 70.000 abonnees. Het aantal unieke views ligt rond de miljoen per dag. YouTube heeft al laten weten dat ze daar dik tevreden mee zijn. (Kijkcijfers liggen in India lager dan je op grond van het bevolkingsaantal zou verwachten.)
Om te winnen hebben Kings XI Punjab nog 124 runs nodig uit 17 overs. Dat moet te doen zijn.
Tevens verschenen opZoomz.
Bedankt voor je reactie, Caspar. Leuk dat je ook al over dit onderwerp had geschreven.
Helaas is de IPL livestream in de Verenigde Staten niet te zien, daar is hij alleen beschikbaar voor re-broadcasting. Maar het is inderdaad prettig dat het verder wereldwijd wordt uitgezonden.