Flexibility.nl best beoordeeld door respondenten op zoek naar detacheerder

15 april 2010, 06:55

Wanneer respondenten de opdracht krijgen online op zoek te gaan naar een detacheringsbureau, komt de website van Flexibility als beste uit de bus. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in maart uitvoerde. De respondenten bezochten maar liefst 112 verschillende websites, en gaven daar in totaal 214 individuele beoordelingen over. De uiteindelijke voorkeur blijkt sterk verdeeld over de vele verschillende organisaties.

Eerste indruk

Detacheerder Flexibility wordt door 30% van de respondenten gevonden, en scoort daarmee wat vindbaarheid betreft een gedeelde eerste plaats. Wat de eerste indruk betreft hoeft Flexbility de eerste plaats niet te delen: alle respondenten die de website bezoeken, vinden het de moeite waard om erop door te klikken. ‘De website is uitnodigend: mooie, heldere kleuren, duidelijke kopjes en vriendelijk lachende mensen’, noteerde een respondent. Uiteindelijk wijst een kwart van deze bezoekers Flexibility aan als favoriete detacheerder.

Vormgeving

Yacht beschikt ook over een vindbaarheid van 30%, en ziet ruim 80% daarvan doorgaan op de website. Yacht.nl wordt gewaardeerd om de vormgeving, en scoort ook goed op imago en vertrouwen. 10% van de respondenten zou op basis van deze zoektocht voor Yacht als detacheerder kiezen. ‘De veranderende afbeeldingen vind ik professioneel en modern. De tekst is heel duidelijk leesbaar, en de tabbladen staan overzichtelijk bovenaan’, aldus een respondent.

Randstad eindigt in het onderzoek op de derde plaats, en behaalt dit resultaat ondanks een vindbaarheid van 12,5%. Randstad.nl gooit hoge ogen qua imago, informatiewaarde en vormgeving, en krijgt daarmee toch 5% van de totale voorkeur.

De 17 best presterende websites volgens de Web Performance Scan

Onderzoeksopzet

Veertig studenten in het Hoger Beroepsonderwijs en Wetenschappelijk Onderwijs namen deel aan het onderzoek. Ze kregen de volgende casus voorgelegd: ‘Je wilt graag goede mensen die op detacheringbasis voor jouw bedrijf kunnen werken. Ga op het internet op zoek naar een detacheringbureau die je daarmee kan helpen.’ De respondenten vulden vervolgens uitgebreide vragenlijsten in over de verschillende websites die ze tegenkwamen. De websites werden beoordeeld op deelaspecten als gebruiksvriendelijkheid en informatiewaarde. Met een deel van de respondenten werd na afloop van de twee uur durende zoektocht een groepsdiscussie gehouden. Aan de hand van alle verzamelde data berekende WUA! ten slotte de verschillende Web Performance Scores.

Conclusie

Flexibility presteert het best in dit onderzoek, maar de verschillen bovenin de ranglijst zijn klein. Geen van de organisaties krijgt meer dan 10% van de totale voorkeur, wat wel aangeeft dat er wat de online oriëntatiefase betreft nog geen partijen zijn die met kop en schouders boven de rest van de branche uitsteken. In de tips die respondenten geven aan de makers van de verschillende websites, is veelvuldig te lezen dat er meer prijsinformatie moet worden gegeven, en de tekstuele toelichtingen vaak korter en overzichtelijker zouden kunnen. Het zijn slechts twee voorbeelden van de maatregelen die de detacheerders kunnen nemen, in een poging om bij de volgende meting (over zes maanden) als onbetwiste winnaar te eindigen.

Onderstaande video is een selectie uit de groepsdiscussies met de respondenten, die tweemaal een uur duurden.

Henk Kroezen heeft samen met zijn broer Klaas het bedrijf WUA! Web Performance opgericht. WUA! staat voluit voor Web Usability Advice. WUA! geeft bedrijven inzicht in hun prestaties op het internet. Wat WUA! doet is het volgende: voor ieder onderzoek worden groepen mensen uitgenodigd om zich online te oriënteren op een product met behulp van een case. Het onderzoek vindt plaats in een gecontroleerde testomgeving binnen de locatie op de Herengracht. WUA! volgt precies wat de deelnemers doen en stelt continu vragen tijdens het oriëntatieproces. Daarmee worden zaken inzichtelijk zoals: welke aanbieders worden in welke volgorde gevonden? Waar klikt men door en waar haakt men af? En waarom? Wie wordt gezien als de meest betrouwbare aanbieder? Wie wordt gezien als de aanbieder met de beste prijs/kwaliteit verhouding? Wie wordt gezien als het meest sympathiek? Of als de grootste aanbieder? Welke site is het meest aansprekend? Voor welke aanbieders heeft men een voorkeur om bij te kopen? En bij wie wordt uiteindelijk het meest gekocht / afgesloten? Wie is de grootste, de beste, oftewel de heerser op het web?

Categorie
Tags

1 Reactie

    Michelle

    Zorg dat je de reiskostenvergoeding en andere vergoedingen met Flexibility regelt voordat je het contract tekent, na ondertekening zijn ze namelijk alleen geïnteresseerd in hun eigen portemonnee en naaien ze je waar je bij staat.


    29 augustus 2011 om 17:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!