Onderzoek Affiliate Summit 2010

28 april 2010, 05:18

Affiliate marketing in Nederland is volop in beweging en neemt professionele vormen aan. Om in te kunnen schatten waar de markt heen zal bewegen is het interessant om de Amerikaanse markt in de gaten te houden. Deze markt loopt voorop in de ontwikkelingen omtrent het gebruik van affiliate marketing. De belangrijkste conferentie binnen de branche van affiliate marketing, de Affiliate Summit, heeft dit jaar wederom een onderzoek uitgevoerd. De vragen voor de Affiliate Marketing Benchmark zijn gesteld onder ruim 1150 affiliates die actief zijn op de Amerikaanse markt. Het geeft een inzicht in de methodes, voorkeuren en strategieën die affiliates inzetten bij het optimaliseren van hun business. Het aardige van het onderzoek is dat het naast de feitelijke resultaten ook de affiliates “off-the-record” hun mening laat geven. Hiervoor verwijs ik graag naar het originele onderzoek.

2010 Affiliate Summit AffStat Report

Werkwijze van de affiliates

Ongeveer de helft van de ondervraagden geeft aan ook zoekmachine-marketing in te zetten voor de promotie van hun websites. Dit doen affiliates veelal voor verschillende affiliate programma’s tegelijk, waarbij opmerkelijk is dat 21% van de ondervraagden promotie maakt voor meer dan 51 affiliate programma’s. Verder komt er duidelijk uit het onderzoek naar voren dat een groot deel van de affiliates (40,4%) een cookietijd wenst van 15-30 dagen.

Communicatie met affiliate netwerk

Ruim éénderde van de ondervraagden geeft aan graag wekelijks contact te onderhouden met een affiliate manager van een netwerk. Bij dit contact tussen een affiliate en een manager van een netwerk heeft vooral email (64,4%) de voorkeur naast telefonisch contact (12,6%).

Commerciële voorwaarden

Affiliates worden het liefst uitbetaald door middel van een bankoverschrijving. Hierbij is opvallend dat een significant deel van de affiliates (24,2%) te kennen geeft te werken voor een minimale EPC (verdiensten per 100 clicks) van $30. Ondanks dat meer dan de helft liever niet verteld wat de inkomsten zijn van hun inspanningen is te zien dat 7,4% tussen de $1000 – $ 5000 verdient en 5% tussen de $10.000 – $15.000. Bij het kiezen voor een adverteerder spelen de commerciële voorwaarden (30,7%) de belangrijkste rol; daarnaast is de naamsbekendheid (25,6%) een zeer bepalende tweede factor.

Promotie

Het gebruik van text-links en banners is nagenoeg gelijk met beide rond de 25%. Opvallend is ook dat meer dan tweederde van de affiliates reeds gebruik maakt van sociale netwerken bij de promotie van affiliate programma’s: hierbij zijn Twitter (26,9%) en Facebook (25,9%) toonaangevend. Het gebruik van video bij de promotie is flink in opkomst bij affiliates, wat blijkt uit de huidige cijfers van 29,4%.

In 2009 heeft Yonego een soortgelijk onderzoek gehouden onder 410 Nederlandse affiliates.

Leon Gerrits
Principal Consultant bij CACI Digital

Leon is een marketeer met ruime ervaring op alle digitale vlakken, zowel aan adverteerderszijde (T-Mobile) als aan bureauzijde (Tradedoubler, Yieldr). Hij werkt als Principal Consultant voor CACI Digital, een onafhankelijke digital consultancy. Leon is een expert op het gebied van affiliate marketing, zoekmachine-marketing en programmatic display advertising. Leon zet zijn kennis en ervaring in om bedrijven zoals Fox Networks, RTL, Sky, Unive en Vodafone onafhankelijk te adviseren hoe zij hun online omzet kunnen laten groeien.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!