Weblogs lijken commercieel interessant te worden
In The Economist van deze week een aardig artikel waarin wordt ingegaan op de commerciele mogelijkheden van weblogs.
AOL gaat zijn klanten binnenkort de mogelijkheid bieden om een weblog bij te houden, terwijl Google recentelijk eigenaar werd van Blogger, een programma waarmee op simpele wijze `blogs` kunnen worden gemaakt. Op verschillende manieren wordt gepoogd de digitale dagboeken winstgevend te maken.
Geld vragen voor het uploaden van de blogs lijkt niet de juiste manier, omdat de laagdrempeligheid van het fenomeen dan verdwijnt. Een bedrijf als UserLand bijvoorbeeld vraagt alleen geld voor de meest geavanceerde blogsoftware. Een betere manier lijkt doelgericht adverteren. Blogs trekken in de regel een kleine, trouwe, homogene groep lezers, een ideale doelgroep voor specialistische bedrijven. Bedrijven als Google en Ouverture plaatsen advertenties op de blogs op grond van de informatie die op de pagina`s staat. De adverteerder hoeft alleen te betalen voor het aantal malen dat naar zijn site wordt doorgeklikt.
Bron:
Economist, The nr. 33, p. 47, 1 p.