Branchmarking: Sample Lab Japan
Vanaf vandaag gaan we iedere twee weken vreemd. Branchevreemd. Door naar opvallende en onderscheidende organisaties te kijken en de lessen door te vertalen op je eigen organisatie en strategie kun je heel direct en gericht innoveren. Branchmarking is kijken en vooral ook analyseren wat je uit andere branches kunt gebruiken om zelf onderscheidend te worden. Vanaf vandaag deel ik dus iedere twee weken sterke branchmarks met jullie, geschikt voor de doorvertaling van diverse (marketing) vragen. Voor vandaag het Japanse Sample Lab: business model innovatie in marktonderzoek.
Hoe kun je de kwaliteit van onderzoek verhogen? En hoe is dit te combineren met het verhogen van je resultaat? Bovendien: je klanten eisen ook nog eens meer onderzoek onder jongeren, terwijl dat nu juist de groep is die moeilijk bereikbaar is. Sample Lab is erin geslaagd, en succesvol ook. Waarom is het dan nog niet in Nederland? Sample Lab is na 3 jaar nu een franchise formule, wees dus snel als je interesse hebt….
Onderscheidend
Wat nieuw is, is dat Sample Lab consumenten aantrekt die feitelijk aan het winkelen zijn. En daarmee testen ze in een echte marktomgeving. Feitelijk is Sample Lab een warenhuis met 1 groot verschil, alle producten die je ziet zijn er om te testen. En niet om te kopen. Iedere bezoeker mag dus alle producten uittesten, zolang ze maar een korte vragenlijst invullen.
Direct resultaat
Allerlei producten worden getest: van telefoons tot make-up, en van barbecuesaus tot panty’s. En wat gebeurt? Een aantal producten valt niet op en wordt niet getest. Resultaat: niet op de markt brengen. Veel producten worden getest en de respons wordt verwerkt. Resultaat: de feedback gebruiken om de producten te optimaliseren voor de markt. En 5 producten mogen mee naar huis genomen worden. Wederom goed om te weten. Deze producten zijn succesvol en worden al min of meer geïntroduceerd op de markt door jongeren die graag voorop lopen, en dat is wat bijna iedere producent wil.
Business model innovatie
Ook het business model is geïnnoveerd en verre van traditioneel. Sample Lab verdient namelijk op twee gebieden: de producenten en de bezoekers. Normaal krijg je als ondervraagde vaak een beloning, maar niet bij Sample Lab. Respondenten moeten zich bij binnenkomst aanmelden en entree betalen via je mobiel. Betaald meedoen aan een onderzoek, er zijn weinig marktonderzoekbureaus die dat voor elkaar krijgen. En daarnaast verdient Sample Lab natuurlijk nog geld aan de producenten die hun producten graag in Sample Lab willen laten testen.
Welke lessen leer je hieruit? En kun je ze gebruiken binnen je eigen organisatie? Ik hoor het graag. En als je een goede case kent, laat het me weten. Nieuwe ideeën verspreiden, dat is altijd goed.
@Rob: Valt dit onder Tryvertising? Interessant dat je moet betalen om te mógen testen. Zou dat ook in Nederland een goede strategie zijn?
@ Matthijs: Het gaat veel verder dan tryvertising. Het gaat niet om alleen producten te introduceren, maar juist ook om producenten te behoeden voor mislukte productintroducties. De reden waarom producenten graag betalen om hun producten in Sample Lab te leggen.
Het concept is nu al 3 jaar succesvol in Japan en ik vraag me al 3 jaar af waarom geen enkel marktonderzoekbureau dit in Nederland heeft geïntroduceerd. Sinds kort is het een franchise formule, dus wie weet nu wel? Het lijkt me zeker voor Nederland ook een goede strategie. Feitelijk biedt Sample Lab je beleving, nieuwe producten in een retailomgeving. Ook Nederlanders zijn bereid daarvoor te betalen lijkt me. Ze spelen goed in op de psyche van de mens: nieuwsgierigheid en betrokken willen zijn bij alles wat nieuw is.