TWAB2010: Proximity
Waar gaat het web heen, en hoe dichtbij willen wij het bij ons zelf laten komen? Tijdens the Web and Beyond stonden deze twee vragen centraal en worden ze vanuit meerdere perspectieven bekeken. We zien een verschuiving van het web naar context awareness. Dit houdt in dat het web zich verplaatst van het bureau naar onder andere mobiele apparaten zoals we op dit moment al zien bij de mobiele telefoon en iPad. Wat echter hetzelfde blijft is de optiek waarmee we kijken naar het internet.
Andrea Resmini van FatDUX verklaart het middels een analogie. Eind 19e eeuw maakte impressionisten schilderijen waarbij het lijkt alsof je onderdeel bent van de afgebeelde scene. In de vroege jaren van de film leek het erg veel op theater gezien vanuit een camera standpunt in de loop der jaren is dit uitgegroeid tot de film die wij kennen. Het internet van nu zou volgens hem gezien kunnen worden als het gefilmde theater uit begin 20e eeuw. Aan de hand hiervan geeft hij aan dat we hetzelfde kunnen verwachten op het gebied van internet. Een invulling daaraan geeft hij echter niet, maar met zijn blik richting het verleden schetst hij wel een beeld van de mogelijkheden.
Maar hoe gaan we deze veranderingen concretiseren? Stephen Anderson (@stephenanderson) presenteerde op the Web and Beyond de Mental Notes (www.getmentalnotes.com). Aan de hand van deze kaarten probeert hij mensen via een andere ingang naar problemen te laten kijken. Op de kaarten worden menselijke kenmerken benoemd. Een daarvan is het effect van ‘feedback loops’, deze kaart laat zien dat mensen zich betrokken voelen zodra ze geconfronteerd worden met de consequenties van hun handelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een meter op de douchekraan die aangeeft hoeveel water je hebt verbruikt. Via deze psychologische kenmerken van mensen wil Stephen andere ingangen creëren om problemen op te lossen. Het biedt tijdens strategische of creatieve sessies zowel houvast als dat het de normale gang van gedachten even omgooit.
Over de hele linie viel op dat de sprekers zich richte op dat digitale media niet alleen bestaat uit vastgestelde regels en dat usability niet als enige uitgangspunt genomen kan worden. Het geven van een persoonlijkheid aan een digitaal systeem en dat vervolgens ook als uitgangspunt nemen tijdens het ontwerpproces kan juist helpen een vriendelijker karakter te geven aan al de digitale systemen die wij dagelijks tegenkomen. Deze positieve feedback kan ervoor zorgen dat mensen meer plezier krijgt in het uitvoeren van alledaagse en niet-alledaagse taken.
Hieronder ook de slides van Iskander Smit van Info.nl over “How to Create Persuasive, Context-driven Services”.
Dit artikel is geschreven door Martijn Hoenderop (@mhoenderop) /Simone Weber (@simoneweber)