Weekoverzicht Webanalisten (94): Verslag van het Webanalytics Congres

10 juni 2010, 05:41

Webanalisten zoeken websiteHet Webanalytics Congres (2 juni) werd ook dit jaar weer goed bezocht. Er waren interessante sprekers die goede onderwerpen behandelden. Webanalisten.nl deed verslag van dit event en publiceerde een reeks artikelen. Daarnaast schreef Daniel Markus van ClickValue een artikel over het opstellen van een business case voor webanalytics. Veel bedrijven gebruiken webanalytics, maar kunnen de vraag ‘wat levert het op?’ niet beantwoorden. Markus geeft tips voor het schrijven van een business case.

Verslag van het Webanalytics Congres

Webperformance voor een betere ROI

Het Webanalytics Congres 2010 bracht ons net als vorig jaar een aantal uitstekende sessies in een prima setting. Een van de sprekers was web performance guru Sean Powers, die ons vertelde welke invloed laadtijd op de conversieratio heeft en hoe wij daarmee om moeten gaan. Sean Powers heeft veel onderzoek gedaan naar de invloed van web performance op conversie ratio’s. In zijn boek ‘Complete Web Monitoring’ beschrijft hij onder andere laadtijd als grote beinvloeder van conversieratio’s en ROI. Martijn van Vreeden schreef een artikel over zijn (’slechts’ 158 slides) tellende presentatie. Daarnaast interviewde Matthew Niederberger Sean tussen de presentaties door; een interview met mooie uitspraken!

Judah Philips over WA bij Monster.com

Vlak na de middag van het congres was het de beurt aan Judah Philips, onder andere bekend van zijn bijdragen aan het IAB, de WAA, Web Analytics Demystified en veelgevraagd spreker op diverse congressen. Nu staat hij aan het roer van de Web Analytics onderdelen van Monster, en zijn presentatie liet zien hoe zij met het vakgebied omgaan. André Scholten behandelt in zijn artikel de hoofdpunten van de presentatie van Judah.

Vendors aan het woord tijdens AboutAnalytics vendorpanel

AboutAnalytics lanceerde haar vernieuwde platform voor het vergelijken van analyse en conversie software op het Webanalytics Congres 2010. De website heeft een totaal nieuw framework gekregen en biedt nu op basis van alle ingevoerde analyse software een analyse software selectie tool en een analyse software vergelijkingstool. Tijdens de paneldiscussie zat een interessante club softwareleveranciers op het podium: Nedstat, Omniture, Webtrends, Unica, Sitespect en Kampyle. Alle leveranciers hadden (commerciële) vertegenwoordigers van hoog niveau voor hun pakket afgevaardigd. Ton Wesseling geeft een overzicht van de learnings van de discussie.

Hoe maak je een overtuigende business case voor webanalytics?

Veel webanalytics projecten brengen niet de toegevoegde waarde die aanvankelijk was verwacht. Talloze onderzoeken maken duidelijk dat de werkelijkheid achterblijft bij de verwachting. De redenen hiervoor zijn verschillend: te weinig tijd, te weinig mensen en/of onvoldoende kennis in de organisatie. Daniel Markus laat zien hoe je een overtuigende business case kunt maken voor webanalytics.

Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!