ReclameReview: Grolsch disst Bavaria
Grolsch zet zich af tegen de belachelijke hoeveelheid WK-gadgets waaronder merken de consument bedelven en laat zien waar het echt om gaat: koel bier. Dat deden ze al eerder met deze officiële commercial en dan nu nog een keer met deze nieuwe viral. Goede timing ook, aangezien Bavaria nu juist ontzettend in het nieuws is dankzij hun al dan niet ongeoorloofde promotieacties in de WK-stadions. Bavaria is zelf ook niet vies van provocerend gedrag, dus ik gok dat ze daar in Lieshout ook wel kunnen lachen om dit filmpje van Grolsch.
Credits:
Geen idee. Ik weet niet eens of het filmpje wel officieel van Grolsch komt.
De doelstelling:
WK-prullaria van andere biermerken belachelijk maken (in dit geval de DutchDress van Bavaria) en duidelijk maken dat het Grolsch alleen gaat om koel bier.
De uitwerking:
Via een vrij simpele viral laat Grolsch zien dat de DutchDress van Bavaria uitstekend kan worden omgetoverd in bierkoelers.
Het oordeel:
Ik vind het geweldig dat Grolsch zich afzet tegen de belachelijke hoeveelheid WK-gadgets waaronder merken de consument bedelven. Grolsch laat zien waar het echt om gaat: koel bier. Dat deden ze al eerder met deze officiële commercial en dan nu nog een keer met bovenstaande viral. Goede timing ook, aangezien Bavaria nu juist ontzettend in het nieuws is dankzij hun al dan niet ongeoorloofde promotieacties in de WK-stadions. Bavaria is zelf ook niet vies van provocerend gedrag, dus ik gok dat ze daar in Lieshout ook wel kunnen lachen om dit filmpje van Grolsch.
Hoe weet u zo zeker dat deze actie ongeoorloofd is? Merkenrechtelijk is niets tegen deze actie in te brengen – dat zou alleen het geval zijn als het merk van de hoofdsponsor onrechtmatig wordt gebruikt. Ik denk dat er hooguit ergens kleine lettertjes staan in de overeenkomst die je aangaat als je een kaartje koopt. Als je met een opvallend spandoek met BAVARIA in een stadion gaat zitten ga je te ver – maar met deze jurkjes? Je moet zelfs maar weten dat ze van Bavaria zijn, want het staat er niet op.
Dat de Zuid-Afrikaanse politie strafvervolging inzet is helemaal schandelijk. Is er een wet die dit verbiedt? In elk geval moet de conclusie zijn dat Zuid-Afrika als land niet deugt.
Kijk, de hoofdsponsor heeft natuurlijk bepaalde belangen. Maar stadionbezoekers hebben ook bepaalde vrijheden. Budweiser verdient een boycot voor zulke agressieve praktijken! Volgens mij zijn zij onrechtmatig bezig. En misschien wel strafbaar.
Ik weet niets zeker. Laat de heren juristen dat maar uitvechten. In het bericht heb ik het in ieder geval aangepast voor de goede orde.
Poehee, 8000 doorkliks en 108 retweets. Gekte! 🙂
Hoe zet je dat kut geluid uit? Zou graag het filmpje zien, maar niet zo.
Dit komt zeker van Grolsch vandaan. Het beeld ziet er te goed uit voor amateurs en de muziek ook. Heel mooie viral!
18.000 doorkliks en meer dan 200 retweets, deze gaat zeker de toplijst van 2010 halen!
Artikel is momenteel nummer 6 qua doorkliks in Toplijst van 2010.
Sex sells, ook op Marketingfacts! 🙂
Bavaria staakt campagne WK
Bierbrouwer Bavaria uit het Brabantse Lieshout stopt na alle commotie met de publiciteitscampagnes voor de Dutchy Dress bij het WK.
De bierbrouwer doet dat in het belang van de twee gearresteerde vrouwen, liet een woordvoerster weten. Beide vrouwen zijn woensdag op hun hotelkamer aangehouden op beschuldiging van ongeoorloofde commerciële activiteiten in het stadion.
Beide vrouwen zijn weer op vrije voeten nadat Bavaria de borgsom van 2000 euro had betaald. Ze hebben hun paspoort ingeleverd en moeten dinsdag 22 juni voor de rechter in Johannesburg verschijnen. Maandag zouden beiden samen met 34 andere vrouwen tijdens de wedstrijd van het Nederlands elftal reclame hebben gemaakt voor Bavaria. Dat is verboden omdat biermerk Budweiser sponsor van het toernooi is.
Bron: ANP.
De dynamiek van het heden zullen we maar zeggen, wat jij david?
Is dit ook Barbara Castelein?? 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!